آخرین خبرها

توانمندسازی اتاق‌ها در راستای تقویت تجارت خارجی پیگیری می‌شود

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران و به نقل از اتاق ایران انلاین:

هماهنگی بین اتاق‌های سراسر کشور در حوزه بین‌الملل در راستای تقویت اتاق‌ها در خدمت‌رسانی به فعالان اقتصادی برای تقویت سطح روابط تجاری کشور در دنیا، زمینه برگزاری نشستی با حضور مدیران بین‌الملل اتاق‌های استانی را فراهم کرد.

این نشست که به همت معاونت استان‌ها و تشکل‌ها و معاونت بین‌الملل اتاق ایران برگزار شد، فرصتی را مهیا کرد تا مدیران بین‌الملل اتاق‌های استانی به بیان دغدغه‌ها، مشکلات و پیشنهادهای خود بپردازند.

در ابتدای این نشست جواد زمانی، معاون استان‌ها و تشکل‌های اتاق ایران با تاکید بر جایگاه بخش بین‌الملل به دلیل اثرگذاری بالای آن، تمرکز بر اصل آموزش برای ارتقای سطح روابط و امکان استفاده از ظرفیت‌های موجود، تصریح کرد: اگر قرار باشد اقدام موثری در حوزه تجارت بین‌المللی صورت گیرد باید از روش‌های جدید و به‌روز در راستای تقویت بخش بین‌الملل استفاده کرد که این موضوع منوط به آموزش مستمر است، بنابراین برگزاری نشست‌های آموزشی یکی از اولویت‌هایی است که از سوی بخش‌های مختف اتاق دنبال می‌شود.

در ادامه فرزاد مهرانی، سرپرست معاونت بین‌الملل اتاق ایران تقویت و هماهنگی را رسالت اصلی اتاق ایران دانست و گفت: در تلاش هستیم تا در عرصه بین‌الملل از کلیه توان و ظرفیت خود بهره ببریم. این مهم بدون شک به تقویت نیروها و هماهنگی بین همه اتاق‌ها، ارکان و بخش‌های مختلف اتاق نیاز دارد. از طرفی باید روی اهمیت آموزش متمرکز شد و از اثرگذاری آن غافل نبود.

در بخش بعدی نشست، فرصتی فراهم شد تا مدیران بین‌الملل اتاق‌های استانی به تشریح دغدغه‌ها، نیازها و پیشنهادهای خود بپردازند. در این چارچوب بر ضرورت ایجاد هماهنگی بیشتر بین اتاق‌های سراسر کشور و اتاق‌های مشترک در برگزاری وبینارها، اعزام و پذیرش هیات‌ها و غیره، هماهنگی با مرکز نمایشگاه‌ها برای همکاری بیشتر با اتاق‌های سراسر کشور برای مشارکت در برگزاری نمایشگاه‌ها، برگزاری نشست‌های مشترک با سفرا، رایزنان بازرگانی و دیگر متولیان امر، طراحی برنامه منسجم برای بخش بین‌الملل در همه استان‌ها و در عین حال توجه به ظرفیت‌های استانی و منطقه‌ای اتاق‌ها، ارائه راهکار به دولت درباره پیامدهای ناشی از جنگ روسیه و اوکراین و امنیت غذایی دنیا و تمرکز بر بازارهای متنوع به ویژه آفریقا برای کشت فراسرزمینی، تاکید شد.

در این بین محمدرضا رمضانی، دبیرکل اتاق ایران در واکنش به آنچه مطرح شد، گفت: هماهنگی یک اصل مهم و الزامی است بنابراین ضرورت دارد تا حد ممکن انسجام و برنامه‌ریزی دقیقی در این حوزه صورت گیرد تا با همکاری هم شاهد توسعه سطح صادرات غیرنفتی کشور باشیم.

او تخصیص منابع لازم برای بخش بین‌الملل را یکی از اولویت‌های بودجه ۱۴۰۱ اتاق ایران دانست و تاکید کرد: در این بخش اقدامات و تصمیمات خوبی گرفته شده و امیدواریم اثرگذار باشد.

دبیرکل اتاق ایران توجه به بازار آفریقا را موثر خواند و ادامه داد: برای گسترش مناسبات تجاری باید از همه ظرفیت‌های خود استفاده کنیم و باید برای بیان دغدغه‌ها و پیشنهادهای خود از پتانسیل ستاد روابط اقتصادی که در وزارت خارجه، کمیسیون‌های مشترک اقتصادی که با کشورهای هدف برگزار می‌شود و دیگر ظرفیت‌های موجود استفاده بهینه کرد.

بررسی آثار و تبعات ناشی از جنگ روسیه و اوکراین در اقتصاد و تجارت خارجی ایران یکی دیگر از موضوعاتی بود که در این نشست مورد توجه قرار گرفت و محمد قاسمی، رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، گزارشی در این ارتباط ارائه داد.

حتما ببینید

افزایش ۱۲.۵ درصدی حمل و نقل جاده ای

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد حمداللهی با اشاره …

دیدگاهتان را بنویسید