انتقاد از توافق صمت و بانک مرکزی برای ترخیص لوازم خانگی خارجی

به گزارش خبرنگار مهر، تا حدود ۵ سال پیش، بیش از ۷۵ درصد بازار لوازم خانگی در اختیار برندهای خارجی بود؛ به شکلی که فعالیت برای تولیدکنندگان داخلی سخت شده و این بخش به حاشیه رانده شده بود؛ بعد از اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه کشور و خروج برندهای معروف بین المللی همچون سامسونگ و ال جی از بازار ایران، دولت ایران نیز ۳ سال پیش متقابلاً واردات لوازم خانگی را ممنوع و محصولات این بخش را در گروه کالایی ۴ قرار دارد.

با این حال برخی از واردکنندگان با توجه به سود سرشار این حوزه، همچنان اقدام به واردات لوازم خانگی می‌کنند که البته با درهای بسته گمرک مواجه می‌شوند؛ یکی از آخرین موارد نیز مربوط به واردات ۴۲۰ کانیتنر لوازم خانگی یکی از برندهای معروف آلمانی می‌شود. این محموله که از سال گذشته تاکنون در گمرک شهید رجایی متوقف و از ترخیص آن جلوگیری شده، هر چند وقت یک بار حاشیه‌هایی را ایجاد می‌کند.

یکی از آخرین حواشی، مربوط اظهارات چندی پیش حمیدرضا غزنوی سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی می‌شود که گفته بود دو سوم این محموله، در حال ترخیص از گمرک بوده و به زودی به بازار تزریق می‌شود.

بلافاصله پس از این اظهارنظر، ابوالفضل اکبرپور مدیرکل گمرک شهید رجایی در گفت و گویی با مهر ضمن تکذیب ترخیص این محموله، اعلام کرد که گمرک صرفاً تصمیمات مرکز یعنی وزارت صمت، بانک مرکزی و گمرک ایران را اجرا می‌کند. (جزئیات بیشتر)

البته از آن طرف اگرچه مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک ایران نیز همچون اکبرپور، ترخیص این محموله را تکذیب کرد اما اعلام کرد که طبق استعلامات اخذ شده، هیچ محدودیتی برای ترخیص این کالاها وجود ندارد.

توافق وزارت صمت و بانک مرکزی برای ترخیص محموله

در این رابطه، حمیدرضا غزنوی در گفت و گو با خبرنگار مهر، توضیح داد: در مصاحبه‌ای که با صدا و سیما انجام دادم اعلام کردم که «شنیده شده دو سوم کالاهای این محموله ترخیص شده است.» در حالی که در آن مصاحبه این گزاره «شنیده شده» منتشر نشد.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی افزود: گمرک مجری است و نمی‌تواند زیاد جلوی توقف را بگیرد و اگر دستوری به گمرک صادر شود باید اجرا کند. در مصاحبه آقای ارونقی نیز ایشان اعلام می‌کنند که هیچ مانعی برای ترخیص این محموله‌ها وجود ندارد و گمرک دیگر نمی‌تواند مقاومت کند.

وی افزود: از سویی دیگر نیز اگرچه واردات ممنوع است اما در بازار لوازم خانگی پر از جنس خارجی قاچاق شده است. حالا قاچاق به کنار، مگر رهبری واردات کالای مشابه داخلی را حرام اعلام نکرده‌اند؟ مگر نسبت به مافیای واردات هشدار داده نمی‌شود؟ این ۴۲۰ کانتینر تعداد بسیار زیادی کالا را در بر می‌گیرد و در صورت ترخیص، شوک بدی به بازار وارد می‌کند. چرا این چند ماه این محموله را نگه داشتند و ترخیص نکردند؟ چرا الان ترخیص می‌خواهند کنند؟

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی گفت: همچنین شنیده‌ها حاکی از این است که نامه نگاری‌ها انجام شده و سه روز پیش وزارت صمت و بانک مرکزی و گمرک ایران برای ترخیص این محموله به توافق رسیدند که البته هنوز این توافق نامه امضا نشده است. در صورت امضا شدن این توافق نامه محموله ترخیص می‌شود.

غزنوی ادامه داد: تولیدکنندگان ایرانی تازه جان گرفته‌اند و ۷۲ درصد افزایش تولید داده‌اند. در این مدت اشتغال ایجاد کرده‌ایم. در صورت بر هم خوردن این توازن، تولیدکننده ایرانی باز هم زمین می‌خورد.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد ترخیص این محموله‌ها پاتکی برای بررسی وضعیت موجود باشد که اگر چراغ سبزی داده شد، واردات به نوعی آزاد شود.

حتما ببینید

فصل الخطاب مدیریت در تجارت خارجی کشور باید گمرک باشد 

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز: رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و …