تاثیر مستقیم ماشین آلات قدیمی بر کیفیت کالاها

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت ایرانو به نقل از خبرنگار مهر، امروز بسیاری از صنایع کشور با مشکل قدیمی بودن ماشین آلات و خطوط تولید مواجه هستند و به دلیلی مشکلاتی از قبیل کمبود نقدینگی و تحریم توان نوسازی و به روزرسانی تجهیزات تولید را از دست داده اند، این در حالیست که مهم‌ترین عاملی که مانع از توسعه صنعت می‌شود فرسودگی تجهیزات و دستگاه‌های تولید و نداشتن فناوری‌های نو است، زیرا این مساله توان تولید انبوه، ارزان قیمت و باکیفیت را از تولیدکننده می‌گیرد و به تبع آن تولیدکننده نمی‌تواند به بازارهای جهانی نفوذ کند.

تأثیر مستقیم ماشین آلات قدیمی بر کیفیت کالاها

در این رابطه سید عبدالوهاب سهل آبادی رئیس خانه صنعت و معدن ایران در گفت و گو با خبرنگار مهر، با بیان اینکه موانع زیادی بر سر راه تولید وجود دارد، اظهار کرد: در بخش ماشین آلات مربوط به صنایع معدنی و معادن، ظرفیت کشور زیر صفر است؛ این بخش در کشور با ماشین آلات فرسوده کار می‌کند و وضعیت فرسودگی و گرانی به شکلی است که نمی‌توان تجهیزات را اوورهال نیز کرد؛ از همین رو اکثر معادن ما دچار مشکل هستند.

وی افزود: در بخش صنعت نیز مشکلات عمده‌ای در حوزه ماشین آلات داریم زیرا هم قیمت ماشین آلات بالا رفته و هم به دلیل تحریم‌ها، تولیدکننده توان خرید ماشین آلات جدید و به روز را از دست داده است. این در حالیست که دستگاه‌های صنعتی معمولاً یک عمر مفید دارند و پس از طی شدن این دوره، باید نوسازی و یا به روز رسانی صورت گیرد.

سهل آبادی گفت: نکته قابل توجه آن است که بسیاری از صنایع همچون نساجی به تجهیزات و ماشین آلات باکیفیت وابسته هستند و کیفیت برخی کالاها کاملاً به کیفیت دستگاه‌ها و تجهیزات بستگی دارد، بنابراین وقتی تجهیزات قدیمی باشند، به همان نسبت نیز کالای با کیفیت پایین‌تری تولید می‌شود.

رئیس خانه صنعت و معدن ایران اظهار کرد: تجهیزات قدیمی علاوه بر اینکه کیفیت کالاها را تحت تأثیر قرار می‌دهند، مصرف انرژی را نیز بالا می‌برند. بنابراین نوسازی تجهیزات برای کاهش مصرف انرژی و هزینه‌های مازاد الزامی به نظر می‌رسد.

تولیدکننده توان نفوذ به بازارهای خارجی را ندارد

وی با بیان اینکه تجهیزات قدیمی باید از چرخه تولید خارج شوند، گفت: اولین چیزی که تولید نیاز دارد آرامش است؛ آرامش یعنی اینکه تولیدکننده بداند مواد اولیه را چند می خرد، ارز مورد نیاز را چگونه می‌تواند تهیه کند و به این ترتیب بازار هدف را چگونه پیش ببرد. با این حال تولیدکنندگان ما برای تأمین ابتدایی‌ترین نیاز خود یعنی نوسازی ماشین آلات با مشکل مواجه هستند.

سهل آبادی تاکید کرد: وقتی تولیدکننده نمی‌تواند تعهدات خود را به درستی انجام دهد، بنابراین در بخش صادرات نیز با مشکل مواجه می‌شود، زیرا خریدار خارجی نمی‌تواند در مورد زمان دریافت محصول و کیفیت کالا اطمینان لازم را داشته باشد.

وی اظهار کرد: نکته مهم آن است که دولت باید به دنبال تقویت روابط بین المللی باشد زیرا وقتی نمی‌توانیم پول بفرستیم و خرید بین المللی سخت است از دست یک تولیدکننده هم کاری بر نمی‌آید.

فرسودگی تجهیزات، موجب تولید ضایعات زیاد می‌شود

احمد باقری یک کارشناس صنعت نیز در مورد وضعیت ماشین آلات صنعتی در کشور به مهر، گفت: یکی از اصلی ترین عوامل تولید محصول باکیفیت، تجهیزات و ماشین آلات نو و با فناوری بالاست، با این حال این بخش در کشور ما با فرسودگی زیادی مواجه است و اغلب ماشین آلات از سن مفید خود گذشته اند.

وی تصریح کرد: بنابراین زمانی که خطوط تولید قدیمی هستند و از فناوری روز دنیا عقب مانده اند، چگونه می‌توان انتظار تولید محصول باکیفیت و قابل رقابت با سایر کشورها را داشت؛ این در حالیست که برای حفظ بازار، تولیدکننده باید کالا را باکیفیت تولید و سرموعد تحویل بازار دهد.

این کارشناس صنعت اضافه کرد: علاوه بر تولید محصولات با کیفیت پایین، در برخی از صنایع محصولاتی تولید می‌شود که ضایعات زیادی دارند اما باین حال قیمت تمام شده بالاست. عدم همخوانی کیفی و قیمت باعث می‌شود که خریداران به سمت خرید محصولات خارجی سوق یابند و بازار صادراتی نیز از دست برود.

وی با بیان اینکه به‌روزرسانی ماشین آلات خط تولید در کاهش هزینه تمام شده کالا تأثیرگذار است، اظهار کرد: اگر دولت برای نوسازی و به‌روزرسانی ماشین‌آلات و تجهیزات خط تولید فرسوده واحدهای صنعتی تدبیری نیندیشد، روز به روز به فرسودگی فرآیندهای بخش تولید اضافه که همین امر موجب از بین رفتن بیش از پیش بازارهای داخلی و خارجی می‌شود.

۱۸ هزار دستگاه معدنی بالا ۲۰ سال عمر دارند

سجاد غرقی نایب رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق تهران نیز در مورد وضعیت تأمین ماشین آلات در بخش معادن، به مهر گفت: در حال حاضر ۱۸ هزار دستگاه در معادن ما بالای ۲۰ سال عمر دارند که باید نوسازی شوند.

وی تاکید کرد: عملاً صنعت معدنکاری کشور در حال زمین گیر شدن و افت تولید است که بخش عمده‌ای از آن به دلیل نبود ماشین آلات است. نکته مهم آنکه علاوه بر خود معادن، زنجیره‌های بعدی که مصرف کنندگان مواد معدنی هستند دچار مشکل خواهند شد.

به گزارش مهر، با توجه به اینکه یکی از اهداف دولت در حوزه اقتصاد، توسعه صادرات غیرنفتی و بهبود فرایند ارزآوری به کشور است بنابراین باید با اولویت ویژه ای نسبت به نوسازی و به روز رسانی تجهیزات و ماشین آلات صنعتی و معدنی اقدام کند. زیرا همانگونه که عنوان شد، خطوط تولید فرسوده نه تنها موجب تولید کالای بی کیفیت و با قیمت بالا می‌شود بلکه توان نفوذ تولیدکننده به بازارهای صادراتی را هم از بین می‌برد.

حتما ببینید

افزایش ۱۲.۵ درصدی حمل و نقل جاده ای

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد حمداللهی با اشاره …

دیدگاهتان را بنویسید