توسعه روابط ایران و ارمنستان/ نرخ ضمانت‌نامه‌ بانکی کاهش می‌یابد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اتاق بازرگانی ایران، غلامحسین شافعی در نشست با وزیر اقتصاد ارمنستان که در رأس هیئتی از مقامات دولتی و فعالان بخش خصوصی این کشور در اتاق ایران حضور پیدا کرد، پیشنهاد تأسیس یک شرکت ترانزیتی و حمل‌ونقل مشترک بین دو کشور را مطرح و تأکید کرد: تولید مشترک بین ایران و ارمنستان ایده‌ای موفق خواهد بود.

وی ضمن اشاره به ظرفیت‌های همکاری دوجانبه بین دو کشور، چالش‌ها و موانع موجود در برابر گسترش سطح روابط تجاری و افزایش حجم سرمایه‌گذاری‌های مشترک مطرح و بررسی شد.

شافعی، رئیس اتاق ایران در این نشست با توجه به مشکلات حوزه حمل‌ونقل پیشنهاد راه‌اندازی یک شرکت ترانزیت و حمل‌ونقل مشترک را مطرح و تأکید کرد: تولید مشترک بین ایران و ارمنستان ایده‌ای موفق خواهد بود که با ایجاد واحدهای تولیدی در ارمنستان از سوی سرمایه‌گذاران ایرانی و یا انتقال بخشی از زنجیره تولید یک محصول به ارمنستان می‌تواند به توسعه روابط و ایجاد مناسبات پایدار کمک کند.

وی همچنین بازار ارمنستان را برای اهداف تجاری و سرمایه‌گذاری ایرانیان با توجه به پررنگ بودن نقش این کشور در منطقه اوراسیا و دسترسی مناسب این کشور به بازار اروپا، بسیار ارزشمند توصیف کرد و گفت: ایران و ارمنستان به کمک مذاکره، اعزام و پذیرش هیئت‌های تجاری و برگزاری نمایشگاه می‌توانند در راستای کاهش هزینه‌های تجاری با یکدیگر به تفاهم برسند.

به اعتقاد رئیس اتاق ایران با توجه به رشد اقتصادی ارمنستان و ظرفیت‌هایی که این کشور در حوزه‌های مختلف اقتصادی دارد، دو کشور می‌توانند برای توسعه سطح روابط با یکدیگر برنامه‌ریزی کنند.

رابطه مناسب ارمنستان با کشورهای اروپایی، پیوستن این کشور به سازمان جهانی تجارت و نقش بسزای ارمنستان در منطقه اوراسیا، نکاتی هستند که به اعتقاد شافعی در توسعه مناسبات بین ایران و ارمنستان اهمیت بالایی دارند.

رئیس اتاق ایران با بیان این مطلب که تنها مرز زمینی مشترک ایران با اوراسیا محدود به منطقه مرزی بین ایران و ارمنستان می‌شود، زمینه‌های همکاری بین دو کشور را متنوع دانست و ادامه داد: ایران و ارمنستان می‌توانند در حوزه‌های کشاورزی، دام‌پروری، آبزی‌پروری، صنایع تبدیلی و توسعه روابط بین بنگاه‌های کوچک و متوسط با یکدیگر همکاری مشترک تعریف کنند.

وی همچنین به مسئله ضمانت‌نامه‌های بانکی موردنیاز برای حضور شرکت‌های ایرانی در مناقصه‌های دولتی ارمنستان و بالا بودن نرخ آن‌ها اشاره کرد و خواستار رسیدگی به این مسئله شد.

کاهش نرخ ضمانت‌نامه‌های بانکی

در این راستا واهان کروبیان، وزیر اقتصاد ارمنستان با اعلام این خبر که دولت ارمنستان در حال پیگیری مسئله بالا بودن نرخ ضمانت‌نامه‌های بانکی برای مشارکت شرکت‌ها در مناقصه‌های دولتی است، اعلام کرد: این موضوع در دست پیگیری است و به زودی نرخ‌ها کاهش پیدا می‌کند، البته به دنبال حذف آن‌ها نیستیم و قرار است به جای ۱۱۰ درصد که در حال حاضر درخواست می‌شود این رقم به ۲۰ تا ۳۰ درصد برسد.

وزیر اقتصاد ارمنستان همچنین از اعزام هیئت کارآفرینان ارمنستان تا یک ماه آینده به شهر اصفهان خبر داد و خواستار اعزام هیئی از بخش خصوصی ایران به ارمنستان شد. به باور او این رفت‌وآمدها موجب آشنایی بیشتر فعالان اقتصادی از یکدیگر و توانمندی‌های موجود می‌شود.

کروبیان همچنین از ایده تأسیس واحدهای تولیدی در ارمنستان از سوی سرمایه‌گذاران ایرانی استقبال کرد و این راهکار را در مسیر توسعه مناسبات پایدار بین دو کشور مؤثر خواند.

وی در ادامه مسائل بانکی و محدودیت‌هایی که وجود دارد را مانعی در برابر مراودات بین دو کشور دانست و از ارائه پیشنهادهایی به رئیس‌کل بانک مرکزی در راستای حل مشکلات بانکی خبر داد.

وزیر اقتصاد ارمنستان معتقد است از بین پیشنهادهای ارائه شده بدون شک یک یا دو مورد آن قابلیت اجرا دارد.

در ادامه این نشست یادداشت تفاهمی بین اتاق ایران و مرکز حمایت از سرمایه‌گذاری ارمنستان به امضا رسید.

این یادداشت تفاهم بین محمدرضا کرباسی، معاون بین‌الملل اتاق ایران و لوان اهانسیان، دبیرکل مرکز حمایت از سرمایه‌گذاری ارمنستان، امضا شد. در این رابطه اهانسیان امضای یادداشت تفاهم را فرصتی برای ترغیب سرمایه‌گذاران دو کشور برای تحکیم روابط و کمکی به جامعه کارآفرینی دو کشور دانست.

حتما ببینید

اتاق ارومیه و اتاق بازرگانی شرقیه شمالی عمان، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، گفت: با امضای تفاهم‌نامه همکاری بین اتاق …