امنیت اقتصادی برای تولیدکنندگان فراهم نیست/مشوق ها برای دلالی است

به گزارش خبرنگار مهر، غلامحسین شافعی ظهر چهارشنبه در نشست هم اندیشی دیپلماسی اقتصادی و تجاری خراسان جنوبی اظهار کرد: در خراسان جنوبی بین بخش دولتی و خصوصی فضای صمیمانه ای حاکم است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران بیان کرد: در شرایط فعلی مشکلاتی در زمینه درآمدهای ارزی و مبادلات خارجی داریم که باید در عرصه عمل برای آن تدبیری بیندیشیم.

شافعی ادامه داد: اولویت دولت در سیاست تجاری مبادله با کشورهای همسایه است و از این منظر استان‌های مرزی چون خراسان جنوبی و بیرجند در حوزه اقتصادی حائز اهمیت هستند.

مسائل حوزه تولید با وصله و پینه زدن حل نمی‌شود

وی با بیان اینکه با تصمیمات روبنایی و وصله و پینه‌ای مسائل حوزه تولید حل نمی‌شود، افزود: در رفع مشکلات اقتصادی تا زمانی که سیاست‌های تجاری با سیاست‌های ارزی هماهنگ نباشد به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: در موقع شعار سخن از سردار جنگ اقتصادی بودن تولید کنندگان و فعالان اقتصادی می زنیم ولی در زمان مشکلات آنان را متهمان اصلی می‌دانیم.

شافعی اظهار کرد: هر چند علی رغم زندگی در یک منطق ناامن ایران از امنیت بالایی برخوردار است ولی در حوزه امنیت اقتصادی در کشور با مشکلات فراوانی رو به رو است.

وی بیان کرد: فعال اقتصادی و تولید کننده نمی‌داند که در سال آینده هزینه‌های تولید اعم از نرخ ارز، هزینه تأمین اجتماعی و قیمت مواد اولیه چقدر می‌شود که نشان از عدم امنیت اقتصادی دارد.

اختصاص مشوق‌ها برای بخش غیر مولد

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: وقتی همه مشوق‌ها به بخش‌های غیر مولد چون دلالی اختصاص می‌یابد، چگونه انتظار رونق تولید در کشور را داریم.

شافعی اظهار کرد: فردی که همه ثروت خود را در بانک پس انداز می‌کند هیچگونه مالیاتی پرداخت نمی‌کند ولی تولیدکنندگان هزینه‌های زیادی در این زمینه می‌پردازند.

وی بیان کرد: بخش خصوصی در راستای حمایت از کالای ایرانی اصرار بر حمایت از عرضه به جای بخش تقاضا داشت و معتقدیم رونق تولید نیز با تأکید بر همین موضوع محقق می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ادامه داد: متأسفانه گاه هماهنگی در زمینه تصمیمات کلان اقتصادی در کشور نیست و در موضوعی بانک مرکزی یک نظر و وزارت صمت نظر دیگری دارد.

شافعی با اشاره به اینکه از برجام می‌توانستیم استفاده بهتری ببریم، گفت: استکبار جهانی به اندازه کافی مشکل برای تولید کنندگان ایجاد کرده و در داخل نباید سنگ دیگری جلوی پای آنان بگذاریم.

حتما ببینید

اتاق ارومیه و اتاق بازرگانی شرقیه شمالی عمان، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، گفت: با امضای تفاهم‌نامه همکاری بین اتاق …