تشریح جزئیات جدید از رایزنیهای گسترده برای توسعه ترانزیت از ایران

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، محمد اسلامی دیروز در دیدار با فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: ما در بحث مربوط به حمل و نقل با یک عارضه مواجه بودیم که دو بخش داشت. یک بخش این بود که هر چقدر راه‌ها به مرز نزدیک می‌شد به دلایلی که نیازی به ذکر ندارد ما متوقف شده بودیم. بنابراین ما تمرکز ویژه‌ای را گذاشتیم تا راه‌های منتهی به مرز و پایانه‌ها را بتوانیم تقویت و استاندارد کنیم و ظرفیت آن‌ها را گسترش دهیم. این کار شروع شده و با قوت ادامه پیدا خواهد کرد. در بخش‌هایی کار را به ثمر رساندیم و در بخش‌های نیز هنوز در حال انجام کار هستیم.

وی در ادامه به نابسامانی پایانه‌های مرزی در گذشته اشاره کرد و افزود: وزارت راه و شهرسازی در ۴ سال گذشته در حدود ۶۰۰ میلیارد تومان در پایانه‌های مرزی هزینه کرده است و تقریباً می‌توان گفت نیمی از پایانه‌های مرزی با طراحی جدید احداث شده‌اند و حداقل ۱۰ پایانه در ۴ سال گذشته به بهره‌برداری رسیده است و چند مورد هم نیز به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

اسلامی ادامه داد: نابسامانی موجود در این پایانه‌ها جای دفاع نگذاشته و غیرقابل قبول بود و به همین خاطر این موضوع پیگیری شد و با مصوبه رئیس جمهور در ستاد اقتصادی هماهنگی دولت در ماه گذشته، جلسات شورای پایانه‌های مرزی تشکیل شد که نمایندگان اتاق بازرگانی نیز در این جلسات حضور دارند.

وی تاکید کرد: تلاش داریم تا با سازماندهی یک سامانه مدیریت یکپارچه در پایانه‌های مرزی که اولین آن در مرز بازرگان به کار گرفته خواهد شد، مشکلات موجود در این پایانه‌ها را مرتفع شود. به نحوی که تشریفات عبور از مرز و اقداماتی که دستگاه‌ها نیازمند انجام آن هستند در پس کرانه انجام و پایانه‌ها محل تجمع، توقف و رسوب کالا نباشد.

اسلامی در ادامه با اشاره به موضوع ترانزیت ادامه داد: آمریکایی‌ها با تمام قوا برای تحریم ما به شکل مویرگی بر روی همه شریان‌ها خیمه زده‌اند و تلاش کرده‌اند که این حوزه را مسدود کنند. در مقابل ما به رغم همه محدودیت‌هایی که داشتیم تلاش گسترده‌ای داشتیم تا بتوانیم روی راه‌های جایگزین کار کنیم و با تعاملات دو و چندجانبه مسیرهایی را باز کرده و اجازه ندهیم که ترانزیت کشور از بین برود و آسیب ببیند. بنابراین سعی کردیم با وسایل مکمل و شیوه‌های متنوع، ترانزیت را از آسیبی که بیشتر و بیشتر این حوزه را متأثر می‌کرد مصون نگاه داریم که نتایج خوبی نیز در این حوزه گرفته‌ایم.

وی ادامه داد: موضوع که اکنون برای ما حائز اهمیت است تا شکوفایی اقتصادی را در کشور دنبال کنیم، این است که ما مؤمن و پایبند به دو اصل هستیم. نخست اصل حاکمیت برند است تا برندهای معتبر ایرانی قدرتمند بتوانند فعالیت کنند و پشتیبانی شوند تا هر کسی نتواند وارد این عرصه شود و آبروی تجارت کشور را ببرد. موضوع دوم نیز ایجاد قدرت لجستیک است و ما به دنبال تحقق این امر هستیم و به این منظور در حال توسعه زیرساخت‌ها و گسترش ظرفیت‌ها هستیم.

اسلامی خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت در این زمینه این است که بتوانیم تسهیلگر، تسریع کننده و پشتیبان بخش تجارت بین المللی و خارجی کشور باشیم. به نحوی که صادرات و واردات کشور بتواند بدون وقفه در اقصی نقاط عالم وظایف خود را انجام و اهداف برنامه‌ای خود را محقق کند.

اسلامی در بخش دیگری از این نشست عنوان کرد: ما وقت بیشتری بر روی دیپلماسی حمل و نقل گذاشته‌ایم و شاید این دوره پر تماس‌ترین دوره وزارت راه با کشورهای گوناگون بوده و این تماس‌ها نتیجه بخش نیز بوده است. یعنی تماس‌های تلفنی، ویدئو کنفرانسی و کمیسیون‌های مشترک کمیته‌های ترانزیت و حمل و نقل و همه تلاش‌های مؤثری در حال انجام است و هر کجا لازم باشد نقش ایفا کنیم.

وی افزود: معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای متضامناً برای پیشبرد برنامه‌های توسعه ترانزیت در تلاش و فعالیت هستند و این تلاش‌ها را به صورت کاملاً مستمر برای تسهیل و تسریع و تقویت ترانزیت و جایگاه ترانزیت ایران ادامه خواهیم داد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: ما حوزه پایانه‌های مرزی را با ایجاد یک ساختار مشترک با ترانزیت یکپارچه می‌بینیم تا بتوان سرپنجه صادرات و واردات کشور را که در مرزها اتفاق می‌افتد، تقویت کنیم.

اسلامی ادامه داد: در بحث گسترش کریدورها ما هم بحث کشتی‌های رو-رو و هم تعامل با گرجستان، کردستان عراق، عراق و افغانستان تلاش‌های زیادی انجام شده است. برای نمونه اقدامات فراوانی برای شکل گیری خط ریلی جدید میان ایران و افغانستان صورت گرفت و هم اکنون فرصت‌های زیادی در این خصوص وجود دارد. در بحث کریدورها بحث استفاده از فرصت ریل را گسترش داده ایم. حجم باری که روی ریل در حوزه ترانزیت رفته حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد نسبت به دوره قبل از کرونا افزایش یافته است. فقط ما سال گذشته در مرز آستارا-آستارا با کشور آذربایجان بیش از ۴۵۰ هزار تن بار در عرض ۱۰ ماه جابه جا کردیم که تا پایان سال شمسی ما می‌تواند به بیش از ۷۰۰ هزار تن نیز برسد. بنابراین هم زیرساختی که می‌تواند ما را متصل کند و هم مسیرهای جدید، ترکیبی از تصمیمات و پیگیری‌هایی است که گسترش ترانزیت را بتواند محقق کند.

اسلامی خاطر نشان کرد: ما در جهت گسترش ظرفیت حمل و نقل، ایجاد شرکت‌های بزرگ مقیاس و ناوگان روزآمدی که بتواند با کنوانسیون‌های جدید کار کند را هدف قرار داده ایم و سازمان حمل و نقل جاده‌ای به این کار اهتمام دارد تا تلاش شود شرکت‌های بزرگ مقیاسی داشته باشیم که در تراز بین المللی سهم ایران را در حمل و نقل بین المللی پیدا کنند. در بحث نوسازی ناوگان نیز از فرصت بند ۳ ماده ۳۰ قانون احکام دائمی علی رغم همه مخالفت‌ها و مزاحمت‌هایی که ایجاد شد یک مسیری باز کردیم و امیدواریم سری نخست نسل جدید کامیون‌هایی که تحت این فرصت قانونی به زودی برای شماره گذاری می‌رود بتوانند تأثیری بر بهبود ایمنی و ارتقا بهره‌وری ناوگان حمل و نقل داشته باشند.

اسلامی ادامه داد: موفقیت ما در بسته پایانه‌های مرزی مبحث دیجیتال کردن سیستم لب فعالیت‌هایی که در حوزه کرونا صورت گرفت تقریباً می‌توان گفت که کل سیستم‌های حمل و نقل به صورت دیجیتالی به یک دیتابیس کامل و سامانه جامع تجارت متصل شده‌اند و ما تقریباً هیچ کار دستی نداریم. دیتابیس‌ها شکل گرفته و با یکدیگر کار می‌کند و در سال جاری تمام کارهای نیمه تمام به منصه ظهور رسید و امروز ما پوشش کاملی در این حوزه داریم. آنچه امروز ما تجربه می‌کنیم این است که دیتای ما بر بستر واحدی حرکت می‌کند و با سایر دستگاه‌ها نیز لینک شده است و با اعمال مدیریتی که بر روی اصلاح و ساماندهی فرآیندها انجام خواهد شد و یک نظام یکپارچه که بتواند با پایانه‌های مرزی به یک مرکز قانونمند دارای یک مدیریت و رهبری واحد تبدیل کند مبدل کند تا گام‌های خوبی در این را برداریم و به نتایج خوبی برسیم.

وی گفت: آنچه در توسعه زیرساخت‌ها برای ما اهمیت دارد است که زیرساخت‌هایی که به پیشرفت ملی کمک می‌کند را در اولویت قرار دهیم. به این منظور در دو هفته آینده آزادراه جنوبی البرز و تهران (آزادراه غدیر) را افتتاح خواهیم کرد. آزادراهی ۱۶۰ کیلومتری و یک مگاپروژه است که ظرف ۵ سال اجرا شده و نسبت به راه‌های دیگری که در کشور ساخته شده بود، یک رکورد محسوب می‌شود؛ این آزادراه بهترین عملکرد را به لحاظ مدیریت و سرمایه‌گذاری داشته است از آبیک تا چرمشهر امتداد دارد و بار ترافیکی بخش مهمی از کریدور شرقی غربی و شمالی جنوبی را که وضعیت خسته کننده‌ای داشت برمی‌دارد و تحول بزرگی برای ناحیه پایتخت است.

اسلامی گفت: همچنین حدود ۷ پروژه اولیه مهم از جمله راه‌آهن چابهار-زاهدان، پروژه ریلی رشت-بندر انزلی و دیگر پروژه‌هایی که ما را به مراکز بار متصل می‌کنند، کمک می‌کنند که حمل و نقل بهبود یابد و قیمت تمام شده، سرعت جابجایی و ایمنی و بهره‌وری را با خود به ارمغان می‌آورد. همچنین امیدواریم فعالیت صندوق توسعه حمل و نقل که تأخیری در راه‌اندازی آن صورت گرفته است به زودی آغاز شود و آرزوهایی که برای آن ترسیم شده است را محقق کند.

حتما ببینید

ابلاغ ثبت ملی خانه وارطان و بنای اتاق بازرگانی به استاندار تهران

به گزارش خبرگزاری مهر، در یکی از نامه‌های علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی خطاب به …