تقویت صندوق‌های سرمایه‌گذاری فرصتی برای تامین نقدینگی خودروسازان است

به گزارش خبرخودرو، عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: اصولا بیشترین تامین نقدینگی در صنایع داخلی از جمله خودروسازی از طریق بانک‌ها صورت می‌گیرد و استفاده از ابزارهای متنوع بازار سرمایه یا شرکت‌های سرمایه‌گذاری بورسی چندان تقویت نشده است.

آرمان خالقی در گفتگو با خبرنگار خبرخودرو بر این اساس که اعلام می‌شود هدف از قیمت‌گذاری دستوری احقاق حقوق مصرف‌کنندگان است اما در نهایت می‌بینیم که این نحوه قیمت‌گذاری ورود خسارت به سهامداران عام و خاص این صنعت در بازار سرمایه را موجب شده است، اظهار داشت: آنچه در قیمت‌گذاری دستوری محل بحث و اختلاف نظر است قیمت تمام شده تولید خودرو توسط خودروسازان است، در صورتی که نهادهای تصمیم‌گیرنده که در اینجا شورای رقابت است، خودروساز را ملزم به فروش محصولات‌شان با قیمت دستوری می‌نماید.

وی افزود: از دیدگاه خودروساز، قیمت خودرو شامل قیمت تمام شده مواد اولیه و نهاده‌های تولید به اضافه درصدی سود متعارف است که قیمت نهایی فروش محسوب می‌شود.

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: به دلیل اینکه قیمت خودرو آثار روانی بر بازار دارد، نهادهای تصمیم‌ساز و قیمت‌گذار سعی‌شان بر این است که قیمت آن به گونه‌ای نباشد که اثرات منفی بر بازار بار کند یا حتی موجب افزایش بهای سایر کالاها شود، بر همین اساس با ملاحظاتی، قیمت مناسبی برای خودرو با سود کافی موردنظر خودروساز اعلام نمی‌کنند.

خالقی بیان کرد: در چنین شرایطی، تولید و فروش خودرو برای خودروساز سودآور نیست و خودروسازان در مجامع سالانه که باید تراز مالی را اعلام نمایند، از سود کافی برای عرضه به سهامداران برخوردار نخواهد بود و در نتیجه این وضعیت موجبات نارضایتی سهامداران گروه‌های خودرویی را فراهم می‌سازد.

وی ضمن مقایسه کارکردهای بازار سرمایه برای تامین مالی زنجیره تامین خودرو با شیوه پرداخت تسهیلات بانکی تصریح کرد: هر کدام از این روش‌ها، کارکرد خاص خود را دارند اما اصولا در کشور بیشترین تامین نقدینگی از طریق بانک‌ها صورت می‌گیرد و استفاده از ابزارهای بازار سرمایه که متنوع نیز هستند یا شرکت‌های سرمایه‌گذاری بورسی چندان تقویت نشده است.

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران افزود: استقبال بیشتر مردم از صندوق‌های سرمایه‌گذاری و تامین مالی موجب تقویب بنیه مالی این صندوق‌ها می‌شود که می‌توانند از این فرصت برای عرضه منابع مالی‌شان به خودروسازان اقدام نمایند.

خالقی در خصوص روش تامین مالی از طریق شرکت‌های لیزینگ‌های خودرویی گفت: لیزینگ نیز یک روشی برای تامین نقدینگی موردنیاز خریدار است تا با تقویت مالی بخش تقاضا، خرید نقدی از خودروسازی‌ها افزایش یابد. اما به دلیل اینکه تاکنون توفیقات چندانی برای شرکت‌های لیزینگ حاصل نشده، این روش تامین مالی نیز چندان موثر عمل نکرده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به منظور پیاده‌سازی طرح‌های توسعه‌ای و سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت، اخذ تسهیلات بانکی و یا تامین از طریق بورس شیوه مناسبی برای تامین نقدینگی است اما در بخش تامین سرمایه در گردش و هزینه‌های ضروری خودروسازان، بانک‌ها می‌توانند تامین نقدینگی را بر عهده گرفته و به آن سرعت ببخشند.

حتما ببینید

افزایش ۱۲.۵ درصدی حمل و نقل جاده ای

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد حمداللهی با اشاره …

دیدگاهتان را بنویسید