تجارت ۳.۳ میلیاردلاری ایران با کشورهای CIS

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گمرک، میزان ارزش تجارت خارجی ایران با مجموعه کشورهای همسود(CIS) در سال ۹۸ بیش از ۳ میلیارد و۲۹۸ میلیون و ۶۱ هزارو ۹۴۶ دلار بوده است که تراز تجارت خارجی کشور به این کشورها مثبت ۲۰۵ میلیون و ۱۵۰ هزاردلار بوده است.

سیدروح اله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران اظهارداشت: کشورمان در سال ۹۸ بالغ بر یک میلیارد و۷۵۱ میلیون و ۶۰۵ هزارو ۹۶۷ دلار برابر با ۴ میلیون و۷۹۳ هزارو ۵۱۲ تن کالا به مجموعه کشورهای همسود(CIS) صادرات داشته است واین در حالی است که صادرات کشورمان نسبت به سال ۹۷ بیش از یک میلیارد دلار افزایش داشته و در سال ۹۷ مجموع صادرات ایران به کشورهای همسود ۷۵۲ میلیون و۲۴۲ هزار و۱۷۵ دلار بوده است.

وی خاطر نشان کرد: میزان واردات ایران از کشورهای همسود بالغ بر ۳ میلیون و ۱۷۱ هزارو ۶۲ تن کالا برابر با یک میلیارد و ۵۴۶ میلیون و ۴۵۵ هزارو ۹۷۹ دلاربوده است که به نسبت سال قبل خود کمتر از ۱۰ درصد کاهش داشته است به عبارت دیگر میزان واردات کشورمان در سال ۹۷ بالغ بر یک میلیارد و۶۰۴ میلیون و ۲۶۶ هزارو ۹ دلار بوده است.

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک در ادامه گفت :بیشترین مقاصد صادراتی ایران در بین کشورهای همسود CIS به روسیه با بیش از ۴۵۷ میلیون دلار، آذربایجان با بیش از ۴۲۹ میلیون دلار وارمنستان با ۲۳۱ میلیون دلار است واین در حالی است که اصلی ترین شرکای ایران در بین کشورهای همسود در واردات روسیه با بیش از یک میلیارد و۱۷۰ میلیون دلار، ازبکستان با ۱۴۷ میلیون دلار و قزاقستان با ۱۰۴ میلیون دلار هستند.

سید روح اله لطیفی با تشریح چرایی وعلت اهمیت تجارت با مجموعه کشورها ی CIS گفت: اتحادیه کشورهای مستقل یا همسود (CIS) که در سال ۱۹۹۱ توسط روسیه و ۱۱ جمهوری دیگر که درگذشته بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بودند تشکیل شد. این سازمان در زمینه‌های اقتصادی، دفاعی و سیاست خارجی فعال است. دلیل اصلی ایجاد این پیمان فرا منطقه‌ای حفظ پیوندهای فرهنگی، تاریخی، سیاسی و اقتصادی بوده است که پیش از این در چارچوب اتحاد جماهیر شوروی وجود داشت. این کشورها دارای مشترکات زبانی، فرهنگی، تاریخی، سیاسی و اقتصادی می‌باشند. اعضای کشورهای CIS از امتیازات ویژه حمل و نقل ریلی، جاده‌ای و هوایی یکدیگر استفاده می‌کنند و همه این کشورها مالیات ۲۰% را دریافت می‌کنند. ضمن آنکه میزان تجارت بین کشورهای CIS بالغ بر ۱۴۲ میلیارد دلار است همچنین نفت، گاز، زغال سنگ، مس، نیکل، سرب، آلومینیوم، روی، منگنز، طلا، نقره، آهن و اورانیوم از منابع معدنی، و سنگ‌های قیمتی است که در این کشورها یافت می‌شوند.

سخنگوی گمرک افزود : مزیت‌های اقتصادی کشورهای CIS در بخش‌های انرژی، توسعه ترانزیت به ویژه در کریدور شمال- جنوب و کریدور شرق- غرب که در این منطقه با هم دیگر تلاقی دارند، و صدور خدمات فنی و مهندسی قابل توجه است. و این کشورها شامل آذربایجان، ارمنستان، ازبکستان، بلاروس، تاجیکستان، روسیه، قرقیزستان، قزاقستان، مولداوی بعنوان عضو وترکمنستان بعنوان عضو ناظر هستند.

حتما ببینید

گمرک اصلی ترین سازمان ارائه دهنده خدمات در مرزها است

رئیس کل گمرک ایران: معاون وزیر و رئیس کل گمرک ایران ؛گمرک را اصلی ترین …