افزایش واردات گوشت قرمز علیرغم حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی

به گزارش خبرنگار مهر، بازار گوشت که در برهه ای از سال گذشته با رشد شدید قیمت و کمبود عرضه مواجه شده بود، مدتی است به ثبات نسبی در قیمت و میزان عرضه رسیده است.

رشد شدید قیمت این ماده پروتئینی در برهه ای از سال گذشته در حالی رقم خورد که تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به آن برقرار بود. رشد شدید قیمت به گونه ای بود که دولت ناچار شد اقدامات ویژه ای برای تنظیم بازار این محصول تدارک ببیند. در نهایت نیز اگرچه رشد قیمت متوقف و نرخ از قله بازگشت اما قیمت برای مصرف کننده تناسبی با حجم ارز ۴۲۰۰ تخصیصی از سوی دولت نداشت و علیرغم تخصیص ارز دولتی، قیمت برای مصرف کننده همچنان بالا ماند. به همین دلیل دولت دو ماه پیش تخصیص ارز دولتی به گوشت را متوقف کرد.

پس از خروج گوشت از این فهرست، مطابق با بررسی‌های مرکز آمار ایران، قیمت گوشت اگرچه بسیار کند، اما روند کاهشی به خود گرفت به گونه‌ای که در اردیبهشت ماه در مجموع شاهد کاهش ۰.۶ درصدی در قیمت این کالا بوده‌ایم.

همچنین بررسی روند واردات این ماده پروتئینی طی سه ماه گذشته از سال جاری نشان می‌دهد که در این مدت ۳۱ هزار و ۱۱ تن گوشت قرمز سرد به ارزش ۱۲۷ میلیون دلار به کشور وارد شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۶.۹۹ درصد از نظر وزن و ۲۷.۵۵ درصد از نظر ارزش رشد کرده است.

در این مدت گوشت قرمز سبک گرم نیز به میزان ۷ هزار و ۷۷۸ تن و به ارزش ۵۱ میلیون دلار به کشور وارد شده است.

حتما ببینید

گمرک اصلی ترین سازمان ارائه دهنده خدمات در مرزها است

رئیس کل گمرک ایران: معاون وزیر و رئیس کل گمرک ایران ؛گمرک را اصلی ترین …