ترانزیت مرزی در دوران کرونا تغییر محسوسی نکرد

به گزارش خبرگزاری مهر، سید روح الله لطیفی اظهار داشت: در سال ۹۹، محموله‌های تجاری عبوری از کشورمان هفت میلیون و ۵۳۲ تن بود که با توجه به مسدود بودن چند ماهه برخی مرزها نسبت به سال ۹۸، فقط ۶۷ تن یعنی کمتر از ۸۹ صدم درصد کاهش را تجربه کردیم.

وی افزود: گمرکات منطقه ویژه شهید رجایی در استان هرمزگان با سه میلیون و ۳۰۵ هزارتن، بازرگان در استان آذربایجان غربی با ۷۰۳ هزار تن، باشماق در استان کردستان با ۶۸۷ هزار تن، سرخس در خراسان رضوی با ۴۵۷ هزار تن، بندر امام (ره) در استان خوزستان با ۴۴۷ هزار تن، بیله سوار در استان اردبیل با ۳۳۷ هزار تن، جلفا در استان آذربایجان شرقی با ۳۱۲ هزار تن، رازی در استان آذربایجان غربی با ۱۸۸ هزار تن، آستارا در استان گیلان با ۱۵۶ هزار تن و بندر لنگه در استان هرمزگان با ۱۳۹ هزار تن، به ترتیب ۱۰ گمرک اول کشور در رویه ترانزیت بودند که جمعاً با ۶ میلیون و ۷۳۱ هزار تن بیش از ۸۹ درصد کل ترانزیت در گمرکات کشور را به خود اختصاص دادند.

لطیفی در خصوص اهمیت ترانزیت برای کشورمان گفت: موضوع عبور کالای تجاری از کشور علاوه بر افزایش درآمد و اشتغال، آثار مثبت بین المللی، و افزایش قدرت ملی را به همراه دارد و باعث افزایش تعاملات منطقه‌ای و بین المللی نیز می‌شود، موضوعی که صراحتاً در فرمایشات رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید شده است و در برنامه‌های توسعه کشور نیز هدف گذاری‌هایی برای آن شده است.

وی افزود: بهره مندی از ظرفیت‌های جغرافیایی کشورمان، همگرایی و تعامل با همسایگان ۱۵ گانه، و توسعه ترانزیت و حمل و نقل، بارها در تبیین اقتصاد مقاومتی توسط رهبر معظم انقلاب اشاره شده است و اخیراً نیز در نوروز ۱۴۰۰ مجدد بر آن تاکید شده است و هدف گذاری برای عملیاتی شدن عبور ۵۰ میلیون تن کالای سایر کشورها از خاک سرزمینی کشورمان یکی از تأکیدات معظم له بوده است، بنابراین با ترانزیت حدود هفت و نیم میلیون تنی تا افق ترسیم شده راه زیادی در پیش است.

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک تصریح کرد: علاوه بر تأکیدات مقام معظم رهبری و کارشناسان و مسئولان نظام به بهره مندی از ترانزیت، در برنامه پنجم و ششم توسعه کشور نیز به افزایش سالانه ده درصدی کالاهای عبوری از کشور تاکید شده است که متأسفانه بر اثر تحریم‌های ظالمانه، فعالیت، برنامه ریزی و اجرای سریع رقبای منطقه‌ای، سرعت کمتر نسبت به برخی از کشورها در تکمیل زیرساخت‌ها با وجود کوتاه بودن مسیر نتوانستیم رشد سال‌های ۹۱ تا ۹۳ را هم داشته باشیم.

وی با اشاره به حجم ترانزیت در سال ۹۲ و ۹۳ گفت: در سال‌های ابتدایی دهه ۷۰ ترانزیت کشور کمتر از ۲ میلیون تن بود و کم کم در سال ۹۲ به ۱۲ میلیون تن و در سال ۹۳ نیز به ۱۲ میلیون و ۳۴۰ هزار تن رسید که متأسفانه با تحریم خطوط کشتیرانی این روند رو به رشد متوقف شد و با تحریم‌های مالی در سه سال گذشته شرایط باز هم سخت‌تر شد، اگر از سال ۹۳ رشد ۱۰ درصدی در سال که در برنامه‌های پنجم و ششم توسعه آمده، عملیاتی می‌شد می‌بایست در سال ۹۹ به ترانزیت ۲۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالا می‌رسیدیم که همانطور که گفته شد دلایل بسیاری مانع از این مهم شد و حتی با این میزان نیز فاصله زیادی داریم.

لطیفی در پایان افزود: جدیت همه دستگاه‌ها و قوای سه گانه، برنامه ریزی دقیق، افزایش زیر ساخت‌ها، تسهیل در تردد، افزایش سرعت عبور و به صرفه کردن مسیرهای عبوری و تنوع خدمات در کنار دیپلماسی فعال اقتصادی و سیاسی می‌تواند مجدداً کشور را در مسیر رشد ترانزیت قرار دهد، هر چند رقبای منطقه‌ای نیز به دنبال افزایش سهم خود از کیک ترانزیت هستند و نظام سلطه نیز برای ممانعت از موفقیت کشورمان در تکاپو است.

حتما ببینید

گمرک اصلی ترین سازمان ارائه دهنده خدمات در مرزها است

رئیس کل گمرک ایران: معاون وزیر و رئیس کل گمرک ایران ؛گمرک را اصلی ترین …