احیای ستاد سنگ کشور ضروری است/ لزوم اصلاح برخی سیاست گذاری‌ها

به گزارش خبرنگار مهر، بهرام شکوری روز سه شنبه در آیین افتتاحیه دوازدهمین نمایشگاه بین المللی سنگ ایران در نیمور محلات، اظهار داشت: تولید سنگ دنیا سالانه ۱۴۰ میلیون تن است و ۷۰ درصد تولید این سنگ در کشورهایی مثل چین، هند، ایران و برزیل در حال انجام است.

وی ادامه داد: در سال ۲۰۱۷ بیش از ۲۷ میلیارد دلار سهم تجارت سنگ در دنیا بوده که سهم چین ۳۵.۸ درصد، ایتالیا ۱۳.۵ درصد، ترکیه ۱۲.۱ درصد، هند ۱۰.۸درصد، برزیل ۷ درصد و متاسفانه ایران ۱.۱ درصد بوده است.

رئیس کمیسیون و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بیان کرد: با توجه به پتانسیل بالای کشور و ظرفیت ۳.۴ میلیارد تن سنگ با این میزان می‌توانیم حداقل ۲۰ درصد سهم داشته باشد که به سبب آن تجارت و اشتغال و ارزآوری خوبی را شاهد باشیم.

رئیس کمیسیون و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اظهار کرد: اکنون میزان ضایعات سنگی که از معادن استخراج می‌شود نسبت به گذشته کاهش یافته است و باید از این ظرفیت درست استفاده کرد.

شکوری گفت: امروز تولید سنگ منهای ضایعات مدنظر قراردارد باید از این ذخایر به گونه ای بهره ببریم که ضایعات را به صفر نزدیک سازد. در این راستا بسیاری از شرکت‌ها از ضایعات سنگ در پیکرتراشی و تولید برخی محصولات استفاده می‌کنند و ارزش افزوده برای آن ها به دنبال دارد.

وی اظهار کرد: سالیانه از مجموع ۱۵ میلیون تن سنگ‌ تولیدی در ایران، بیش از ۹۰ درصد آن در کشور فرآوری و نزدیک ۱۰درصد آن به صورت سنگ کوپ و یا فرآوری شده صادر می‌شود به این معنی که سهم اندکی مربوط به سنگ کوپ است.

رئیس کمیسیون و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: هند دومین تولیدکننده سنگ تزیینی دنیا است که ۳۰درصد سنگ خود را به صورت کوپ و ۳۰درصد را به صورت فرآوری شده صادر می کند و ایتالیا با داشتن ذخایر سنگی خوب ۲۲درصد سنگ خود را به صورت سنگ کوپ و ۶۰ درصد را فرآوری شده صادر می کنند.

شکوری گفت: لازم است سیاست گذاری های دولت، قانون کار و… را در این حوزه اصلاح کنیم. اگر کار پژوهشی صورت پذیرد در این صورت می توانیم همانند کشور ترکیه ۸۰ درصد از محصول فرآوری شده سنگ را صادر کنیم.

وی تاکید کرد: اگر بتوانیم سنگ را به فروش برسانیم و صادرات و حتی زمینه سرمایه گذاری برای سایر بخش ها را در این صنعت آماده کنیم موفق شده ایم، اما اگر با شیوه اخیر تنها سنگ را فرآوری کنیم و جلوی صادرات سنگ کوپ را بگیریم، برای آیندگان چیزی باقی نمی ماند.

رئیس کمیسیون و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: اکنون باید ستاد سنگ کشور که در حال مردن است را احیا کرد و دولت با مشورت با بخش خصوصی و تعامل با آن و دریافت نظرات آن ها سیاست گذاری ها را اعمال کند تا شاهد توسعه صنعت سنگ و ارزآوری برای کشور باشیم.

حتما ببینید

اتاق ارومیه و اتاق بازرگانی شرقیه شمالی عمان، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، گفت: با امضای تفاهم‌نامه همکاری بین اتاق …