تهاتر یکی از راهکارهای توسعه همکاری‌ ایران و سریلانکاست

وبینار بررسی فرصت‌ها و ظرفیت‌های تجاری ایران و سریلانکا برگزار شد؛ در این نشست مجازی که با تلاش معاونت بین‌الملل اتاق ایران برگزار شد، هاشم اشجع‌زاده، سفیر ایران در سریلانکا، سیدرضا سیدآقازاده، مدیرکل دفتر آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت وجمعی از روسا و نمایندگان اتاق‌های سراسر کشور، کمیسیون‌ها و تشکل‌های اقتصادی مرتبط حضور داشتند. در این نشست آخرین وضعیت همکاری‌های دو کشور، فرصت‌ها و ظرفیت‌های تجاری موجود میان ایران و سریلانکا بررسی شد.

همچنین در این نشست مهمترین ظرفیت‌های همکاری اقتصادی در زمینی صادرات و واردات کالا و خدمات و همچنین سرمایه‌گذاری مشترک بررسی شد و راهکارهای رفع موانع همکاری به بحث گذاشته شد.

در ابتدای نشست محمدرضا کرباسی،  معاون بین‌الملل اتاق ایران بر اهمیت بهره‌برداری از فرصت‌های موجود همکاری در حوزه صدور خدمات فنی مهندسی و تامین نیازهای کالایی کشور سریلانکا تاکید کرد.

کرباسی گفت: خوشبختانه مناسبات و روابط دوستانه‌ای میان دو کشور ایران و سریلانکا حکم‌فرماست و مقامات ارشد دو کشور راه را برای تعاملات تجاری باز کرده‌اند. با این حال طی سال‌های اخیر شاهد افت حجم تجارت نسبت به قبل از تحریم‌ها بوده‌ایم، چنانکه در سال ۱۳۹۹ حجم تجارت حدود ۱۷۰ میلیون دلار بود. ضمن اینکه نباید فراموش کرد بخشی از تجارت ما با سریلانکا و دیگر کشورها از مسیر کشور ثالث برقرار است و حجم روابط تجاری بیشتر از آماری است که عنوان می‌شود.

معاون بین‌الملل اتاق ایران گفت: ما دو اقتصاد مکمل هستیم و بسیاری از نیازهای دو طرف را می‌توانیم برآورده کنیم. از سویی کشور سریلانکا نیازمند مشتقات نفتی، قیر، محصولات پتروشیمی، فولاد، سیمان، مواد غذایی، مصالح ساختمانی و معدنی است و از سوی دیگر می‌تواند تامین کننده اقلامی چون چای، چوب، کاغذ، دانه‌های روغنی، لاستیک و برخی دیگر از اقلام اساسی مورد نیاز ما باشد.

او به حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: حوزه گردشگری می‌تواند یکی از بخش‌های مهم همکاری دو کشور باشد و با توجه به تجارب خوب کشور سریلانکا و درآمد ۴ میلیارد دلاری این کشور از صنعت گردشگری تا پیش از کرونا، این تجارب می‌تواند منشا همکاری دو کشور باشد.

او تاکید کرد: البته با توجه به شیوع کرونا در حال حاضر پرواز مستقیم نداریم ولی زمینه همکاری وجود دارد.

کرباسی به حوزه معدن اشاره کرد: بخش معادن ظرفیت‌های خوبی برای همکاری‌های اقتصادی میان ایران و سریلانکا دارد. این کشور صاحب منابع مهمی از سنگ‌های قیمتی و تزئینی است و نیازمند همکاری و فرآوری است.  

کرباسی گفت: کشور سریلانکا در حدود ۱۶ میلیارد دلار واردات دارد و سهم ایران از بازار این کشور تناسبی با توانمندی‌های صادراتی ما ندارد. تجارت به شکل تهاتر کالا با کالا یکی از راهکارهای توسعه همکاری‌ها و رفع موانع است.

به‌گفته کرباسی با همکاری سفارت ایران در سریلانکا مقدمات نشست روسای دو اتاق و برگزاری جلسات مذاکرات تجاری میان فعالان اقتصادی دو کشور را خواهیم داشت. همچنین نشست‌های تخصصی تجار و تشکل‌های مربوطه در دو کشور بویژه در حوزه صدور خدمات فنی مهندسی و همچنین بخش معدن در برنامه آتی اتاق با همکاری و هماهنگی سفارت خواهد بود.

در ادامه نشست اشجع‌زاده، سفیر ایران در سریلانکا گفت: سابقه روابط دو کشور ایران و سریلانکا به  بیش از ۶۰ سال می‌رسد و و این روابط هیچ‌گاه دچار تنش نشده است و این کشور همواره حمایت ایران را همراه خود داشته است. لذا زمینه‌های لازم سیاسی برای گسترش تجارت دو کشور مهیا است. اقتصاد دو کشور مکمل هم است و ظرفیت‌های بسیاری برای گسترش همکاری وجود دارد.

اشجع‌زاده گفت: به دلیل وجود ارز ما در کشور هند، واردات از هند رشد بیشتری کرده است. با این حال تجار سرشناس ایرانی و سریلانکایی در حوزه واردات چای، مشغول فعالیت هستند.  عمده قیر سریلانکا در حدود ۸۰درصد از ایران تامین می‌شود.

او گفت: با توجه به صادرات از کشورهای ثالث پیش‌بینی می‌شود حجم تجارت دو کشور بالای ۳۰۰ میلیون دلار باشد ظرفیت‌های مناسبی برای صادرات ال‌پی‌جی، قیر، صادرات مواد اولیه رنگ و شوینده‌ها وجود دارد.

سفیر ایران در سریلانکا تصریح کرد: شرکت‌هایی در سریلانکا که حاضرند غرفه‌هایی را برای کالاهای ایرانی ارائه کنند. سفارت ایران تمام وقت در خدمت فعالان اقتصادی برای راهنمایی، مشاوره و ارائه اطلاعات بازار این کشور است. صادرکنندگان ایرانی می‌توانند در کشور سریلانکا اقدام به انبار کردن کالا و اقدام به تجارت با شرکت‌های زنجیره‌ای در سریلانکا کنند.

او درباره صادرات خدمات فنی مهندسی گفت: یکی از موانع اصلی، عدم تامین مالی از سوی این کشور است و شرک‌های ایرانی برای در دست گرفتن پروژه‌ها عمدتا نیازمند سرمایه‌گذاری در این کشور هستند.

به‌گفته اشجع‌زاده، سریلانکا عضو کشورهای حوزه سارک است و تعرفه ترجیحی صفر با دیگر کشورها دارد، کالاهای ایران می‌تواند به این کشور صادر شود و با ایجاد مختصر ارزش‌افزوده با تعرفه صفر وارد کشورهای حوزه سارک شود.

او ادامه داد: از جمله اقلام مناسب در این زمینه می‌توان به کاشی و سرامیک مواد پلاستیکی، ملامین، شیشه، سنگ‌های ساختمانی، مصالح ساختمانی اشاره کرد؛ کشور سریلانکا واردات بالایی در زمینه موتور دارد. با توجه به تجربیات شرکت‌های ایرانی در ساخت قطعات جانبی این زمینه هم از موقعیت خوبی برخوردار است. با توجه به جمعیت دو میلیون نفری مسلمان سریلانکا در زمینه صادرات محصولات حلال اقدامات می‌تواند صورت گیرد.

سیدآقازاده، مدیرکل آسیا و اقیانوسیه سازمان توسعه تجارت هم در ادامه این نشست گفت: عامل فرهنگ نقش تعیین کننده‌ای در مصرف و بازار بویژه در شرق آسیا دارد و لازم است فعالان اقتصادی آن را در نظر بگیرند. لذا نیاز است که درک درستی از بازارهای شرق که در بستر فرهنگ این کشورها به وجود آمده است توجه بیشتر شود.

او گفت: یکی از اصلی‌ترین موانع موجود برای صادرات کالاهای ایرانی موانع تعرفه‌ای است که در کشور سریلانکا وجود دارد و تعرفه‌های بالایی بر روی محصولات صنعتی و محصولات دیگر ایجاد کردند و محل کسب درآمد دولت است.

سیدآقازاده  ادامه داد: جالب توجه است که ما در اقلام مهم وارداتی سریلانکا ازجمله در ۱۰ قلم اول واردات مزیت‌های زیادی داریم. در صورت کاهش تعرفه‌ها،  ایران می‌تواند سهم بیشتری از بازار سریلانکا را به دست آورد.

در این نشست که با حضور کارشناس اقتصادی سفارت ایران در سریلانکا و همچنین جمعی از روسا و نمایندگان تشکل‌ها، کمیسیون‌های تخصصی و نمایندگان اتاق‌های استا‌ن‌ها برگزار شد، نکات و پیشنهاداتی از جمله درباره لزوم برگزاری نشست‌های دوجانبه تجار دو کشور با هماهنگی اتاق‌های بازرگانی، مشارکت با شرکت‌های سریلانکایی برای صادرات اقلام، ایجاد ارزش افزوده در سریلانکا و صادرات به کشورهای عضو پیمان سارک، ایجاد بستر سرمایه‌گذاری، وجود خط کشتیرانی حدودا هر دو هفته یک بار میان دو کشور، لزوم امضای توافق تجارت ترجیحی، لزوم توافقات برای همکاری در پروژه‌های حوزه انرژی، از دیگر موضوعاتی بود که از سوی حاضران در این نشست مجازی مطرح شد.

حتما ببینید

اتاق ارومیه و اتاق بازرگانی شرقیه شمالی عمان، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، گفت: با امضای تفاهم‌نامه همکاری بین اتاق …