تسهیل مبادلات بانکی و صدور روادید، پیش‌نیاز بهبود روابط تجاری با اوراسیا

نخستین نمایشگاه تخصصی اوراسیا  ۱۴۰۰در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران افتتاح شد؛ این مراسم با سخنرانی کوتاه حمید زادبوم، رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران افتتاح شود. در این مراسم دانیل ایبرایف، عضو هیات رئیسه شورای تجاری اوراسیا، ولادیمیر اوبیدنوف، رئیس شورای تجاری روسیه و ایران، عزیز منصوری، رئیس اداره همکاری‌های چندجانبه تجاری مالی وزارت امور خارجه، کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه و امیر عابدی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و قزاقستان، تجار و فعالان اقتصادی حضور داشتند.

در جلسه افتتاحیه نخستین نمایشگاه تخصصی اوراسیا، برگزاری این نمایشگاه، فضایی برای شناخت بیشتر ظرفیت‌های صادراتی ایران و کشورهای عضو اتحادیه است.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا به دلیل سابقه ارتباطات فرهنگی و اهمیت ژئوپلیتیک اعضای آن و همچنین ضرورت توسعه اقتصادی کشور ما از طریق همگرایی اقتصادی منطقه‌ای از اهمیت ویژه‌ای برای کشور ما برخوردار است.

کریدورهای مختلفی در این حوزه وجود دارند که نیاز به سرمایه‌گذاری مناسب و توسعه زیرساخت‌های عملیاتی دارد. روابط تجاری بین کشورها وارد فاز پویایی شده است.

 همچنین تاکید شد که برای بهبود روابط تجاری دوجانبه و افزایش مبادلات، مشکلات موجود در این حوزه از جمله صدور روادید و مبادلات بانکی تسهیل شود.

به گفته حاضران در این نشست استان ولگاگراد ارتباط بسیار خوبی با استان های ایران دارد. در بازار اوراسیا تنوع کالای زیادی وجود دارد. با توجه به تنوع بازار و تنوع منابع موجود در کشورهای طرفین این توافقنامه، پتانسیل بالایی برای امکان به صفر رسیدن تعرفه‌ها بین کشورهای طرفین و نتیجتا کاهش موانع از مسیر تجارت و افزایش روابط تجاری در حاشیه دریای خزر، توسعه کریدورها و ظرفیت های حمل و نقل و لجستیک کشورهای طرفین و ایجاد زیرساخت‌های بانکی مشترک وجود دارد.

همچنین تاکید شد که در آینده دریای خزر به دریای صلح و قطب مراوردات تجادی تبدیل خواهد شد. مذاکرات تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در حال آغاز است.

شرایط کرونایی باعث شده بود تعداد شرکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان از ایران و کشورهای دیگر کاهش یابد، اما امید است نمایشگاه بعدی با مشارکت بیشتری برگزار شود.

شرکت‌های روسی شرکت‌کننده نزدیک به ۱۰ غرفه و شرکت‌های قزاقی یک غرفه بصورت مشترک داشتند و سایر میهمانان خارجی از قبیل شرکت‌های قزاقی و ارمنی به صورت بازدید کننده حضور داشتند.

حتما ببینید

اتاق ارومیه و اتاق بازرگانی شرقیه شمالی عمان، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، گفت: با امضای تفاهم‌نامه همکاری بین اتاق …