آخرین خبرها

برگزاری نمایشگاه پوشاک شهر خانواده یک مُسکّن است

به گزارش خبرنگار مهر، سومین دوره رویداد ملی مدآفرین، پیش از ظهر امروز چهارشنبه ۲۴ اسفند با حضور سیدمجید امامی دبیر شورای فرهنگ عمومی و رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور؛ غلامرضا حسن پور رئیس سازمان بسیج اصناف؛ سردار علی نوروزی رئیس پلیس نظارت بر اماکن عمومی ناجا؛ امین مفتاحی معاون دانشجویی فرهنگی دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب و علی توسطی رئیس اتاق اصناف تهران و جمعی از مسئولان و طراحان و تولیدکنندگان حوزه مد و لباس کشور در مجتمع تجاری فرهنگی کورش برگزار شد.

امامی در این‌برنامه گفت: ما در حوزه مد و لباس چهار مقام داریم که می‌توان به طراحی، تولید، توزیع و مصرف اشاره کرد. اینها بیماری‌های به هم پیچیده‌ای هستند که در طول دهه‌های گذشته و طی تحولات زندگی شهر، تحولات و تغییرات فرهنگی ناخواسته ایجاد شده اند و گره گشایی و اصلاح آن کار یک شبه نیست. آن عزیزانی که دغدغه مندانه رگ گردن شأن بیرون می‌زند و می‌گویند اصلاح کنید و به حل مشکل بپردازید، باید بدانند که برای شعار و پشت تریبون صحبت کردن مناسب هستند، اما برای عمل راه خیلی سختی در پیش است.

وی افزود: حکمرانی پیچیده‌ترین امر دنیاست، به همین دلیل در دنیا نخبه ترین آدم‌ها رشته حکمرانی و سیاست گذاری را می‌خوانند و سپس از میان آنها فرد مورد نظر انتخاب می‌شود که اگر به این سادگی بود تا بتوان یک کلید بزنند و مشکل لباس حل شود، پس شما بیایید و این کلید را بزنید تا شاهد حل مشکل باشیم! این اتفاق هم زمانی رخ می‌دهد که همه ما در کنار هم عملکرد درستی داشته باشیم و مسائل شخصی را حل کنیم؛ این درحالی است که من به اتاق اصناف گلایه دارم و او به من؛ من به پلیس اماکن گلایه دارم، او به من. کار سختی است و اگر مسائل شخصی را حل نکنیم، این مسیر بسته و مسدود می‌ماند.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: ما دقیق‌ترین و عمیق‌ترین راه حل های حکمرانی را براساس تجارب سال‌های گذشته مخصوصاً در یکسال گذشته شناسایی کردیم و بزرگترین افتخارمان این است که میدانیم چرا نمی‌توانیم؛ اما شما نمی‌دانید چرا نمی‌توانید. منظور از شماها آنهایی است که فریاد می‌زنند اما اتفاق خاصی نمی‌افتد.

وی افزود مهم نیست که چه کسی مجوز می‌دهد تا رویدادی برگزار شود و حتی او هم مخالفت می‌کند و آن کسی که مخالفت می‌کند می‌رود مجوز رویداد را صادر می‌کند. کار پیچیده می‌شود. این مسائل هم مهم نیست و قابل حل است، آما آنچه که پیچیده است این بوده که در مقام طراحی، جدی ترین چالش ما نظام اموزش های تکمیلی است که در این باره مدارس ملی طراحی را درحال پیگیری هستیم و در آخرین حرکت در توافق با بنیاد علوی، حمایت از تأسیس ۵ مدرسه ملی طراحی را طی این چند روز اخیر به امضا رساندیم تا دو مدرسه تأسیس شود. عنوان این مدارس ملی طراحی، مکتب طراحی لباس ایران است.

رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور گفت: طراحان فوق العاده ای داریم اما از نظر دوستان صنعتی، آنها نقاشی می کشند؛ بنظرم آن طراحی می‌تواند به تحول در حوزه لباس موفق شود که یک مدیر هنری و یک مدیر ویژند او را انتخاب کند در غیر این صورت با چند دست لباس و مزون دوزی کاری پیش نمی‌رود.

وی افزود: در مقام توزیع مشکلمان این است که به ده‌ها هزار واحد توزیع به غیر از دستفروش ها چگونه می‌توان نظارت کرد و کدام ابر دولت می‌تواند به ده‌ها هزار واحد و میلیاردها قطعه لباس نظارت کند؛ بفهمیم چه می‌گوئیم. البته ما با شیما معتقدیم می‌توانیم این کار را انجام دهیم. ما با وزارت صمت طی چندین ماه نشستیم و صحبت کردیم و هم اکنون با پنج گروه کالایی همچون مانتو، شلوار پالتو کار را آغاز کردیم.

امامی گفت: ما با مشوق مالیات، تسهیلات و نگاه مثبت پلیس نظارت اماکن تشویق می‌توانیم اقدامات مؤثری داشته باشیم و واحدها بتوانند شیما بگیرند (شناسه یک پارچه مد ایرانی اسلامی) و البته شیما را در وادی لباس‌های ایرانی می‌توانیم شاهد باشیم و اگر در آینده واردات لباس مجاز شد، به لباس وارداتی می‌توان شیما داد.

وی ادامه داد: در حوزه مهم تولید چالش جدی ما مواد اولیه است که نمی‌توانیم مشکل پوشاک را در کشور حل کنیم؛ تدابیر مختلفی در دولت برای این موضوع انجام شده است. همچنین در مقام مصرف چالش جدی دسترسی است و دیگر چالش را می‌توان به توان خرید مردم اشاره کرد. دسترسی به این معناست که شما سخت‌تر از رسیدن به یک کالای غیرمجاز، خیلی سخت‌تر از رسیدن به مواد مخدر است و شما می‌توانید به یک پوشش عفیفانه برسید البته فضای مجازی فرصت خوبی است که می‌توان از آن استفاده کرد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: ما به سکوهای دائم نیاز داریم و در حال پیگیری ایجاد چنین فروشگاه‌های بزرگ در تهران و شهرستان‌ها هستیم تا از روش‌های مختلف با همکاری دولت بتوانیم تهاتر کنیم یا توسط شرکت‌های تعاملی که از دل طراحان ما و مزون های ماست، تأسیس شود. همچنین هم اکنون یک مجموعه بزرگ را مدنظر داریم که هزار میلیارد تومان هزینه اش است و مجموعه دولتی می‌گوید که من با تسهیلات وگذار می‌کنم اما دیگر فرد نمی‌تواند بگوید که به پوشاک عفیفانه دسترسی ندارم. چون این مجموعه در قلب تهران است.

امامی گفت: نمایشگاه‌های پوشاک همچون شهر خانواده یک تسکین و مخدر است. امیدواریم این مشکل دسترسی به پوشاک ایرانی که حاصل دسترنج طراحان و تولیدکنندگان بااستعداد و هنرمند ایرانی است، چاره گشایی و درمان کنیم. نمایشگاه شهر خانواده را حداقل در ۱۰ استان در اسفند برگزار کردیم و در فروردین هم در هفت استان دیگر تحت عنوان نمایشگاه پوشاک شهر خانواده و یا هر عنوان دیگر برگزار خواهیم کرد.

حتما ببینید

افزایش ۱۲.۵ درصدی حمل و نقل جاده ای

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد حمداللهی با اشاره …