اتاق اراک در سال آینده بر گسترش دیپلماسی اقتصادی تمرکز می‌کند

هشتاد و سومین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان مرکزی با دستور کار «بررسی پذیرش افزایش درصد قابل محاسبه پرتی مواد غیرقابل بازیافت صنایع تولیدی با توجه به قدیمی بودن و مستهلک شدن ماشین‌آلات خطوط تولید توسط سازمان امور مالیاتی» و «بررسی استرداد مابه‌التفاوت ارزش‌افزوده دریافتی برخی کالاهای اساسی از ۹ درصد به ۱ درصد به استناد بند (ظ) تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۲» برگزار شد.

در ابتدای این نشست، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک، گفت: برنامه‌ریزی‌هایی از سوی اتاق اراک برای سال جدید انجام شده که مهم‌ترین آن گسترش دیپلماسی‌های اقتصادی در سطح منطقه و بین‌الملل است.

ناصر بیکی افزود: در همین راستا اخیراً به دعوت اتاق بازرگانی ترکیه، هیأت اقتصادی اتاق اراک با همراهی مدیران دو دستگاه دولتی به ترکیه سفر کردند که در این سفر مراکز صنعتی و کشاورزی ترکیه مورد بازدید قرار گرفت و جلسات و گفت‌وگوهای مشترکی انجام شد که رضایت‌بخش ارزیابی می‌شود.

دبیر شورای گفت‌وگوی استان مرکزی اعلام کرد: هفته آینده نیز یک هیات اقتصادی به کشور صربستان سفر می‌کند که این سفر به دنبال سفر هیأت صرب و بازدید از توانمندی‌های صنعتی و اقتصادی استان مرکزی صورت می‌گیرد.

رئیس اتاق اراک ابراز امیدواری کرد: از رهاورد این رویدادهای اقتصادی، شاهد اتفاقات مطلوب در زمینه تولید صادرات، تعاملات و تبادلات گوناگون و بسط و افزایش روابط بین‌المللی با کشورهای مختلف باشیم.

در ادامه جلسه استاندار مرکزی با بیان اینکه نوسازی و بهسازی خطوط تولید مطابق با تکنولوژی روز ضروری است، گفت: اگر ابزارهایی همچون فشارهای مالیاتی و تعرفه‌ها نادیده گرفته شود؛ واحدهای صنعتی جدیت کافی برای نوسازی ماشین‌آلات فرسوده را نخواهند داشت.

فرزاد مخلص الائمه افزود: هم‌اینک باوجود شرایط سخت برای نوسازی، برخی از واحدها در خطوط تولید خود در حال نصب و بهره‌برداری از به‌روزترین تجهیزات هستند.

او اظهار کرد: نگاهی به بهره‌برداری‌ها و افتتاح‌های اخیر نشان می‌دهد، کمتر ماشین‌آلات و دستگاه‌های مستعمل یا ضایعات ده، مورداستفاده قرار می‌گیرد و درصورتی‌که ماشین‌آلات دست‌دوم هم استفاده شود پرت آنها متعارف است.

مخلص الائمه خاطرنشان کرد: ضایعات متعارف در کشور حدود ۲ درصد است و تا ۳٫۵ درصد هم برای آن پیش‌بینی انجام شده است.

او با انتقاد از مدیران واحدهای بزرگ صنعتی که برای بازسازی خطوط خود بی‌انگیزه‌اند، گفت: منکر تحریم‌های چندساله نیستیم اما سؤال اینجاست که به چه دلیل شرکت‌های باسابقه و کهنه‌کار اقدام به بازسازی خطوط خود تاکنون نکرده‌اند.

در حاشیه این نشست رئیس اتاق اراک با اشاره به دستور کارهای موردبحث و بررسی جلسه پیرامون دستور کار نخست جلسه گفت: اختلاف‌نظری که میان بخش خصوصی و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان در این خصوص وجود دارد؛ مربوط به فرسودگی ماشین‌آلات و تجهیزات و عدم دسترسی به تکنولوژی‌های روز دنیاست.

او افزود: به همین دلیل؛ پِرت واحدهای صنعتی موردبحث متعارف نیست و امور مالیاتی نیز بر اساس ماده ۱۴۸ قانون مالیات‌های مستقیم، فقط پِرت متعارف را می‌پذیرد.

بیکی افزود: در همین رابطه، امروز مصوبه‌ای دریافت شد که بر اساس آن مقرر گردید پرت کارخانه‌های صنعتی در بازدیدهای میدانی مشترک ادارات امور مالیاتی و صمت ابتدا تعیین و در مراجع مالیاتی موردقبول واقع شود.

او ادامه داد: برای دستور کار دوم جلسه هم تصمیم گرفته شد شرکت‌هایی که کالاهای اساسی را پیش از ۱۴۰۲/۲/۳۰ وارد کرده و ۹ درصد ارزش‌افزوده پرداخت کرده‌اند ۸ درصد مازاد آنها مسترد شود.

حتما ببینید

بال های بخش خصوصی را باز کنید

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سمنان گفت: امروز بخش خصوصی باید طعم آزادسازی …