بانک اطلاعاتی، حلقه مفقوده صنعت استان یزد رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت یزد گفت: مهمترین گام برای پیشرفت وضعیت صنعت استان، داشتن بانک اطلاعاتی قوی است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، حیدر علی کلانتر رِئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان یزد گفت: بخش صنعت ۴۴ درصد اشتغال استان را پوشش می‌دهد.

او اضافه کرد: ۳۳ درصد اشتغال حوزه صنعت استان مربوط به نیرو‌های مهاجر و غیر بومی است.

کلانتر با اشاره به اینکه استان یزد به لحاظ اقلیم نمی‌تواند در بخش کشاورزی فعالیت قابل توجه و گسترده‌ای داشته باشد، اظهار داشت: بیشترین ضریب برگشت سرمایه در بخش صنعت است و این بخش فقط ۷ الی ۸ درصد از آب استان را مصرف می‌کند.

او خاطرنشان کرد: استان یزد بعد از اصفهان بزرگترین تولید کننده آجر در کشور است و تا به حال ۸۰ واحد کاشی بزرگ در استان ایجاد شده است.

رئیس خانه صمت استان ادامه داد: قدیمی‌ترین و بیشترین تعداد واحد‌های تولیدی در استان واحد‌های نساجی است و بعد از آن از نظر تعداد گروه شیمیایی و سلولزی است که ۱۳۰۰ پروانه بهره برداری برای آن‌ها صادر شده و این واحد‌ها صادرات هم داشته اند.

کلانتر دیگر واحد‌های تولیدی استان را واحد‌های استخراج و فرآوری سنگ، صنایع غذایی و بهداشتی و لعاب که حدود ۱۷۰ واحد در استان فعال است، ماشین سازی، برق و الکترونیک، فناوری اطلاعات، معادن فلزی و سازه‌های فولادی بیان کرد.

حبیب انصاری دبیر کانون تفکر دانشگاه یزد نیز با اشاره به آمار بالای بیکاری فارغ التحصیلان در استان، گفت: توزیع درآمد در ساختار اقتصادی استان در چند سال اخیر تحت تاثیر قرار گرفته است و باید در بخش‌های تولیدی به طور کلی بازنگری کنیم.

او اظهار داشت: بخش‌های فعال اقتصادی استان یزد شامل صنعت ۲۸ درصد ارزش افزوده، معدن ۱۱ درصد و ساختمان یک درصد ارزش افزوده به لحاظ تولید است.

دبیر کانون تفکر دانشگاه یزد با اشاره به وجود آلاینده‌ها در استان خاطرنشان کرد: باید یکسری زیرساخت‌های قانونی وجود داشته باشد تا صنعتگر منفعت خود را در آن ببیند و برای کاهش آلاینده‌ها تلاش کند.

انصاری با اشاره به اینکه ساختار اقتصادی کشور در سال‌های تحریم آسیب پذیر شده است، اظهار داشت: در شرایط فعلی باید نگاه‌مان به اقتصاد، رفاه اجتماعی باشد نه سودآوری.

او با بیان اینکه یزد قطب صنعت کشور است، افزود: حدود ۳۰ درصد از ارزش افزوده صنعت در اختیار تولید فلزات پایه، ۳۰ درصد در اختیار فرآورده‌های غیر فلزی و تنها ۱۰ درصد در اختیار منسوجات است.

حتما ببینید

افزایش ۱۲.۵ درصدی حمل و نقل جاده ای

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد حمداللهی با اشاره …