تجارت ۷.۳ میلیارد دلاری کشور در آذرماه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گمرک ایران، سید روح اله لطیفی، سخنگوی گمرک اظهار داشت: کارنامه تجارت کشورمان در مجموع ۹ ماه سال جاری، ۱۱۰ میلیون و ۲۷۹ هزار تن کالا به ارزش ۵۱ میلیارد و ۹۷۰ میلیون دلار بوده که سهم صادرات ۸۵ میلیون و ۲۶۴ هزار تن به ارزش ۲۵ میلیارد و ۱۱۲ میلیون دلار و سهم واردات ۲۵ میلیون و ۱۶ هزار تن کالا به ارزش ۲۶ میلیارد و ۸۵۸ میلیون دلار بوده است.

لطیفی در خصوص عملکرد تجارت خارجی کشور در آذر ماه گفت: تجارت خارجی کشور در آذر ماه، رشد ۶۳۴ میلیون دلاری در واردات و ۴۳۴ میلیون دلاری در صادرات را نسبت به آبان ماه تجربه کرده است.

وی افزود: در آبان ماه عملکرد تجارت خارجی کشور ۶ میلیارد و ۳۰۲ میلیون دلار بود که سهم صادرات سه میلیارد و ۲۱۰ میلیون دلار و سهم واردات سه میلیارد و ۹۲ میلیون دلار بوده است اما در آذر ماه، تجارت خارجی به هفت میلیارد و ۳۷۰ میلیون دلار رسید که نسبت به آبان ماه، یک میلیارد و ۶۸ میلیون دلار افزایش تجارت را با ۱۷ درصد رشد، شاهدبودیم، که در این میان صادرات با رشد ۱۳.۵ درصدی به سه میلیارد و ۶۶۴ میلیون دلار و واردات با رشد ۲۰.۵ درصدی به سه میلیارد و ۷۲۶ میلیون دلار رسید.

سخنگوی گمرک در خصوص مقاصد صادراتی کشور در آذرماه، توضیح داد: چین با دو میلیون و ۴۶۸ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۷۶ میلیون دلار، عراق با یک میلیون و ۴۸۰ هزار تن به ارزش ۵۶۸ میلیون دلار، امارات با یک میلیون و ۵۰۳ هزار تن به ارزش ۵۶۴ میلیون دلار، ترکیه با ۳۳۳ هزار تن به ارزش ۲۳۵ میلیون دلار و افغانستان با ۵۲۶ هزار تن به ارزش ۱۹۹ میلیون دلار، جمعاً با ۶ میلیون و ۳۱۰ هزار تن کالا و ارزش دو میلیارد و ۶۴۲ میلیون دلار، پنج مقصد نخست صادراتی کشورمان بودند که ۶۷ درصد کل وزن و ۷۲.۵ درصد ارزش کالاهای صادراتی کشورمان در آذرماه را به خود اختصاص دادند.

وی در خصوص کشورهای طرف معامله با کشورمان برای واردات کالا گفت: چین با ۳۵۴ هزار تن به ارزش یک میلیارد و سه میلیون دلار، امارات با ۵۰۶ هزار تن به ارزش ۸۵۴ میلیون دلار، ترکیه با ۳۱۶ هزار تن به ارزش ۳۶۷ میلیون دلار، هند با ۲۱۲ هزار تن به ارزش ۲۲۹ میلیون دلار و آلمان با ۲۷ هزار تن به ارزش ۱۶۰ میلیون دلار، به ترتیب پنج کشور طرف معامله برای واردات کالا به کشورمان بودند که ۴۵ درصد وزن و ۷۰ درصد ارزش واردات در آذرماه به این پنج کشور اختصاص داشته است.

لطیفی در خصوص واردات ۲۵ گروه کالاهای اساسی به کشور گفت: از مجموع ۲۵ میلیون تن کالای واردشده به کشور، ۱۷ میلیون و ۴۶۰ هزارتن کالای اساسی بوده که در آذر ماه سهم این کالاها دو میلیون و ۱۳۶ هزار و ۱۷۵ تن بوده است.

وی افزود: در آبان ماه یک میلیون و ۶۴۲ هزار و ۵۸ تن کالای اساسی از گمرکات کشور ترخیص شد، این در حالی است که در آذرماه با رشد ۳۰ درصدی و افزایش ۴۹۴ هزار و ۱۱۷ تنی نسبت به ماه قبل به بیش از ۲میلیون و ۱۳۶ هزار تن رسیده است که نشان از سرعت بخشی عملیات ترخیص کالاهای اساسی درآبان ماه بر اساس مصوبات دولت دارد.

لطیفی درپایان در خصوص میزان کالاهای عبوری از کشور گفت: در ۹ ماهه سال جاری پنج میلیون و ۱۸۹ هزار تن کالا از مسیر کشورمان ترانزیت شده است که سهم آذرماه ۷۱۸ هزارتن بوده است

حتما ببینید

گمرک اصلی ترین سازمان ارائه دهنده خدمات در مرزها است

رئیس کل گمرک ایران: معاون وزیر و رئیس کل گمرک ایران ؛گمرک را اصلی ترین …