تامین مواد اولیه دغدغه تولیدکنندگان/تبانی واحدهای پتروشیمی

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- فائزه زنجانی: در سالی که به نام جهش تولید نامگذاری شده است، صاحبان صنایع و تولیدکنندگان را می‌توان در خط مقدم تحقق این شعار به شمار آورد. هر چند در این میان برخی بروکراسی‌های اداری و سنگ اندازی های کوچک و بزرگ بر سر راه تولیدکنندگان، حکم تحریم‌های داخلی را پیدا کرده است. تحریم‌هایی که اگر برای تولید کنندگان سنگین‌تر از تحریم‌های خارجی نباشد، سبک تر هم نیست.

رئیس هیأت مدیره انجمن مدیران صنایع آذربایجان شرقی در این زمینه و در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: یکی از اهداف دولت و شورای عالی بورس، پایداری بازار بدون رانت و صدمه به اقتصاد ملی است که اگر بورس کالا بتواند، مواد اولیه بخش تولید را بدون هیچ‌گونه رانتی توزیع کند، قدمی در راستای شفاف سازی اقتصاد و جلوگیری از رانت برداشته است.

مشکلاتی بر سر راه بنگاه‌های تولیدی کوچک

هر چند تاکنون واحدهای تولیدی از مشکل نبود مواد اولیه گلایه مند بودند اما حالا شریف زاده اختصاص مقدار مواد اولیه واحد برای تمامی واحدهای تولیدی بدون در نظر گرفتن نیازها و ظرفیت‌های واحدها را از مشکلات واحدهای کوچک و متوسط می‌داند.

سید باقر شریف زاده با اشاره به مشکلات واحدهای تولیدی کوچک و متوسط برای خرید مواد اولیه از بورس کالا می‌گوید: باید توجه داشت که حدود ۸۵ درصد بنگاه‌های تولیدی ما را بنگاه‌های کوچک تشکیل می‌دهند اما طبق مقررات وضع شده، هیچ بنگاهی نمی‌تواند کمتر از ۱۰۰ تن مواد اولیه از بورس کالا خریداری کند که این امر مشکل بزرگی برای واحدهای کوچک تولیدی ایجاد کرده است.

واحدهایی که دست به دامان دلالان می‌شوند

وی با بیان اینکه بسیاری از بنگاه‌های تولیدی، نیاز به ۱۰۰ تن مواد اولیه ندارند، می‌گوید: این امر موجب فسادهایی در این زمینه می‌شود به عنوان مثال برخی از صاحبان بنگاه‌ها، فشارهایی را به سازمان صمت وارد می‌کنند تا در آمارها، دستکاری ایجاد کنند و یا واحدها را وادار می‌کند که برای تبانی دست به دامان دلال‌ها شوند.

شریف زاده با اشاره‌ای به دیگر مشکلات موجود در این راستا ادامه می‌دهد: تحویل مواد اولیه حداقل سه ماه بعد از خرید از دیگر مشکلات واحدها در تأمین مواد اولیه از بورس کالا است.

پرداخت هزینه مواد اولیه و مالیات، حداقل سه ماه قبل از تحویل

وی می‌گوید: از سوی دیگر نحوه پرداخت نیز دیگر مشکل موجود است به گونه‌ای که بنگاه‌ها باید ۵۰ درصد هزینه خرید را در ابتدا پرداخت کرده و ۵۰ درصد مابقی را بلافاصله بعد از سه الی چهار روز به حساب شرکت واریز کنند.

رئیس هیأت رئیسه انجمن مدیران صنایع آذربایجان شرقی می‌گوید: به عبارتی تولیدکنندگان باید حداقل سه ماه قبل از تحویل مواد اولیه، پول آن را پرداخت کرده باشند که قطعاً، ظلمی در حق این واحدها محسوب می‌شود.

شریف زاده همچنین پرداخت مالیات بر ارزش افزوده، سه ماه قبل از تحویل و قبل از خروج و تحویل کالا را دیگر مشکل موجود دانسته و می‌گوید: در این زمینه، پیشنهاد بهینه کردن حجم سفارش خط، کوتاه کردن زمان تحویل، معقول سازی پیش پرداخت و یا تسویه در زمان صدور فاکتور نهایی و پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در زمان تحویل را خواستار هستیم.

۵۰۰ واحد تولیدی استان مشتری مواد پتروشیمی

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی پلیمر و پلاستیک آذربایجان شرقی نیز از دیگر فعالان عرصه تولید است که در گفتگو با خبرنگار مهر می‌گوید: ۵۰۰ واحد تولیدی کوچک، متوسط و بزرگ در استان داریم که از مواد پتروشیمی استفاده کرده و بیش از یک میلیون تن مصرف سالیانه دارند.

سید حسن پروینی اسکویی ادامه می‌دهد: با توجه به قرار گرفتن در سال جهش تولید، نباید در فضای کسب و کار شاهد انواع تحریم‌های داخلی باشیم. همه به دنبال این هستیم که محصولات با قیمت نهایی پایین‌تری به دست مصرف کننده برسد تا نه در حق مصرف کننده و نه تولید کننده، اجحافی صورت نگیرد.

عمل جزیره‌ای سایت‌های صمت!

وی با اشاره به برخی مشکلات واحدهای تولیدی می‌گوید: در وزارت صمت، شش یا هفت سایت ایجاد شده تا تولیدکننده به صورت ماهیانه، کار ثبت و ضبط مشخصات واحد و مواد مورد نیاز خود را در آنها انجام دهد اما متأسفانه زیرساخت هیچکدام از این سایت‌ها، آماده نیست که سبب اتلاف وقت تولیدکننده‌ها می‌شود.

پروینی ادامه می‌دهد: مشکل اینجاست که اگر این فرآیند انجام نشود، تهیه مواد اولیه برای تولیدکننده امکان پذیر نبوده و کارخانه به این دلیل دچار رکود فعالیت خواهد شد. باید از جزیره‌ای عمل کردن این سایت‌ها جلوگیری شود.

تبانی واحدهای پتروشیمی برای ایجاد انحصار

رئیس هیأت مدیره انجمن صنایع همگن نساجی استان با انتقاد از وجود مافیایی در پشت صحنه مواد پلیمری می‌گوید: هم اکنون تولیدکنندگان مواد پلیمری که هر کدام هم محصولاتی در کیفیت‌های متفاوت و با تکنولوژی‌های مختلف تولید می‌کنند، قیمت محصولات را بین خودشان به انحصار کشیده و مانع از ایجاد رقابت بین واحدهای پتروشیمی می‌شوند.

وی ادامه می‌دهد: این واحدها بین خودشان ظرفیتی تعیین کرده و سبب ایجاد محدودیت عرضه و افزایش تقاضا از سوی دیگر می‌شوند که همین امر نیز زمینه رقابت ۵۵ درصدی بر سر تهیه مواد اولیه از بورس را آماده می‌کند.

پروینی می‌گوید: ایجاد این محدودیت، پول سرسام آوری را به سمت جیب بخش خصوصی و دیگر ذی نفعان می‌برد که باید جلوی ایجاد این مافیا گرفته شود.

۸۹ درصد صنایع پتروشیمی استان، واحدهای کوچک و متوسط

وی با بیان اینکه ۸۹ درصد صنایع پتروشیمی در استان را واحدهای کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند که برای ۲۰ هزار نفر اشتغالزایی کرده‌اند، می‌گوید: این واحدهای زیر تولید ۱۰۰ تن در سال مصرف دارند و نمی‌توانند هر هفته در بورس، ۲۰ تن خرید کنند چرا که نیاز ماهانه آنها شاید حدود ۱۰ تن باشد.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی پلیمر و پلاستیک آذربایجان شرقی ادامه می‌دهد: استان‌های دیگری که دستشان در این خصوص بازتر است، با تشکیل تعاونی‌های تأمین نیاز، نیاز واحدهای کوچک را تجمیع کرده و برای هر کدام خرید انجام می‌دهند که هم اکنون این روند در استان‌های فارس و قم جاری است اما در استان ما عملیاتی نشده و واحدهای کوچک را با مشکل مواجه کرده است.

پروینی اسکویی می‌افزاید: از متولیان سازمان صمت استان می‌خواهیم از وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، تقاضای صدور مجوز را برای تعاونی‌های تأمین نیاز بدهند تا آنها نیز کار پخش سهمیه اختصاص یافته را بین ۳۲۰ واحد کوچک انجام دهند.

نوسان قیمت پلیمر با نرخ دلار نیمایی

وی با بیان اینکه قیمت پلیمر به صورت هفتگی با نرخ دلار نیمایی تعیین می‌شود، گفت: دلار طی دو ماه از ۱۶ هزار تا ۲۲ هزار بالا آمد که این امر فشار بالایی به واحدهای کوچک و متوسط برای تأمین نقدینگی ایجاد کرد.

تخصیص میزان واحد مواد اولیه به واحدها منطقی نیست

استاندار آذربایجان شرقی نیز با اشاره‌ای به گلایه برخی از صاحبان صنایع استان نسبت به تخصیص مقدار یکسان مواد اولیه از بورس کالا برای واحدهای تولیدی می‌گوید: اینکه مقدار واحدی برای تمامی واحدهای تولیدی بدون در نظر گرفتن نیاز و ظرفیت آنها، در نظر گرفته شود، قطعاً منطقی نبوده و این موضوع را از سوی استان به مسئولان مربوطه کشوری ارجاع خواهیم داد.

وی همچنین در پاسخ به گلایه‌های مطرح شده در خصوص تعیین قیمت واحد محصولات پتروشیمی با وجود تولیدکننده‌های متفاوت و در کیفیت‌های مختلف می‌گوید: قطعاً کیفیت و تکنولوژی تولید محصولات در واحدهای مختلف پتروشیمی، متفاوت است و نباید شاهد نوعی تبانی بین واحدهای پتروشیمی برای یکسان سازی قیمت این نوع محصولات و از بین بردن رقابت بین واحدها باشیم که از هسته‌های نظارت و سازمان صمت خواهیم خواست، در این مورد با جدیت بیشتری ورود یابند.

حالا در سالی که مزین به جهش تولید شده و مشکلات اقتصادی، فشارهایی برای مردم وارد کرده است؛ تولیدکنندگان با عزمی راسخ‌تر وارد میدان شده‌اند تا بخشی از مشکلات اقتصادی کشور را با دستان توانمند خود باز کنند. اما فعالیت مؤثر این افراد نیاز به همراهی دستگاه‌ها، مدیران اقتصادی کشور و قوانین موجود دارد. قوانینی که اگر از این تولیدکنندگان حمایت نمی‌کند، سنگی بر سر راه فعالیت آنها پرتاب نکند.

حتما ببینید

اتاق ارومیه و اتاق بازرگانی شرقیه شمالی عمان، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، گفت: با امضای تفاهم‌نامه همکاری بین اتاق …