۵۸ درصد بنگاه‌های تحت تملک بانک ها، تعطیل اند تولید تشنه نقدینگی

کسب و کار نیوز- چند روزی است که وزارت کشور، آماری از بنگاه‌های اقتصادی اعلام کرد که بر اساس آن ۷۵۰ واحد فعال و ۱۰۴۳ واحد تعطیل شده اند. تا خرداد امسال ۱۷۹۳ واحد به تملک بانک‌ها درآمده اند که ۷۵۰ تای آن‌ها فعال و ۱۰۴۳ تای آن‌ها یعنی حدود ۵۸ درصدشان غیر فعال شده اند. بانک ها بعد از تملک بسیاری از واحدها تنها کاری که کرده اند بستن زنجیر بر در آنها بوده است. بعضا دستگاه های آن واحد تولیدی نیز به سرقت رفته و اصلا بعد از مدتی دیگر به درد نخورده است. این اتفاقات در حالی افتاده است که رئیس جمهور طی چند روز گذشته اعلام کرد: اجازه نمی دهیم تولید در این کشور دچار وقفه شود.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، پرونده واحدهای تولیدی تملک در بانک ها یکی از چالش های جدی حوزه صنعت روز به روز قطورتر شده است که به اعتقاد کارشناسان امر اقدام جهادی دولت سیزدهم رافع این مشکلات اقتصادی کشور در شرایط کنونی است.

وحید شقاقی، کارشناس مسائل اقتصادی در رابطه با سیستم بانکی کشور بیان کرد: مسئله اصلی در فرآیند تسهیلات کلان این است که سیستم بانکی باید نظام تسهیلات دهی خود را اصلاح کند. در کشور های دیگر بانک ها مبتنی بر امکان تمجید پروژه و پیشرفت آن تسهیلات می دهند در حالی که در ایران این اتفاق نمی افتد و حتی عملیات فعلی خود را با نظم و مکانیزم خاصی انجام نمی دهد.

او از چگونگی عملکرد کشورهای دیگر در این زمینه گفت: در کشورهای دیگر یک بنگاه اقتصادی امکان تمجید طرح خود را به نظام بانکی ارائه می دهد و نظام بانکی مبتنی بر شرایط اقتصادی و روند اقتصاد کلان و تخریب های بازار و مبتنی پیشرفت پروژه و ارزیابی از پیشرفت پروژه تسهیلات را ارائه می دهد. به همین دلیل بنگاه ها ملزم می شوند که پیشرفت پروژه را اعلام کنند و نظام بانکی هم نظارت کند و در صورت صحت پیشرفت پروژه و راستی آزمایی، این تسهیلات را به صورت تدریجی پرداخت می کند.

این کارشناس مسائل اقتصادی ادامه داد: در ایران سیستم نظارت بانکی ضعیف عمل می کند و عمدتا بانک ها با دریافت وثیقه از همان ابتدا کار خود را آسان می کنند و توجهی به پیشرفت پروژه در قبال پرداخت تسهیلات ندارند، به همین دلیل زمانی که بنگاه ها نمی توانند به تعهدات خود عمل کنند بانک ها براساس وثایق گرفته شده آن ها را تصاحب می کنند و این مسئله موجب انجماد منابع بانک ها می شود.

یک عضو خانه صنعت و معدن در این رابطه در گفت و گو با “کسب و کار” گفت: تولید نباید متوقف شود و اصل تولید نباید دچار خسارت شود اما در حال حاضر عملاً بنگاه فعال را متوقف می‌کنیم تا بتوانیم مطالبات را دریافت کنیم.

آرمان خالقی اضافه کرد: امروز بیش از ۲ هزار واحد تولیدی به وسیله بانک‌ها تملک و تعطیل شده است و تعداد زیادی نیز در مراحل اجرایی بلاتکلیف هستند و هر لحظه ممکن است تعطیل شوند.

به گفته وی، نکته دیگر آنکه متاسفانه در کشور ما ابزارها و نهادهایی که بتوانند در کنار بانک‌ها وظیفه تامین مالی را به‌طورجدی بر عهده بگیرند یا وجود ندارند یا از قدرت بالایی برخوردار نیستند. به ‌عنوان ‌مثال شرکت‌های لیزینگ که عملیات تامین منابع مالی را از جامعه بر عهده‌ دارند از قدرت نفوذ زیادی در ایران برخوردار نیستند و موفق عمل ‌نکرده‌اند.

خالقی اظهار داشت: علاوه بر مشکل تامین مالی، معضلات حاکم بر حوزه مالیات و تامین‌اجتماعی را نیز باید مورد توجه قرار داد که از چالش‌های جدی نظام تولید در بلندمدت محسوب می‌شوند. متاسفانه مالیات در کشور ما تنها شامل حال شرکت‌های شناسنامه‌دار می‌شود و این در حالی است که سهم فعالیت‌های زیرزمینی در نظام اقتصادی کشور بسیار بالاست. از سوی دیگر تولید نیازمند اصلاح قانون مالیات ارزش‌افزوده است، اما هنوز بعد از سال‌ها به این نیاز توجهی نشده است و قانون مصوب اخیر مجلس نیز بدون اجرای کامل و صحیح همچنان رافع مشکلات پیش‌آمده نخواهد بود.

حتما ببینید

افزایش ۱۲.۵ درصدی حمل و نقل جاده ای

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد حمداللهی با اشاره …

دیدگاهتان را بنویسید