تخریب دستگاه‌ها و مواد اولیه کارخانجات گیلان به علت قطعی برق/ کسی پاسخگو نیست

خبرگزاری شبستان _ رشت، مشکل واحدهای تولیدی و صنعتی گیلان به اندازه کافی زیاد است و اگر سیاست مداوم  قطعی برق برای واحدهای تولیدی و صنعتی ادامه داشته باشد به طور حتم آسیب بیشتری به صنعت استان وارد می‌شود که البته آنچه از ظواهر امر بر می‌آید این است که ظاهرا کسی پاسخگوی این حجم از ضرر و زیان به کارخانجات گیلان نیست و به بیان ساده‌تر کسی مشکل را گردن نمی‌گیرد.

قطعی برق در تابستان امسال و برخلاف تابستان گذشته انگار وارد فاز جدیدتر و ترسناک‌تری شده است به طوری‌که با وجود ادعای شرکت توانیر و اداره کل توزیع برق استان گیلان، در بسیاری مواقع قطعی‌ها بدون اطلاع قبلی و خارج از چارت زمانبندی شده و حتی چهار ساعته اتفاق می‌افتد که مطمئنا دود این گونه کارها در کنار مشترکان خانگی بدجور به چشم تولید و چرخه اقتصاد کشور خواهد رفت.

 

باید به این نکته توجه داشت که قطعی‌های برق امسال نه تنها مشترکان خانگی و مراکز درمانی را با معضلات متعددی روبرو کرده بلکه بسیاری از صنایع تولیدی و صنعتی کشور به ویژه کارخانجات و واحدهای تولیدی استان گیلان همزمان با قطع برق با مشکلات بغرنج و غیرقابل وصفی روبرو شده و خسارات بالایی به آنان وارد شده است.

 

کنکاش و بررسی وضعیت واحدهای تولیدی، صنایع و کارخانجات در آشفته بازار این روزهای قطعی برق در گیلان ما را بر آن داشت تا به همین مناسبت گفت‌وگویی با «محمدرسول سماکچی»عضو هیات مدیره خانه صمت ایران  داشته باشیم که به شرح زیر است.

 

*امسال به نام سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها نامگذاری شده است به عقیده شما چرا شاهد قطعی‌های مکرر برق که به اقتصاد آسیب جدی وارد می‌کند، هستیم؟

دوره قبل که برق کارخانجات و واحدهای تولیدی را بدون برنامه و اطلاع قبلی خاموش کرده بودند و فریاد تولیدکننده‌گان به هیچ جا نرسید از من   خواستند که مظلومیت تولید در سال مانع‌زادیی را به گوش مسئولین برسانم.

بررسی‌ها و اطلاعات نشان می‌دهد به علت قطعی‌های مکرر برق این زیرساخت اساسی تولید و اقتصاد، آسیب‌های زیادی به کارخانجات استان گیلان، مواد در حال ساخت و به دستگاه‌های حساس تولیدی وارد شده است در حالی‌که کسی پاسخگوی ضرر و زیان این کارخانجات نشد.

بدون شک از جمله موضوعاتی که این روزها می‌تواند بیش از هر مسئله دیگری به فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی لطمه بزند، قطعی برق است.

 

*جنایت و خیانت در حق کارخانجات و واحدهای تولیدی گیلان دو عبارتی بود که شما در مصاحبه‌ای عنوان کردید در مورد چرایی این امر هم لطفا توضیحاتی ارائه بفرمایید؟

بله درست است. در مصاحبه گفته بودم جنایت و خیانت بزرگی در حق کارخانجات و واحدهای تولیدی انجام شده است که این موضوع دو روز بعد از آن به مسئولان رده بالای گیلان خیلی برخورد که چه جنایتی چه خیانتی رخ داده است.

در حالیکه باید گفت جنایت که فقط قتل نیست، وقتی دستگاه‌های واحدهای تولیدی و صنعتی و کارخانجات به علت خاموشی و قطعی برق آسیب می‌بیند و تخریب شود، این مصداق جنایت است آن‌هم در این موقعیت بحرانی که در آن قرار گرفته‌ایم.

 

*پاسخ نهایی مسئولان به انتقادات شما که در جهت حمایت از تولید و کارخانجات انجام دادید، چه بود؟ چه انتظاری از شرکت توانیر دارید؟

در پاسخ به انتقادات و درخواست‌های من برای جلوگیری از استمرار وارد آمدن ضرر و زیان به کارخانجات و واحدهای تولیدی، مسئولان گفتند که این موضوع یعنی خاموشی‌ها و قطعی‌های برق مشکلی سراسری است و ربطی به استان گیلان ندارد.

اما سؤال من و بسیاری از فعالان و کارشناسان حوزه تولید، صنعت و اقتصاد از مجموعه عریض و طویل وزارت نیرو این است که با توجه به افزایش مصرف سالانه برق چرا این وزارتخانه در این هشت سال تدبیر نکرد و پیش‌بینی‌های لازم را برای جلوگیری از این تراژدی غمبار در سطح کشور و استان گیلان نداشت.

 

*به عنوان کارشناسان حوزه تولید، صنعت و اقتصاد، عملکرد توانیر را چگونه ارزیابی می‌کنید، به عقیده شما اشکال کار  از کجاست؟

شرکت توانیر برای تامین برق مورد نیاز کشور حداقل باید ۲۵ درصد به ظرفیت نیروگاه‌ها اضافه می‌کرد اما سؤال ما این است که چرا نشد؟ چرا قرارداد صادرات برق را طوری تنظیم نکردند که در مواقع اضطراری که کشور نیاز شدید به برق دارد جلوی صادرات برق به کشورهای همسایه گرفته شود؟

 

*از دستگاه قضایی و مجموعه دادگستری گیلان که تاکنون حمایت خوبی از بخش تولید و صنعت داشته‌اند چه انتظاری دارید؟ 

از رئیس جدید قوه قضاییه خواهانیم فورا به این قضایا یعنی خاموشی‌های گسترده رسیدگی کند تا حق مردم بیش از این پایمال نشود، از طرفی باید بگویم که خوشبختانه دادگستری گیلان و دادستان مرکز استان به مسئولان برق هشدار لازم را داده‌اند که اگر ترک فعلی باعث این مصیبت‌ها شده باشد انقلابی عمل خواهند کرد.

حتما ببینید

افزایش ۱۲.۵ درصدی حمل و نقل جاده ای

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد حمداللهی با اشاره …