مهلت یک هفته‌ای برای نهایی کردن اطلاعات پیله‌وران و رفع تعهدات ارزی آنها

عدم امکان رفع تعهد ارزی پیله‌‎وران و شرکت‌های تعاونی مرزنشین موضوعی است که آخرین بار در نشست ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ کارگروه حمایت از کسب‌وکار بررسی شد. در این نشست اعضای کارگروه به نتایجی رسیدند که با اجرای آنها مشکل رفع تعهدات ارزی و مسائل مالیاتی ناشی از عدم رفع تعهدات ارزی برطرف شود؛ اما بر اساس پیگیری‌هایی که دبیرخانه کمیته حمایت از کسب‌وکار انجام داده است، همچنان مشکلات پیله‌وران ادامه دارد.

بدین‌ترتیب نشست کارگروه حمایت از کسب‌وکار به منظور پیگیری این موضوع برگزار شد و در آن نمایندگانی از وزارت اقتصاد، وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی، سازمان توسعه تجارت، گمرک، اتاق تعاون و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان سیستان‌وبلوچستان حضور داشتند.

نبود هماهنگی لازم بین وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی و گمرک درباره روند تهیه اطلاعات مربوط به تجارت پیله‌وران به منظور رفع تعهد ارزی این افراد، موجب شده تعدادی از پیله‌وران با وجود رفع کامل تعهدات، نتوانند فرآیند را تکمیل کنند و دچار ممنوع‌الخروجی، بسته شدن حساب‌ها، تعلیق کارت و غیره شوند.

ثبت اطلاعات فعالیت تجاری پیله‌وران در سامانه جامع تجارت به منظور تایید نهایی رفع تعهد ارزی این افراد مربوط به سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ باید انجام شود. متاسفانه در حال حاضر این فرآیند دچار ناهماهنگی شده و دردسرهایی را برای پیله‌وران ایجاد کرده است. بر همین اساس موضوع در دبیرخانه کمیته حمایت از کسب‌وکار مورد پیگیری قرار گرفت.

طبق بررسی‌هایی که صورت گرفته است، مشکل اصلی به فرمت اطلاعاتی مربوط می‌شود که مورد تایید سامانه جامع تجارت بوده؛ اما در زمان ثبت اطلاعات در گمرکات رعایت نمی‌شود. در واقع قوانین و مصوباتی که درباره این فرآیند تهیه و اجرا شده‌‌اند با سامانه‌هایی که مورد استفاده هستند، تطابق ندارند. به همین دلیل رفع تعهد ارزی برای پیله‌وران و تعاونی‌های مرزنشین اتفاق نمی‌افتد و از طرفی تعهدات مالیاتی هم به دلیل رفع نشدن تعهدات صادرات این افراد قطعی شده‌اند که اجرای آن باید متوقف شود.

در نشست ۱۹ بهمن سال گذشته، اعضای کارگروه تخصصی به چند مصوبه رسیدند که طبق آن مقرر شد با توجه به فعالیت وب‌سرویس بانک مرکزی و آماده بودن اطلاعات مربوط به ۱۲۰۰ رکورد از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت، رفع تعهدات مربوط به این ۱۲۰۰ رکورد انجام شود. بنابراین طبق آمار موجود از ۳۰ هزار نفر مشمول این شرایط ۱۲۰۰ رکورد تجاری تعیین تکلیف خواهند شد.

برای افرادی که صادرات ۹۷ تا ۹۹ را انجام دادند و در حال انجام واردات بوده و جزو این ۱۲۰۰ رکورد نیستند و یا فرمت اطلاعات آنها مورد تایید سامانه جامع تجارت نبوده است نیز قرار شد گمرکات استانی وارد عمل شده و اطلاعات لازم را طبق همان فرمت تعیین شده توسط سامانه جامع تجارت، تهیه و ارسال کنند.

از طرفی قرار شد تا راه‌اندازی کامل سامانه، رفع تعهد ارزی مشمولان برای یک مدت زمان مشخص برای مثال دو ماه انجام شود. البته ضرورت داشت این موضوع در کارگروه برگشت ارز که در بانک مرکزی است و جلسه کارشناسی آن که در سازمان توسعه تجارت برگزار می‌شود، به تصویب برسد.

روند اجرای مصوبات جلسه قبل در این نشست بررسی شد که بر اساس آن همچنان موضوع در کارگروه کارشناسی کمیته برگشت ارز مطرح نشده و بدین ترتیب اعضای جلسه تصمیم گرفتند تا متنی را تهیه کنند تا در اسرع وقت و در اولین کارگروه کارشناسی کمیته برگشت ارز مطرح و تصویب شود.

متن پیشنهادی به این شرح است: «کمیته کارشناسی کارگروه بازگشت ارز حاصل از صادرات نسبت به اعلام عدم مطالبه و همچنین توقف مالیات‌های مربوطه در هر مرحله اعم از تشخیص، قطعی، اجرایی صادرات سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ شرکت‌های تعاونی مرزنشینان و پیله‌وران به سازمان امور مالیاتی اقدام و به دنبال آن سازمان امور مالیاتی، توقف مطالبه مالیات‌های مذکور را به سازمان‌های امور مالیاتی استان‌های مرزی ابلاغ کند.

درخصوص تمدید کارت‌های بازرگانی و پیله‌وری شرکت‌های تعاونی مرزنشینان و پیله‌وران، سازمان توسعه تجارت به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌های مرزی ابلاغ کند تا رفع تعهد ارزی تعاونی‌های مرزنشینان و پیله‌وران در کمیته پایش مطرح شود و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت نسبت به تمدید و رفع تعلیق کارت‌های بازرگانی و پلیه‌وری تعاونی‌های مرزنشینان و پیله‌وران اقدام کند.

تبصره: عدم مطالبه مالیات بر صادرات موضوع عدم رفع تعهد ارزی سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۱ و رفع تعلیق و تمدید کارت‌های بازرگانی و پیله‌وری تعاونی‌های مرزنشینان و پیله‌وران بدون محدودیت زمانی و تا زمان رفع مشکل خواهد بود.

بر اساس آنچه در این نشست مطرح شد تاکنون ۱۵۰۰ رکورد توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت شده که مربوط به اطلاعات ۵۰ بازرگان می‌شود و از این تعداد ۱۰۰ رکورد در سامانه جامع تجارت تعیین تکلیف شده و رفع تعهد آنها صورت گرفته است؛ اما برای سایر رکوردها، وب‌سرویس خطا می‌دهد که بیانگر اختلاف در اطلاعات ثبت شده یا خطای شبکه‌ای است. بنابراین قرار شد این مشکلات و اختلافات موجود نهایی و نتیجه آن برای گمرک ارسال شود تا بعد از اصلاح اطلاعات، مجدد در اختیار وزارت صنعت و سامانه جامع تجارت قرار گیرد.

در این راستا مهلت یک هفته‌ای منظور شد تا کلیه اطلاعات موردنیاز از گمرک دریافت شود و در اختیار سامانه جامع تجارت قرار گیرد تا در سامانه بنشیند و رفع تعهدات صورت گیرد.

از طرفی سیستمی شدن کل فرآیند، مطالبه بخش خصوصی است و همین موضوع توسط دبیرخانه کمیته حمایت از کسب‌وکار پیگیری می‌شود.

در ادامه پیشنهاد شد سامانه جامعه تجارت سیستمی را طراحی کند تا از این مسیر، سازمان صنعت، معدن و تجارت هر استان، اطلاعاتی که گمرک ارسال می‌کند را طبق استانداردهای مورد تایید بانک مرکزی بارگزاری کند. اجرایی شدن این پیشنهاد از بانک مرکزی در حال پیگیری است.

حتما ببینید

دستورالعمل‌های دولتی مخل کسب‌وکار بازنگری شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تأکید بر اهمیت احیای واحدهای تولیدی راکد و نیمه …