آخرین خبرها

توجهی به مسأله حجاب و عفاف به عنوان یک کالای فرهنگی نشده است

به گزارش خبرنگار مهر، نشست تخصصی صنعتی پوشاک، حجاب و مد به منظور بررسی ظرفیت‌ها و چالش‌های این صنعت، توسط رادیو اقتصاد و با حضور کارشناسان و طراحان، تولید کنندگان و فعالان مد و لباس در استودیوی شماره یک معاونت صدا برگزار شد.

در این‌برنامه تهیه‌کننده برنامه و کارشناسان نظرات خود را درباره اینکه چگونه می‌توان بازار این صنعت را در کشور پررونق‌تر کرد و به حجاب و عفاف توجه بیشتر داشت، مطرح کردند. گزارش این‌بحث و گفتگوها در ادامه می‌آید؛

بسیاری از سرمایه گذاران از ظرفیت‌های اقتصادی صنعت پوشاک غافل هستند

لیلا یگانه، تهیه کننده رادیو اقتصاد درباره این برنامه گفت: ما در نظر داریم تا ظرفیت‌ها و چالش‌های این صنعت را مورد بررسی قرار دهیم و با پیگیری از مسئولان گام‌های مؤثری را در راه رونق این صنعت برداریم. بسیاری از سرمایه گذاران از ظرفیت‌های اقتصادی صنعت پوشاک غافل هستند و نیاز اطلاع رسانی و فرهنگ سازی بیشتری از رسانه‌ها صورت گیرد.

وی با اشاره به اهمیت آینده پژوهی در صنعت مد افزود: در کشور ما تاکنون آینده پژوهی در خصوص صنعت مد نداشتیم و حتی یک نشان تجاری موفق ایرانی اسلامی را به ثبت نرسانده ایم و یکی از اهداف ما از برگزاری این نشست گردهمایی همه فعالان و مسئولان برای توسعه زیر ساخت‌های و رونق این صنعت پردرآمد است. بسیاری از برندهای معروف و فعال جهان با توجه به ظرفیت تقاضای بالای پوشاک در کشورهای اسلامی مبادرت به راه اندازی خط تولید پوشاک اسلامی کردند و در سال چندین نمایشگاه و همایش برگزار می‌کنند و این سوال مطرح است که چرا در کشور اسلامی ایران و با وجود ظرفیت بالای تولید و طراحی هنوز هیچ نشان تجاری ثبت نشده است.

تهیه کننده رادیو اقتصاد ادامه داد: یکی از دغدغه‌های تولید کنندگان عدم حفظ مالکیت معنوی نشان تجاری آنهاست و امید است این دست نشست‌ها به رفع مشکلات آنها و رونق کسب و کار در کشور کمک کند. اگر به رونق تولید پوشاک ایرانی اسلامی بیشتر توجه شود، بازارهای پر سودی را در بین کشورهای همسایه کسب خواهیم کرد.

وزارت صمت و دست اندرکاران برای تولید چادر هیچ توجهی ندارند

حمیدرضا نیک طبع، مدیر واحد تحقیقات نوآوری و پوشاک گفت: متأسفانه هیچ توجهی به مسئله «حجاب و عفاف» که یک کالای فرهنگی، نشده است. به دلیل اینکه نظارتی در خصوص تولید این کالا نیست؛ از چین، ژاپن و کره برای ما چادر می‌رسد، هیچ انگیزه‌ای برای تولید در داخل وجود ندارد، وزارت صمت و دست اندرکاران برای تولید چادر هیچ توجهی ندارند.

وی ادامه داد: هیچ نظارتی؛ نه کارگروه ساماندهی و نه وزارت صمت در فروشگاه‌ها روی لباس نیست. هیچ شخص یا ارگانی روی لباس‌های عرضه شده، نظارت نمی‌کند که چه چیزی تولید و به فروش می‌رسد. متأسفانه خیلی از تولیدات داخل بدتر از تولیدات خارج از کشور رفتار می‌کنند و هیچ وحدت نظری در این مهم وجود ندارد. در حال حاضر اماکن فروشگاه‌های بدحجاب را می‌بندند. من از طراحان تقاضا مندم که لباس‌هایی را طراحی کنند که مدل «عفاف» و «حجاب» را ارائه دهند.

مدیر واحد تحقیقات نوآوری و پوشاک به بیان یکی از ضعف‌های دانشگاه و صنعت گفت: در حال حاضر دانشگاه‌های ما در خصوص صنعت پوشاک هنوز به روز نشده است، پیشکسوتان صنعت بایستی رمز و رموز کارها را به دانشجویان آموزش دهند.کتاب‌های نوشته شده، از تجربیات صنعتگران نیست و این یکی از ضعف‌های بین دانشگاه و صنعت است.

در تولید لباس بایستی خواست مخاطب را در نظر بگیریم

سید هوشنگ قادریان دبیر ستاد زنجیره‌ای ملی پوشاک ایرانی- اسلامی با تاکید بر اینکه متأسفانه توجه ویژه ای به «پوشاک اسلامی» نمی‌شود، گفت: پوشاک اسلامی در دنیا یک حجمی بالاتر از ۱۳۰ میلیارد دلار در سال دارد، که تقریباً هیچ اثری از کشور جمهوری اسلامی در آن نیست. خیلی از کشورهای غیر اسلامی علاقه دارند که از پوشاک اسلامی استفاده کنند، اما این مهم نظام مند نیست. خوشبختانه وزارت ارشاد با همت جذب تری، ورود در این مقوله کرده است. از صفر تا صد این پوشاک اسلامی «عفاف مند» وارد شده و از کارشناسان خبره و با انگیزه استفاده کرده است. اینکه گفته می‌شود چرا چادر مشکی گران است؟ باید گفت؛ سود گمرکی آن ده درصد است، از طریق صنف پیگیری می‌کنیم که به پنج درصد برسد. در حال حاضر ما صادرات خام پارچه مشکی داریم که شرکت حجاب تنها تولید کننده چادر مشکی در حال صادرات است.

دبیر ستاد زنجیره‌ای ملی پوشاک ایرانی- اسلامی ادامه داد: پوشاک بعد از غذا مهمترین رکن اساسی و نیاز بشر است، اگر بخواهیم لباسی را تولید کنیم که مخاطب داشته باشد بایستی خواست مخاطب را در نظر بگیریم. من نساج و شما طراح بایستی دست به دست هم دهیم تا کالای خوب و لباس اسلامی عرضه و تولید کنیم. اگر متوجه نشویم رنگ سال چه رنگی است؟ عقب می‌مانیم. ما در دین محدودیتی در پوشیدن لباس‌های رنگی نداریم، ما بیش از ۴ هزار طراح در مملکت داریم.

به مدل‌های مختلف، جنس‌ها و کیفیت‌های خوب پوشاک اسلامی توجه کنیم

ربابه غزالی طراح و عضو علمی دانشگاه حضرت زهرا (س) از دیگر کارشناسان این حوزه ادامه داد: ما بایستی به مدل‌های مختلف، جنس‌ها و کیفیت‌های خوب پوشاک اسلامی توجه کنیم. ما طراح خلاق کم نداریم، حدود ۶۰ نفر طراح لباس و ۳۰ نفر طراح پارچه در دانشگاه الزهراء مشغول فعالیت هستند که اگر بخواهیم آمار مراکز دیگر را هم بگیریم بیشتر از این خروجی داریم.

وی ادامه داد: بحث «مشتری رضایت مند» خیلی وقت که در دنیا مطرح است و ما بایستی بررسی کنیم که چقدر روی این موضوع متمرکز شده ایم آیا مشتری‌های ما از تولید پوشاک، عفاف و حجاب رضایت مند هستند؟ این کالای فرهنگی اگر درست طراحی شود، می‌تواند سبقه فرهنگی درست در آن جریان یابد.

ما در پوشش ذائقه افراد را در نظر نگرفته ایم

بهاره هلالی عضو شورای مرکزی جامعه مدیران ایران گفت: من به شخصه به دلیل نیاز شخصی خودم طراح لباس شدم. هر شغلی ایجاب می‌کند که یک نوع لباس را بر تن کنیم؛ پرستار، مجری رادیو و تلویزیون، استاد دانشگاه هرکدام باید لباس مختص به شغل خود را داشته باشند. پوشش یک دانشجو و سیاستمدار بایستی به چه صورت باشد؟ لباس و رنگی را که انتخاب می‌کنید بایستی چطور باشد؟ باید برای پوشش مشاغل اهمیت قائل شویم، ساماندهی شناسایی طراحان لباس صورت گیرد تا خروجی آن کالای فرهنگی – اسلامی شود. ما در بحث پوشش ذائقه افراد را در نظر نگرفته ایم و این باعث می‌شود که به جای اینکه پوشش «جاذبه» داشته باشد، دافعه داشته است.

مشکل از پراکندگی ذائقه مخاطب است

زینب سادات مقدس طراح، تولیدکننده و فعال حوزه فرهنگی گفت: آیا این طراحان علم بازاریابی، فروش محصولات را هم دارند؟ یک طراح بایستی با تیم نساجی در ارتباط باشد، حسابگر باشد، مخاطب شناس و روان شناس باشد و بازار فروش را بلد باشد. آیا به عنوان طراح توانستیم ذائقه مخاطب را سیراب کنیم؟ مشکل از پراکندگی ذائقه مخاطب است؛ چون او هویتی منسجم در خصوص پوشاک اسلامی ندارد. کم کاری از من طراح است که باعث این به هم ریختگی در جامعه هستیم.

دولت باید کارخانه‌های تولید لباس را تقویت کند

ناصر قاضی پور مدیر عامل مؤسسه فرهنگی پژوهش و حجاب گفت: در حال حاضر ۱۹۶ کارخانه در کشور وجود دارد که ۱۷، ۱۸ درصد آن کار می‌کنند و اکثراً تعطیل شده اند. ماشین آلات به روز نشده است و دولت بایستی این بخش را تقویت می‌کرد که نکرد. چند کارخانه با تولید کم تولید می‌کنند، جنس به صورت قاچاق وارد مملکت می‌شود. متأسفانه طراح‌های کشور چه دانشگاه الزهرا و چه دانشگاه شریعتی منسجم نیستند .۱۷۸ مدل چادر از کشورهای مختلف وارد کردیم، که فقط ۵ یا ۶ مدل آن در کشور از استقبال مواجه شده و خانم‌های شاغل بیشتر تمایل دارند چادر ملی یا سنتی را بپوشند.

کارهای مؤثری انجام دهیم و گام‌های استواری برداریم

فاطمه نیرومند کارشناس مجری این برنامه اقتصادی اظهار امیدواری کرد و گفت: دامنه حجاب و عفاف ابعاد مختلفی دارد، امیدوارم اینگونه نشست‌های تخصصی در حوزه‌های مختلفی بیش از پیش برگزار شود. رادیو اقتصاد به عنوان متولی برگزار کننده این جلسات پژوهشی است و باید در نظر داشته باشیم که نقد و مباحث سازنده در حوزه فرهنگی کشورمان بسیار مهم است که در این بخش بتوانیم کارهای مؤثری انجام دهیم و گام‌های استواری برداریم.

حتما ببینید

افزایش ۱۲.۵ درصدی حمل و نقل جاده ای

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد حمداللهی با اشاره …