آخرین خبرها

برای چگونگی اجرای مفاد موافقتنامه گمرکی/ تجارت ۴۸۸ میلیون دلاری ایران و ترکمنستان در سال ۱۴۰۱

نشست مشترک مقامات گمرک ایران و ترکمنستان

مقامات گمرک ایران و ترکمنستان در نشستی مشترک نحوه اجرای عملیاتی مفاد سند جامع اقدام‌ مشترک گمرکی را تشریح کردند.

کد خبر:
۱۱۰۱۴۰۲۹۴

زمان انتشار:
۱۰ خرداد ۱۴۰۲ – ۱۸:۴۸ بعد از ظهر

۷ بازدید

به گزارش روابط عمومی گمرک ایران، دکتر گلزاری سرپرست دفتر همکاری های بین الملل گمرک ایران در نشست بررسی نحوه عملیاتی شدن مفاد سند اقدام مشترک بر تعمیق و توسعه همکاری های بین دو گمرک تاکید کرد.

گلزاری افزایش حجم مبادلات تجاری بین دو کشور در سال های اخیر را نشان از اراده طرفین در توسعه همکاری ها تجاری و گمرکی دانست و افزود: مجموع مبادلات تجاری ایران و ترکمنستان در سال ۱۴۰۱ به میزان یک میلیون ۳۱۶ هزار تن و به ارزش ۴۸۸ میلیون دلار بوده است.

وی میزان صادرات ایران به ترکمنستان در سال ۱۴۰۱ را یک میلیون و ۲۷۶ هزار تن به ارزش ۴۶۰ میلیون دلار و واردات از ترکمنستان را ۴۰ هزارتن به ارزش ۲۸ میلیون دلار عنوان کرد.

گلزاری گفت: گمرک ایران آمادگی دارد نسبت به بررسی کارشناسی و عملیاتی کردن مفاد برنامه ها و اقدامات مشترک در راستای سند توافق شده با تشکیل کارگروه مشترک و جلسات آنلاین اقدام کند.

سرپرست دفتر همکاری های بین الملل گمرک تسهیل گری تجارت و ارائه خدمات مطلوب را وظیفه ذاتی گمرک دانست و ابراز امیدواری کرد: طرفین بتوانند در چار چوب این توافق نامه زمینه را برای ارائه تسهیلات حداکثری برای ارائه خدمات به هنگام به ذینفعان فراهم کنند.

وی گفت: تفویض اختیار به مدیران گمرکات مرزی برای اتخاذ تصمیم گیری به هنگام جهت رفع مشکلات احتمالی، فراهم کردن بستر لازم سخت افزاری و زیر ساختی در مرزهای گمرکی به ارایه تسهیلات و خدمات مطلوب به خدمت گیرندگان بیش از پیش کمک خواهد کرد.

وی همچنین شبانه روزی کردن گمرک مرزی دو کشور را نیازمند فراهم شدن زیرساخت های لازم در مرزها ذکر کرد.

مقصد خدایقولیوف رئیس کل خدمات گمرکی ترکمنستان نیز در این جلسه ضمن اعلام آمادگی کشورش بر اجرای کامل مفاد توافق نامه در راستای افزایش حجم مبادلات تجاری دو کشور گفت: مرز ایران و ترکمنستان مرز دوستی و برداری است و امضای سند توافق شده نقطه عطفی در توسعه روابط دو کشور می باشد

مقصد خدایقولیف اظهار داشت: در سال های اخیر حجم مبادلات تجاری بین دو کشور افزایش یافت و گمرک ترکمنستان تمامی امکانات برای فعال سازی و توسعه روابط تجاری بیشتر با ایران را فراهم می کند.

وی تشریح کرد: گمرک ترکمنستان تمام اقدامات لازم را برای تسهیل و تسریع تجارت و تسهیل عبور کالاهای ترانزیتی بین گمرکات دو کشور با بهره گیری از سیستم های نوین را در دستور کار قرار دارد.

وی ضمن موافقت با پیشنهاد گمرک ایران مبنی بر تشکیل کارگروه مشترک اظهار داشت: برگزاری کارگروه مشترک به عملیاتی شدن مفاد موافقتنامه و حل و فصل موارد و مسائل گمرکی کمک شایان توجهی خواهد کرد.

رئیس کل خدمات گمرکی ترکمنستان همچنین افزود: شبانه روزی شدن گمرکات مرزی دو کشور به صورت مرحله ای از جمله گمرک سرخس _ سرخس و آرتیغ _ لطف آباد ایران و ترکمنستان سبب تسهیل و سرعت بخشیدن به تجارت بین دو کشور می باشد.

نوشته شده توسط:
akhbar

حتما ببینید

گمرک اصلی ترین سازمان ارائه دهنده خدمات در مرزها است

رئیس کل گمرک ایران: معاون وزیر و رئیس کل گمرک ایران ؛گمرک را اصلی ترین …