آمادگی ۹ کشور منطقه برای خرید بنزین ایران

رضا پدیدار در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به آغاز عرضه بنزین ایران در بورس انرژی گفت: حدود دو تا سه ماه است که ایران توانمندی افزایش تولید بنزین، گازوئیل و فرآورده‌های هیدروکربوری را بیش از نیاز مصرف داخلی پیدا کرده و بر این اساس اتاق بازرگانی تهران در کنار بورس انرژی و وزارت نفت، این موضوع را به فعالان اقتصادی اعلام کرده تا برای خرید این محصولات در بورس انرژی آماده باشند. 

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران افزود: بر این اساس، مازاد محصولات تولیدی هیدروکربوری و بنزین مازاد، در بورس انرژی ارایه خواهد شد؛ این در شرایطی است که مقررات بورس انرژی می‌گوید هر فردی که قصد خرید این محصولات را دارد باید از طریق کارگزاری‌های رسمی و مورد تائید بورس انرژی، درخواست خود را ارایه دهد؛ ضمن اینکه شرکت‌های کارگزاری علاقمند نیز می‌توانند در بورس انرژی ثبت‌نام نمایند.

وی تصریح کرد: بورس انرژی در نوبت‌های گذشته، نفت خام را برای فروش عرضه می‌کرد که بعضا مشتری نداشت؛ اما اکنون فرآورده‌های هیدروکربوری و مشتقات نفتی را پیشنهاد داده که در قالب آن، بنزین، گازوئیل، نفت سفید و نفت کوره، یک بار در هفته عرضه شده و بر اساس آن، سه‌شنبه هر هفته نیز کارگزاری ها می‌توانند وارد رقابت شوند. البته پیش از اینکه رقابت شروع شده و پیشنهاد قیمت مطرح شود، خریداران باید سپرده‌ای را به بورس بسپارند و قیمت مدنظر خود را پس از آن اعلام کنند؛ در این صورت اگر در رقابت برنده شدند، محموله آنها حداکثر ظرف یک ماه تحویل داده می‌شود.

پدیدار در خصوص مکانیزم تسویه حساب نیز گفت: این تسویه حساب به صورت مستقیم پولی و ارزی یا به صورت تهاتری خواهد بود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر کیفیت بنزین تولیدی ایران و تطبیق آن با استانداردهای جهانی خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم و دوازدهم، از کاتالیست‌های پایه فلزات گرانبها و سیستم‌های نوین تولید استفاده شده و به خصوص در پالایشگاه ستاره خلیج فارس، تولید با کیفیت بسیار بالا انجام می شود؛ بنابراین بنزین تولیدی ایران کاملا منطبق بر استانداردهای جهانی است.

پدیدار گفت: هم اکنون دو نوع بنزین بدون سرب با اکتان ۹۱ و بنزین سوپر با اکتان ۹۵ تولید می‌شود که هر دو با کیفیت و منطبق با استانداردهای جهانی هستند.

وی اظهار داشت: ۹ کشور  از جمله عراق، سوریه، ترکیه، افغانستان، پاکستان، ارمنستان، آذربایجان و کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عمان، مشتری بنزین ایران هستند.

حتما ببینید

اتاق ارومیه و اتاق بازرگانی شرقیه شمالی عمان، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، گفت: با امضای تفاهم‌نامه همکاری بین اتاق …