اجرایی شدن بند ۱۹ اقتصاد مقاومتی اصلی‌ترین مسئله تولیدکنندگان

عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن استان یزد، گفت: متاسفانه در طول پنج سال گذشته هیچ نهادی اعم از بخش دولتی و یا تشکلهای خصوصی برای اجرای بند ۱۹ اقتصاد مقاومتی پیش قدم نشده اند تا ساز و کاری برای اجرای آن به وجود بیاید.

محمدحسین فنایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از یزد پیرامون نامگذاری سال جدید و نقش تحقق این شعار در تولید و صنعت کشور اظهار کرد: کاملا روشن است که برای تحقق این شعار بایستی به همه عوامل مؤثر در تولید توجه شود و همه قوا با کمک هم به ویژه مجلس با اصلاح قوانین به این مهم نگاه ویژه داشته باشند.

وی با تاکید بر لزوم وجود نگاه همه جانبه، متعادل و متوازن نسبت به همه عوامل موثر بر تولید در کشور افزود: در سال‌های گذشته همواره تولیدکنندگان و فعالان صنعتی و اقتصادی کشور مشکلات و موانع را با راهکار ارائه داده‌اند و در این زمینه اسناد بالادستی هم ابلاغ شده که مورد توجه نبوده و مشکلات و موانع به قوت خود باقیست و حتی مضاعف شده است.

نایب رئیس هیات مدیره اندیشکده صفا با بیان این‌که بهترین سند بالادستی ما ۲۴بند اقتصاد مقاومتی است که عدم اجرای بند ۱۹ این سیاست‌های ابلاغی، مشکلات فراوانی را برای فعالین تولید و صنعت به وجود آورده است، گفت: این بند از سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی که مربوط به بهبود فضای کسب و کار در کشور است، به شفاف سازی اقتصاد و سالم سازی آن و جلوگیری از اقدامات، فعالیت‌ها و زمینه‌های فساد از جمله در حوزه های پولی، تجاری و ارزی اشاره دارد. اصلی‌ترین مسئله تولیدکنندگان همین اجرایی نشدن بند ۱۹ اقتصاد مقاومتی است که واقعا نمی دانیم به چه دلیل به آن توجه نمی شود.

وی با بیان این‌که در شرایط فعلی اقتصادی کشور اجرای این قانون می‌تواند کمک بزرگی به تولید و اقتصاد باشد، و بسیاری از موانع را بردارد و از تولیدکننده حمایت و پشتیبانی داشته باشد تصریح کرد: اجرای صحیح این قانون و ایجاد دولت الکترونیک باعث شفافیت مالی، عدم تخلف و فساد مالی از سوی مسئولین، جلب اعتماد عمومی و احیای بخش خصوصی خواهد شد و اوضاع به سمتی خواهد رفت که عملا ضوابط جای روابط را بگیرد.

فنایی نتیجه اجرای صحیح بند ۱۹ اقتصاد مقاومتی را شفافیت بیشتر و مسئولیت‌پذیری مسئولان دانست و افزود: در هیچ کجای دنیا این طور نیست که وقتی اتفاقی در یک مجموعه و ارگانی رخ می‌دهد مسئولیت‌ها و عواقب آن را به عهده فرد رده پایین تر قرار دهند و مسئول اصلی از پذیرفتن بار مسئولیت شانه خالی کند لذا معتقدم اجرای بند ۱۹ اقتصاد مقاومتی از عهده دار شدن مسئولیت توسط افراد بی تخصص نیز جلوگیری خواهد کرد.

دولت از تولید فکر نخبگان در دانشگاه‌ها و اندیشکده‌ها استفاده کند

عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن یزد با بیان این‌که تحقق شعار سال نیازمند عزم جدی در رفع موانع برای رسیدن به تولید است عنوان کرد: متاسفانه در کشور افرادی که مسئولیت دارند و تصمیم گیر هستند برای تصمیمات خود پیوست مطالعاتی و مشورتی ارائه نمی‌کنند و نتیجه بی‌توجهی به نظرات کارشناسی و تخصصی باعث تعدد بخشنامه‌های خلق‌الساعه و متناقض یا موازی شده که مشکلات بخش تولید و صنعت را افزایش داده است.

وی با بیان این‌که الگوهای بسیار زیادی برای اجرای موفق بند ۱۹ در میان کشورهای توسعه یافته وجود دارد، خاطرنشان کرد: متاسفانه در طول ۵ سال گذشته هیچ نهادی اعم از بخش دولتی و یا تشکلهای خصوصی برای اجرای بند ۱۹ اقتصاد مقاومتی پیش قدم نشده اند تا ساز و کاری برای اجرای آن به وجود بیاید.

فنایی با اشاره به این‌که پیدا کردن سازوکار اجرای بند ۱۹ اقتصاد مقاومتی از جمله مواردی است که دولت می‌تواند برای انجام آن برون سپاری کند، تصریح کرد: دولت می بایست این کار را به اندیشکده ها و دانشگاهها و نخبگان بسپارد تا با تحلیل و بررسی الگوهای کشورهای موفق دنیا مثل کانادا و کشورهای حوزه اسکاندیناوی، به تکنیکهای اجرایی مناسب و ایرانیزه کردن آن دست پیدا کنند چون دیگر فرصتی برای سعی و خطا وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در حال حاضر وضعیت به گونه‌ای شده است که عدم شفافیت در تمام قشرها و سطوح جامعه حاکم شده و افراد به دلیل همین بی اعتمادی و ناامیدی هیچ احساس تعلقی به سیستم ندارند بنابراین اگر بخواهیم جلب اعتماد شود و شکاف بین فقیر و غنی در جامعه از بین برود می بایست شفافیت در تمام قشرهای جامعه بروز کند.

حتما ببینید

افزایش ۱۲.۵ درصدی حمل و نقل جاده ای

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد حمداللهی با اشاره …