الزام نمونه‌برداری انحصاری از بذور وارداتی در سازمان گیاه‌پزشکی لغو شود

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز، گفت: سازمان حفظ نباتات کشور بر اساس نامه شماره ۶۹۶۹/۷۳۰ مورخ ۱۲/۴/۱۴۰۲، ترخیص بذور وارداتی برخی صیفی‌جات و سبزی جات از گمرک را منوط به انجام نمونه‌برداری و ارسال آن به موسسه گیاه‌پزشکی کشور کرده که عمدتاً نتایج حاصله از این تست‌ها عاری بودن آنها از این ویروس عنوان می‌شود.

محمدصادق حمیدیان در هفتاد و سومین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس، افزود: این بخشنامه در حالی صادر شده که محموله‌های وارداتی گواهی بهداشت معتبر از کشور صادرکننده دارند که در آن عاری بودن محموله از این ویروس ذکر شده و این گواهی‌های بهداشت مطابق با شرایط قرنطینه‌ای واردات بذور صیفی‌جات و سبزی جات است.

حمیدیان اظهار کرد: انتظار بخش خصوصی کشور این است که اجرای این بخشنامه متوقف شود زیرا که اجرای آن با توجه به شرایط فعلی کشور و بخشنامه‌های بانک مرکزی، خسارات مالی زیادی برای واردکنندگان بذر خواهد داشت و باعث کاهش میزان تولید در کشور، کاهش کیفیت و بازارپسندی محصول خواهد شد.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان فارس اضافه کرد: همچنین واردات قانونی بذر با کیفیت مطابق با استانداردهای ملی کشور را محدود می‌کند و دسترسی کشاورزان و گلخانه داران را برای خرید بذر سالم و با کیفیت در فصل کشت با محدودیت مواجه می‌کند.

وی ادامه داد: این درحالی است که بخشنامه فوق نه‌تنها کمکی به کنترل ویروس نمی‌کند بلکه باعث افزایش هزینه‌های تولید و نوسانات قیمت محصولات صیفی‌جات و سبزی جات و محصولات فرآوری شده حاصل از آنها برای مصرف‌کنندگان، از دست دادن بازارهای صادراتی و درنهایت هدر رفت منابع طبیعی و ارزی کشور به دنبال خواهد داشت.

حمیدیان گفت: نظر واردکنندگان بذر این است که بذر قبل از اینکه حواله‌ای صورت گیرد و ارزی از کشور خارج شود و قبل از ورود به گمرکات کشور بررسی شود نه اینکه بعد از ورود بذر به گمرک و خروج ارز آن از کشور، تازه موسسه گیاه‌پزشکی کشور آن را تست کند.

وی تصریح کرد: در اینکه باید نمونه‌برداری صورت گیرد شبه ای وجود ندارد؛ اما سازمان گیاه‌پزشکی صرفاً اظهارنظر در خصوص نمونه‌ای که انتخاب کرده می‌تواند انجام دهد و این درحالی است که این موضوع حساس‌تر از دارو و مسائل پزشکی نیست در این موارد GMP واحد تولیدکننده باید به تأیید وزارت بهداشت رسیده باشد نه اینکه صرفاً یک آزمایشگاه آن هم در تهران و با هزینه ۶۰ برابری این کار را انجام دهد مورد اعتراض است.

رئیس اتاق شیراز افزود: انتظار داریم در این خصوص تفویض اختیار به استان‌ها جهت انجام نمونه‌برداری از بذور وارداتی صیفی‌جات و سبزی جات انجام شود زیرا این تفویض اختیار پیامد مثبتی ازجمله حذف انحصار را در سازمان گیاه‌پزشکی کشور به دنبال خواهد داشت.

حمیدیان اظهار کرد: همچنین آزمایشگاه‌های مستقر در استان فارس که به تأیید جهاد کشاورزی و سازمان ملی استاندارد می‌رسند اجازه این کار را داشته باشند و از انحصار خارج شود. آزمایش مراجع بین‌المللی و آزمایشگاه‌های آکریلته بین‌المللی موردپذیرش ایران قرار گیرد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر با توجه به دستورالعمل جدید از سمت موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور و انجام تست و دریافت تأییدیه از این مرجع واردکنندگان را با مشکل و بروکراسی بیشتری مواجهه کرده است و ادامه این روند باعث افزایش تمایل به قاچاق بذور شده و بهداشت مرسوله‌ها و بذور وارداتی را با مشکل روبرو می‌سازد.

حمیدیان ادامه داد: پیشنهاد مشخص ما این است که ضمن شفاف‌سازی سازوکار این فرآیند و جلوگیری از ایجاد انحصار از سمت موسسه گیاه‌پزشکی کشور، موسسه گیاه‌پزشکی کشور صرفاً متولی کنترل آزمایشات باشد و اجازه کار به سایر کلینیک‌ها و آزمایشگاه‌های مرجع را بدهد چراکه باعث تسهیل روند اجرایی و کاهش هزینه‌های انجام آزمایش و نمونه‌برداری می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون هیچ‌گونه پاسخ شفاف و کاملی در مورد نحوه محاسبه هزینه‌ها و جزییات انجام آزمایش به واردکنندگان بذر تاکنون ارائه نداده است عنوان کرد: همچنین باید در زمان ورود علاوه بر گواهی بهداشت، واردکنندگان ملزم به ارائه نسخه آزمایشگاه مورد تائید سازمان حفظ نباتات کشور مبدأ باشند و درصورتی‌که آزمایش‌ها در ایران انجام شود باید دستورالعمل به همراه لیست دقیق عناوین هزینه‌ها کاملاً مشخص و اعلام شود.

مصوبات هفتاد و سومین نشست شورای گفت‌وگوی استان فارس

– مکاتبه با اداره استاندارد در خصوص تدوین استاندارد بذور وارداتی در حوزه سبزی جات و سیفی جات و دستورالعمل اجرایی شفاف در خصوص میزان نمونه‌برداری از محموله‌های وارداتی، تعداد نمونه‌های آزمایش شده و هزینه‌های آزمایش

– تفویض اختیار به استان‌ها جهت انجام نمونه‌برداری از بذور وارداتی و حذف انحصار آن در سازمان گیاه‌پزشکی کشور

– با مساعدت منطقه ویژه اقتصادی شیراز، احداث ساختمان ایستگاه قرنطینه نباتی جنوب کشور با تخصیص زمین اداری در منطقه ویژه اقتصادی صورت پذیرد.

– منطقه ویژه اقتصادی شیراز به‌صورت موقت مکانی را جهت ارائه خدمات مربوط به قرنطینه گیاهی به بازرگانان در این منطقه قرار دهد.

حتما ببینید

استفاده از بازار سرمایه برای تأمین مالی پروژه های لرستان ضروری است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم‌آباد در تشریح روش‌های تأمین مالی، گفت: طی …