تبدیل آذربایجان غربی به پایانه بزرگ تجاری به توسعه و امنیت استان کمک می‌کند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه با اشاره به تلاش‌های اقتصادی استاندار آذربایجان غربی برای توسعه دیپلماسی اقتصادی گفت: توسعه زیرساخت‌های کریدور تجاری و اقتصادی کشور به سمت کشورهای اتحادیه عرب، اتحادیه اروپا و قاره آفریقا و ایجاد نقطه اتصال این سه منطقه از طریق آذربایجان غربی و تبدیل استان به یک پایانه بزرگ تجاری برای صادرات مجدد کالا از پایانه‌های مرزی موجود آذربایجان غربی قطعاً در توسعه و امنیت اقتصادی استان مؤثر خواهد بود.

قاسم کریمی در شصت و پنجمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان آذربایجان غربی، افزود: با استفاده از ظرفیت‌های قانونی روان‌سازی و رفع موانع محیط کسب‌وکار در استان به همت استاندار و تیم ایشان به‌ویژه در امر گمرکات، عوارض ماده صد واحدهای تولیدی و رفع تعلیق کارت‌های بازرگانی ازجمله گام‌های مثبتی برای رشد فضای اقتصادی آذربایجان غربی در ۶ ماهه سال جاری بوده است.

رئیس اتاق ارومیه افزود: عدم پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش برای بخش کشاورزی و تسهیلات واردات دستگاه‌های سورت و بسته‌بندی و مشکلات وثیقه این بخش و زمان‌بر بودن دریافت تسهیلات بخش کشاورزی مشکلاتی هستند که باید در سریع‌ترین زمان ممکن مرتفع شوند چراکه این عوامل باعث اخلال در امر تولید و صادرات محصولات کشاورزی آذربایجان غربی هستند.

وی اظهار کرد: در مورد مشکلات و موانع بازگشت ارز حاصل از صادرات و ارائه راهکار به‌عنوان بسته پیشنهادی برای اصلاح سیاست‌های موجود و موضوع خرید ارز حاصل از صادرات کالاهای غیرنفتی توسط دولت با نرخ ارز آزاد، مستثنا کردن صادرات محصولات کشاورزی از اخذ تعهد ارزی اجرائی کردن مصوبات شورای عالی هماهنگی اقتصادی و افزایش مهلت بازگشت ارز حاصل از صادرات قطعاً در رونق‌بخش صادرات استان تأثیرگذار خواهد بود.

بررسی مشکل ۵۰ واحد تولیدی در کمیته حمایت قضایی در ۶ ماهه ۱۴۰۲

رئیس‌کل دادگستری آذربایجان غربی نیز در این نشست گفت: در ۶ ماهه سال ۱۴۰۲ مشکل تعداد ۵۰ واحد تولیدی در کمیته حمایت قضایی از سرمایه‌گذاری طرح و ۶۰ مصوبه به تصویب رسیده و از ۴۰ واحد تولیدی بازدید شده و ۱۵۰ دستور قضایی هم در حمایت از تولید صادر شده است.

ناصر عتباتی افزود: حلقه مفقوده استان آذربایجان غربی اشتغال است که دستگاه قضایی استان به‌شدت از این موضوع متأثر هست و هر چه قدر اشتغال، اقتصاد و توسعه ثروت در استان توسعه پیدا کند قطعاً ناهنجاری‌ها و آسیب‌های اجتماعی، بزهکاری و تخلفات به طرز چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

عتباتی به اقدامات ارزشمند دستگاه اجرایی استان اشاره و گفت دیپلماسی منطقه‌ای که مجموعه اجرایی استان رقم زده است موجب توسعه و رشد صنعتی و تولیدی استان می‌شود.

وی از تولیدکنندگان و صنعتگران خواست از همه ظرفیت‌ها برای رشد و توسعه استان بهره بگیرند و دستگاه قضایی استان را حامی اقدامات خود بدانند.

گشایش مرز جدید در کوزه رش سلماس

 استاندار آذربایجان غربی نیز در این نشست از گشایش مرز جدید در سلماس و برنامه‌ریزی برای حمل‌ونقل ترکیبی برای توسعه مراودات تجاری با کشورهای ترکیه و سوریه خبر داد.

محمدصادق معتمدیان با تأکید بر گشایش مرزهای جدید با کشورهای همسایه در استان اظهار کرد: با نهایی شدن گشایش مرز جدید در شهرستان سلماس شاهد افزایش صادرات خواهیم بود.

وی اضافه کرد: درصدد آن هستیم تا شرایط تحقق تجارت ۳۰ میلیارد دلاری بین ایران و ترکیه را فراهم سازیم که بر همین اساس در کمیسیون مشترک اقتصادی ۲ کشور در حال تلاش برای تسهیل امور تجار و فعالان اقتصادی هستیم.

استاندار آذربایجان غربی در خصوص تجارت با کشور سوریه نیز اظهار کرد: این استان ظرفیت حمل‌ونقل ترکیبی در محور تجارت با سوریه را دارد بنابراین حمل‌ونقل به‌صورت جاده‌ای و ریلی در دستور کار قرار گرفت تا تبادلات به‌صورت ترکیبی صورت گیرد.

وی ادامه داد: رفع موانع پیش رو و روان‌سازی فعالیت‌های اقتصادی بخش خصوصی رویکرد اساسی دولت سیزدهم در این حوزه بوده که زمینه موفقیت‌های قابل‌توجه را فراهم کرده است.

حتما ببینید

استفاده از ظرفیت‌های مردمی در دستور کار اتاق یزد است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی یزد، گفت: بهره‌گیری از ظرفیت‌های مختلف به‌منظور تحقق …