افتتاح آزمایشی کریدور ترانزیتی ایران-افغانستان- ازبکستان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گمرک ایران، مصطفی آیتی مدیرکل ترانزیت گمرک ایران اعلام کرد: برای اولین بار دو کامیون از مبدا گمرک شهید رجایی بندرعباس به مقصد ازبکستان از مسیر افغانستان ارسال شد. در پی موفقیت افتتاح کریدور کتای و ارسال کالا از گمرک شهید رجایی بندرعباس به مقصد قرقیزستان و تاجیکستان در ۵ مرداد ۹۹، این بار محموله‌های ترانزیتی از این گمرک، توسط دو دستگاه کامیون تحت صحابت کارنه تیر با خروج از گمرک مرزی دوغارون و عبور از کشور افغانستان به مقصد ازبکستان ارسال شد.

وی افزود: توسعه کریدورهای ترانزیتی از مسیر افغانستان به عنوان مسیری کوتاه و کم هزینه به مقصد کشورهای آسیای میانه، با استفاده از کارنه تیر، مورد حمایت اکو، ایرو بوده و گمرک ایران با همکاری اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران، مصمم به توسعه آن با استفاده ار کارنه تیر است.

مدیرکل ترانزیت گمرک گفت: با افتتاح آزمایشی این کریدور، به نظر می‌رسد افغانستان عزم جدی در توسعه ترانزیت در قلمرو خود و اتصال کشورهای اسیای میانه به آب‌های جنوب از جمله بنادر خلیج فارس و دریای عمان (چابهار) را دارد.

وی ادامه داد: در پی فعال کردن کریدور حمل و نقل ترکیبی هند-چابهار-افغانستان با استفاده از کارنه تیر، توسعه کریدورهای جدید از طریق افغانستان به مقصد کشورهای آسیای میانه، از سال ۹۸ آغاز و با افتتاح کریدور کتای و ارسال ۷ دستگاه کامیون به تاجیکستان و قرقیزستان رسماً اجرایی شد.

آیتی افزود: کریدور جدید ایران – افغانستان – ازبکستان می‌تواند بعنوان یک مسیر جدید کوتاه و کم هزینه، نقش مؤثری در توسعه تجارت و همکاری‌های منطقه‌ای داشته و منجر به افزایش صلح و امنیت پایدار در افغانستان شود.

وی تصریح کرد: اهمیت این کریدور از آنجا بیشتر می‌شود که ازبکستان اخیراً به درخواست اجرای پروژه تیر الکترونیکی (eTIR) ج. ا. ایران پاسخ مثبت داده و با ایجاد زیرساختهای لازم در نرم افزار آسیکودای گمرک افغانستان، اجرای اولین کریدور الکترونیکی کارنه تیر eTIR Corridor (ایران-افغانستان-ازبکستان) در بین ۷۶ کشور عضو کنوانسیون تیر امکانپذیر شد.

مدیرکل ترانزیت گمرک افزود: جمهوری اسلامی ایران، اقتصادی‌ترین مسیر برای ترانزیت کالاهای کشورهای آسیای میانه (CIS) به دلیل دسترسی کوتاه به ابهای آزاد بوده و توسعه مسیرهای جدید از جمله کریدور ایران-افغانستان-ازبکستان با افزایش سرعت ارسال کالا و کاهش هزینه‌ها، منجر به توسعه تجارت و نهایتاً رشد اقتصادی منطقه خواهد شد، در واقع این مسیر در کنار مسیر ترکمنستان به ارتقای حمل و نقل، ترانزیت و تجارت در منطقه اکو کمک می‌کند.

آیتی در مورد پروژه‌های تیر الکترونیکی گفت: گمرک جمهوری اسلامی ایران با اجرای پروژه‌های تیر الکترونیک (eTIR) با کشورهای ترکیه (۱۳۹۴)، آذربایجان (۱۳۹۸) و حمل و نقل ترکیبی اسلونی-ایران (۱۳۹۶)، هند-چابهار-افغانستان (۱۳۹۸)، کریدور کتای (مرداد ۱۳۹۹) تلاش کرده است تا با توسعه ابزارها و مسیرهای ترانزیتی بستر لازم برای فعالین ترانزیت را فراهم کند.

وی در خصوص نتایج اقتصادی توسعه ترانزیت اظهار داشت: توسعه ترانزیت، ضمن ایجاد درآمد و افزایش اشتغال منجر به گسترش مناسبات منطقه‌ای نیز خواهد شد.

آیتی در خصوص اعضای کنوانسیون تیر و اهداف آن گفت: کنوانسیون گمرکی کارنه تیر مربوط به تضمین ترانزیت کالا بوده که ۷۶ کشور از جمله اقتصادهای بزرگ دنیا، چین، اتحادیه اروپا، هند، روسیه و… عضو آن بوده و تسهیل کننده عبور کالا در بین کشورهای مسیر هستند.

حتما ببینید

به زودی به ریل باثبات اقتصاد بازمی‌گردیم

مسعود کرباسیان در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به سال حمایت از کالای ایرانی …