اگر تولیدکنندگان همکاری نکنند، واردات لوازم خانگی آزاد می‌شود

آزادسازی واردات لوازم خانگی در صورت همکاری نکردن بخش خصوصی، امضای توافق‌نامه همکاری برای ایجاد مراکز توسعه تجارت و پایانه مشترک صادراتی با قطر، تشکیل کمیته پایش اقدامات خودروسازان، تصویب آیین‌نامه‌ کالاهای ته لنجی و ملوانی در کمیسیون اقتصادی دولت، کاهش ۵ درصدی نرخ مالیات واحدهای تولیدی، تسریع روند ترخیص کالا از بنادر، تهاتر و تعرفه ترجیحی در دستور کار روابط تجاری با ازبکستان، اجرای آمایش صنعت، معدن و تجارت در استان‌ها، احیا و فعال‌سازی ۴۵۳ معدن کوچک از ابتدای سال و برگزاری سومین نمایشگاه بین المللی سرمایه‌گذاری عراق در بهار ۱۴۰۱ برخی از مهم‌ترین تیترهای خبری صنعت، معدن و تجارت در هفته گذشته‌اند.

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، بر اساس تصمیم ستاد تنظیم بازار مقرر شد چنانچه تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی، قیمت‌های خود را در بازار واقعی نکنند، برنامه ریزی لازم برای آزادسازی واردات متناسب با نیاز مردم انجام شود.

محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور در بیستمین جلسه ستاد تنظیم بازار با اشاره به کنترل آشفتگی‌های اولیه در بازار از همه اعضا خواست تا با تمهیدات مناسب و افزایش نظارت‌ها ایجاد ثبات در قیمت و بازار کالاهای اساسی را دنبال کنند.

امضای توافق‌نامه همکاری برای ایجاد مراکز توسعه تجارت و پایانه مشترک صادراتی با قطر

در جریان سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت به همراه رئیس جمهور کشورمان به قطر، توافقنامه ایجاد مرکز توسعه تجارت و پایانه مشترک صادراتی با این کشور به امضا رسید.

در جریان دیدار وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان با وزیر صنعت و تجارت قطر در زمینه ایجاد مرکز تجاری ایران در این کشور به منظور مدیریت و پیگیری مسائل و مشکلات بازرگانان و برنامه‌ریزی برای ارتباط صحیح تاجران برتر دو کشور، گفت‌وگو و مقرر شد مرکز تجاری با همکاری طرف قطری ایجاد شود.

کمیته پایش اقدامات خودروسازان تشکیل شد

به‌منظور ارتقای کیفی خودروهای تولید داخل، کمیته پایش اقدامات خودروسازان در راستای برنامه‌های کیفی ابلاغ شده در وزارت صمت تشکیل شد.

پیرو ابلاغ برنامه‌های ارتقای کیفی خودروهای تولید داخل به شرکت‌های خودروساز، نخستین جلسه رصد و پایش ارتقای کیفی خودروهای تولیدی با حضور مدیر کل دفتر صنایع خودرو، نمایندگان شرکت‌های خودروساز و انجمن‌های تخصصی مربوطه برگزار شد.

تصویب آیین‌نامه‌ کالاهای ته لنجی و ملوانی در کمیسیون اقتصادی دولت

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به تصویب آیین‌نامه‌ای برای کالاهای ته لنجی و ملوانی گفت: امید است گشایش خوبی در حوزه معیشت مرزنشینان به ویژه در استان‌های جنوبی انجام شود.

سید احسان خاندوزی  در پایان سفر نیم روزه خود به استان خوزستان اظهار کرد: مهم‌ترین مبدأ واردات کالاهای اساسی به ویژه غلات، بندر امام خمینی (ره) است که لازم شد با توجه به هفته‌های پایانی اسفند ماه رسیدگی ویژه‌ای در این زمینه انجام شود.

نرخ مالیات واحدهای تولیدی ۵ درصد کاهش یافت

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مصوبه‌ای میزان مالیات واحدهای تولیدی را از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد کاهش دادند.

نمایندگان در جلسه علنی چهارشنبه ۴ اسفند و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، بندهای (ع)، (ف) و (س) تبصره ۶ لایحه بودجه را تصویب کردند. بر اساس بند ف مقرر شد در راستای سیاست‌های حمایت از تولید، نرخ مالیات موضوع ماده (۱۰۵) قانون مالیات‌های مستقیم اشخاص حقوقی دارای پروانه بهره برداری از وزارتخانه‌های ذی‌ربط در فعالیت‌های تولیدی در سال ۱۴۰۰ معادل پنج واحد درصد کاهش ‌یابد. این بخشودگی علاوه بر سایر معافیت‌ها و بخشودگی‌ها و مشوق‌های قانونی اشخاص مذکور است.

تهاتر و تعرفه ترجیحی در دستور کار روابط تجاری با ازبکستان

وزیر صنعت، معدن و تجارت از در دستور کار بودن تهاتر و تعیین تعرفه ترجیحی در روابط تجاری ایران و ازبکستان خبر داد.

سیدرضا فاطمی امین در پایان اجلاس کمیسیون مشترک و همکاری‌های اقتصادی ایران و ازبکستان به همکاری دو کشور در زمینه گردشگری سلامت، مبادلات دارویی و تجهیزات پزشکی اشاره و اظهار کرد: یادداشت تفاهمی در پایان این اجلاس آماده شده که موضوعات متنوعی دارد و اگر قرار است عملیاتی شود باید برنامه زمان بندی برای آن در نظر گرفته شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: موضوع تهاتر و تعرفه ترجیحی از اهمیت بالایی برخوردار است که باید در اسرع وقت مورد بررسی قرار گیرد. آماده‌ایم هیاتی از ازبکستان هفته آینده به ایران بیاید و این دو مساله را پیگیری کنیم.

اجرای آمایش صنعت، معدن و تجارت در استان‌ها

مشاور وزیر صمت گفت: آمایش صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و شهرستان‌های کشور اجرایی می‌شود.

شهاب جنابی افزود: مجموعه وزارت صمت در دوره جدید برنامه‌ای با توجه به ابعاد مختلف موضوعات تدوین کرده است. یکی از اقدامات مهم، تعریف حدود ۱۰۰ پروژه است که بسیاری از آنها درصدد ریل گذاری و بازطراحی نظام حکمرانی در بخش صنعت، معدن و تجارت است.

روند ترخیص کالا از بنادر تسریع می‌شود

رئیس کل گمرک ایران با اشاره به بحث رسوب کالا در بنادر گفت: برای اینکه کالا در بنادر رسوب نکند، تسهیلاتی در نظر گرفته شده است. افزایش سرعت کار و شبانه‌روزی شدن گمرکات از جمله اقدامات انجام شده در گمرک برای تسریع در روند ترخیص کالا است.

علیرضا مقدسی اظهار کرد: باید برای گمرک، کد رهگیری تخصیص بانک انجام شود و براساس این کد رهگیری است که گمرک می تواند کار خودش را انجام دهد.

مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده می‌شوند

با مصوبه مجلس، سال آینده مناطق آزاد تجاری- صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی مشابه سرزمین اصلی مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده می‌شوند.

نمایندگان مجلس در جلسه علنی صبح پنج شنبه و در ادامه بررسی بخش های درآمدی بودجه ۱۴۰۱، بندهای «ش» و «ت» تبصره ۶ را به شرح زیر تصویب کردند که بر اساس بند ش، در سال ۱۴۰۱ مناطق آزاد تجاری- صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی مشابه سرزمین اصلی مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده (وی.اِی.تی) خواهند بود.

احیا و فعال‌سازی ۴۵۳ معدن کوچک از ابتدای سال

مدیر اجرایی طرح احیا و فعال سازی معادن کوچک ایمیدرو گفت: مجموع معادن کوچک احیا و فعال شده در کشور از ابتدای طرح تا پایان بهمن ماه ۱۴۰۰به ۸۵۲ معدن رسید. در این میان ۴۵۳ معدن طی یازده ماه امسال، فعال و وارد چرخه تولید شده اند.

به گزارش سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو)، سید رضا عظیمی با اشاره به اینکه طرح احیا و فعال سازی معادن کوچک علاوه بر کمک به رشد تولید و تامین نیاز صنایع؛ اشتغال قابل توجهی در مناطق کم برخوردار به همراه دارد، گفت: با توجه به میزان اشتغال و تولید مندرج در پروانه بهره برداری، این تعداد معدن پتانسیل ایجاد ۱۳هزار و ۸۰۰ نفر شغل مستقیم و تولید بیش از ۳۳ میلیون تن سالانه را پس از فعال سازی نهایی معادن، به همراه دارند.

صادرکنندگان دام مشمول مالیات می‌شوند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای صادرکنندگان دام سازوکار مالیاتی مشخص کردند.

نمایندگان مجلس در جلسه نوبت عصر علنی چهارشنبه و در جریان بررسی جزییات بخش درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۱،، بند ص تبصره ۶ بودجه را تصویب کردند.

بر اساس این مصوبه، در راستای اجرای بند(ب) ماده(۱۴) قانون افزایش بهره‌وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی، به دولت اجازه داده می‌شود به ازای صادرات هر رأس دام سبک مبلغ پانصد و سی و هفت هزار(۵۳۷.۰۰۰) ریال و به ازای صادرات هر کیلوگرم وزن زنده دام سنگین مبلغ یکصد و شصت و هفت هزار(۱۶۷.۰۰۰) ریال از صادرکنندگان دام دریافت و به ردیف درآمدی ۱۴۰۲۱۲ جدول شماره(۵) این قانون نزد خزانه‌داری کل کشور واریز کند.

برگزاری سومین نمایشگاه بین المللی سرمایه‌گذاری عراق در بهار ۱۴۰۱

سومین نمایشگاه بین المللی سرمایه‌گذاری عراق با مجوز سازمان توسعه تجارت ایران و حمایت و همراهی سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران فروردین ۱۴۰۱ در شهر بغداد برگزار می‌شود.

سیدعلیرضا صدرزاده گفت: با استفاده از تجارب برگزاری دو نمایشگاه گذشته برنامه‌ریزی برگزاری نمایشگاه در سال آینده انجام شد تا زمینه ارتباط بیشتر تجار ایرانی و عراقی در دوره برگزاری نمایشگاه بیشتر مهیا شود. از این رو فروردین سال آینده سومین نمایشگاه بین‌المللی سرمایه‌گذاری عراق در شهر بغداد برگزار می‌شود.

حتما ببینید

افزایش ۱۲.۵ درصدی حمل و نقل جاده ای

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد حمداللهی با اشاره …

دیدگاهتان را بنویسید