رقم سبد معیشتی خانوار محرمانه شد؟/ نشست کمیته دستمزد پشت درهای بسته

در حالی جلسه کمیته دستمزد شورای عالی کار دیروز برگزار شد که به نظر می‌رسد چالش‌هایی که در یکی دو هفته گذشته درباره خط فقر به وجود آمد، دلیل محرمانه بودن جلسه باشد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آن‌طور که از گزارش‌ها پیداست، جلسه اخیر شورای عالی کار برخلاف روال گذشته، این‌گونه بوده که اعضای شورا مصاحبه‌ای با رسانه‌ها نداشته باشند.

تاکنون شش جلسه کمیته دستمزد برگزار و نمایندگان کارفرمایی و کارگری منعی در بیان جزییات و مفاد جلسه و تصمیمات گرفته شده نداشتند.

آن‌طور که گفته شده، در هفتمین جلسه کمیته دستمزد، جدولی از اقلام خوراکی سبد معیشت خانوارهای کارگری ارائه شده است.

پیش از این، معاون رفاه وزیر کار در اظهارنظری در رسانه ملی، خط فقر کشور را ۴ تا ۴.۵ میلیون تومان و تهران را ۵ میلیون تومان اعلام کرده بود.

داریوش ابوحمزه تاکید کرده بود: حقوق کمتر از ۱۰ میلیون تومان زیر خط فقر نیست؛ متاسفانه نهادهای مختلفی شروع کردند عددهایی را حالا با انگیزه‌های مختلف برای خط فقر مطرح می‌کنند.

به گفته وی، خط فقر برمبنای حداقل کالری مورد نیاز افراد در ماه براساس یک استاندارد بین‌المللی تعریف می‌شود که ۲ هزار و ۱۰۰ کالری برای هر فرد است. این خط فقر خوراکی است و به طور طبیعی هر فرد هزینه‌های غیرخوراکی هم دارد که با یک ضریبی، خط فقر خوراکی به بقیه هزینه‌ها تعمیم داده می‌شود.

اظهارات معاون وزیر کار در حالی بود که فعالان کارگری، خط فقر را بالای ۱۰ میلیون تومان اعلام می‌کنند.

پیش از این مرکز ‌آمار ایران، رقم هزینه ماهانه سبد معیشت خانوار را ۱۱ میلیون تومان اعلام کرده بود.

حتما ببینید

افزایش ۱۲.۵ درصدی حمل و نقل جاده ای

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد حمداللهی با اشاره …

دیدگاهتان را بنویسید