توصیه های بخش خصوصی برای ۱۰ماه زمامداری صمت؛ ۹۰ هزار واحدتولیدی بلاتکلیفند

بازار؛ گروه ایران: بعد از برکناری ناگهانی رضا رحمانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت توسط رئیس جمهور، دولت می توانست برای یک دوره سه ماهه فقط یک سرپرست برای این وزارتخانه  تعیین کند و در این مدت فرد مورد نظر خود را به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی کند.

اولین سرپرست، در آخرین روزهای دوره سه ماهه به مجلس معرفی شد و جلسه رای اعتماد یک روز پس از این دوره سه ماهه برگزار شد و با عدم رای اعتماد مجلس به وزیر پیشنهادی، دولت با دریافت حکم حکومتی، سرپرست دوم را منصوب کرد ولی در نهایت دولت گزینه دیگری به مجلس معرفی و او توانست در روز سه شنبه ۸ مهر ۱۳۹۹، رای اعتماد از مجلس بگیرد. در حالی این اتفاقات در این وزارت صنعت، معدن و تجارت رخ داد که این وازتخانه یک وزارت کلیدی در حوزه اقتصادی است.

در گفت و گوی «بازار» با عبدالوهاب سهل آبادی، حال و روز بخش های صنعت و معدن و تجارت در دوره بدون وزیر ماندن این وزارتخانه و ماه های آینده که وزیر جدید آن شروع به کار کرده، بررسی شده است. سهل آبادی، رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران است.

*از اردیبشهت امسال که وزیر صنعت و معدن توسط رئیس جمهور برکنار شد، دو نفر به عنوان سرپرست این وزارتخانه منصوب شدند و دومین نفری که به عنوان وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی شد توانست رای اعتماد مجلس را کسب کند. فکر می کنید این که این وزارتخانه از بلاتکلیفی خارج شد و صاحب وزیر شد، باز حرکت و اقدام مثبتی می تواند باشد؟

مهمترین اتفاق این است که این وزارتخانه بعد از ۴ ماه از بلاتکلیفی نجات پیدا کرد. یکی از مهمترین وزارتخانه ها و شاید شاه بیت دولت که وزارت صنعت، معدن و تجارت است، بدون متولی بود و متاسفانه، این وضع برای کشور و برای بخش های صنعت و معدن، چندان خوشایند نبود. ما یک نامه از طرف خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، به رئیس جمهوری نوشتیم و اعلام کردیم که نگذارید با اینهمه مشکلات که در تولید و صنعت وجود دارد، این وازتخانه بدون وزیر باشد.

خوشبختانه آقای رزم حسینی به عنوان وزیر پیشنهادی معرفی شد و رای اعتماد کسب کرد. ما می دانیم که قبل از تشکیل دولت اول آقای روحانی در سال ۱۳۹۲، آقای رزم حسینی در بخش خصوصی فعال بود و بعد از تشکیل دولت آقای روحانی، آقای رزم حسینی به عنوان استاندار کرمان انتخاب شد. ایشان از رزمندگان جبهه های حق علیه باطل بوده است. اینها اطلاعاتی بود که ما در سال های گذشته از آقای رزم حسینی داشتیم و مردم کرمان و صنعتگران این استان ها، از آقای رزم حسینی به عنوان استاندار کرمان، راضی بودند، کارهای بسیار بزرگی انجام داده بود، پیگیری های خوبی داشت و درب اتاق او در استانداری به روی مراجعه کنندگان باز بود.

این بحث ها در زمان استانداری ایشان در کرمان مطرح بود و در دوره دوم ریاست جمهوری، آقای روحانی ایشان را به استان بزرگ خراسان رضوی انتقال دادند و استاندار خراسان رضوی شدند.

وقتی هم که ما جویا شدیم گفته شد که آدم فعال و خوشفکری است و مردم و مخصوصاً  جامعه مخاطب ما که صنعتگران و معدن کاران استان خراسان رضوی هستند. آقای رزم حسینی در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید خراسان رضوی هم، بسیار فعال و پویا شرکت می کرد.

بالاخره وقتی استاندار، خودش پای کار باشد مدیران آن استان هم ناچاراً یا قاعدتاً، همراهی می کنند و می توانند کارهای خوبی انجام بدهند. وقتی که آقای رزم حسینی به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت و معدن به مجلس معرفی شد، ما خوشحال شدیم و بالاخره مجلس محترم هم، به ایشان رای اعتماد داد. من اتفاقاً قبل از رفتن آقای رزم حسینی به مجلس، به صورت تلفنی با ایشان صحبت کردم و گفتم نظرات تشکل های صنعتی و معدنی و خصوصاً خانه صنعت، معدن و تجارت را بپذیرید و حرف های آنها را دریابید. همچنین گفتم پیشنهاداتی که این تشکل ها دارند با هدف اصلاح و تغییر وضع موجود است و اجرای این پیشنهادها می تواند تحولات خوبی را رقم زد.

ما امیدوارم آقای رزم حسینی، از این فرصتی که دارد استفاده کند. چرا که بخش صنعت و معدن تشنه اتفاقات اساسی و پایه ای است. ما برحسب وظیفه ای که نسبت به اعضای تشکل داریم و نظرات اعضا را از تشکل های همگن صنعتی در سراسر کشور دریافت می کنیم، آمادگی داریم که به آقای رزم حسینی کمک کرده و همراهی کنیم و حداقل قسمتی از مشکلاتی که وجود دارد، برطرف شود.

*جنابعالی در صحبتی که قبل از این مصاحبه با شما داشتم گفتید که شناخت زیادی از آقای رزم حسینی ندارید.
من کلاً آقای رزم حسینی را در دو مرحله می شناسم که یکی در استان کرمان بود و یکی هم در استان خراسان رضوی. اطلاعاتی که ما از آقای رزم حسینی داریم خوب است. امیدواریم در این فرصتی هم که برای ایشان پیش آمده و وزیر صنعت و معدن شده، بتوانند همان گونه که در دو استان پهناور کشور به خوبی فعالیت کردند، در این مسئولیت جدید هم خدمت کنند.

مهمترین اتفاق این است که این وزارتخانه بعد از ۴ ماه از بلاتکلیفی نجات پیدا کرد. یکی از مهمترین وزارتخانه ها و شاید شاه بیت دولت که وزارت صنعت، معدن و تجارت است، بدون متولی بود و متاسفانه، این وضع برای کشور و برای بخش های صنعت و معدن، چندان خوشایند نبود

*آقای رزم حسینی در مدت ۷ سال دولت آقای روحانی، استاندار استان های کرمان و خراسان رضوی بوده اند. فکر می کنید یک استاندار خوب، می تواند وزیر خوبی هم باشد؟
اتفاقاً اگر وزرا از بین شخصیت هایی انتخاب شوند که کار اجرایی کرده اند، خوب است.   مخصوصاً در این چند سال که تمرکز دولت و حکومت، بر صنعت و تولید بوده، مطمئناً استاندارانی موفق هستند که در بخش صنعت و تولید، به خوبی فعالیت کرده اند.

من وقتی تجربه گذشته را مرور می کنم، می بینم خیلی از استاندارانی که به دولت آمده اند موفق بوده اند. چون کار اجرایی کرده اند و آقای رزم حسینی هم استان های بزرگی را اداره کرده است. استان خراسان رضوی، یک استان کاملاً صنعتی است و آقای رزم حسینی، این استان را اداره کرده. اگر ایشان پای کار باشد، مطمئن باشید که در این فرصت هم، با همراهی فعالان این بخش می تواند موفق باشد.

*در استان های کرمان و خراسان رضوی که آقای رزم حسینی استاندار بوده اند، از نظر تولید و بخش صنعت، تحول بزرگی رخ داد و در این استان ها جهش تولید اتفاق افتاده بود؟
یک تعریف از جهش این است که افزایش داشته باشیم ولی من جهش را این طور تعریف می کنم که فرآیندها اصلاح شود و تغییر پیدا کند. این تغییرات، در زمان استانداری آقای رزم حسینی، پیش آمده بود.

مهمتر از همه این که هر آنچه که بخش خصوصی خواسته فعالیت کند آقای رزم حسینی، به آن اجازه و میدان داده است و با آن همراهی کرده است. در این وزارتخانه هم باید با همان روش جلو برویم. استان خراسان، مخصوصاً در بخش صنعت بسیار موفق بوده است. من در هفته های اخیر که به استان خراسان رضوی  سفر کرده بودم، دیدم که صنایع خوبی در این استان تاسیس شده و کارهای خوبی انجام شده.

*در روز سه شنبه هفته جاری که روز رای اعتماد مجلس به آقای رزم حسینی به عنوان وزیر پیشنهادی بود، آقای اردشیر مطهری (نماینده گرمسار) به عنوان مخالف صحبت کرد و گفت آقای رزم حسینی با سوابق نامناسبی دارد و مگر وزارت صنعت و معدن در ۷ سال دولت آقای روحانی گره ای از مشکلات مردم را باز کرده که آقای رزم حسینی بخواهد گره مردم را باز کند. جنابعالی فکر می کنید با وجود این نوع اظهار نظرها، آیا ممکن است آقای رزم حسینی کارهای اساسی در این وزارتخانه انجام بدهد؟
ما می خواهیم که حداقل یک متولی بالای سر صنعت و معدن باشد و حداقل همان کارهایی که در برنامه وازرتخانه هست اجرا شود. من دو روز قبل از رای گیری، نامه ای به نمایندگان مجلس نوشتم و خواهش کردم که در این مرحله به وزیر پیشنهادی رای بدهند و لااقل بگذارید وزارت صنعت و معدن، متولی داشته باشد و بتواند وظایف خودش را انجام بدهد. بالاخره ما می بینیم که شرایط فعلی، چقدر پیچیدگی های زیادی دارد.

در طول یک ماه ابتدای امسال و در ارتباط با کرونا، دیدیم چه نشدنی هایی، شدنی شد. علت آن هم، این بود که با خِرد جمعی، همه از جمله مجلس و دولت به همدیگر کمک کردند و رهبری هم پشت سرشان بود. مردم هم وارد میدان شدند

*نزدیک ۵ ماه از سالی که به عنوان سال جهش تولید نامگذاری شده، وزارت صنعت و معدن بدون وزیر بوده. الان که وزیر جدید می خواهد از اواسط ماه هفتم سال شروع به کار کند، فکر می کنید اهداف سال جهش تولید می تواند در بخش صنعت و معدن تحقق پیدا کند؟
بالاخره وزارت صنعت و معدن، برنامه هایی داشته است. در طول یک ماه ابتدای امسال و در ارتباط با کرونا، دیدیم چه نشدنی هایی، شدنی شد. علت آن هم، این بود که با خِرد جمعی، همه از جمله مجلس و دولت به همدیگر کمک کردند و رهبری هم پشت سرشان بود. مردم هم وارد میدان شدند و ماسکی که در روزهای اول شیوع کرونا، باید وارد می کردیم، الان صادر می کنیم.

همچنین لوازم پزشکی که فکر آن را هم نمی کردیم توسط شرکت های دانش بنیان کشورمان، ساخته شد. مگر چند ماه از زمان شیوع کرونا گذشت که این موفقیت ها حاصل شد؟ ما انتظارمان این است که وزیر باید برنامه و نقشه جنگ بدهد و رزمندگان هم، در پی آن جلو بروند.

خواهش ما از وزیر این است و امیدوارم خدمت آقای رزم حسینی برسم و دیدگاه خودمان را به طور دقیق ارائه کنیم. به هر حال، وزارت صنعت و معدن برنامه هایی داشته و ما انتظار داریم آقای رزم حسینی این برنامه ها را دنبال کنند. ما انتظار نداریم در این ۱۰ ماه باقی مانده از دولت آقای روحانی، تحول بزرگی در بخش صنعت و معدن رخ بدهد و معجزه شود. در ماه های اخیر کشتی صنعت و معدن بدون کاپیتان و ناخدا و در یک دریای متلاطم بود و هر روز موج های مخرب بزرگی می آمد. ما توقع داریم وزیر جدید در چنین شرایطی، در حد امکان این وزارتخانه را اداره کند.

*یکی از محورهای برنامه آقای رزم حسینی که در مجلس اعلام کردند تامین کالاهای اساسی مردم و بهبود معیشت و سفر مردم بود. به نظر شما، وزارت صنعت و معدن الان باید اولویت را به این مورد و محور بدهد یا این که اولویت باید به تولید کشور داده شود؟
یکی از وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت، کارهای مربوط به بازرگانی است. چند سال است که وزارت بازرگانی در وزارت صنایع و معادن ادغام شده. بعد هم مردم، شرایط بسیار سختی دارند. من فکر می کنم توجه به این موضوع، فقط وظیفه وزیر صنعت، معدن و تجارت نیست و وظیفه همه است که به معیشت مردم کمک شود. بخشی از مردم ما، کارگران هستند و کارگران ما از نظر جسمی و روحی، توان ندارند.

ما اعتقاد داریم که بازار باید کنترل شود. امروزه قیمت ها به سرعت تغییر می کند و گرانی بیدا می کند. این وضع به خاطر این است که کنترل نمی شود. انجام این نوع کارها، وظیفه وزارت صنعت، معدن و تجارت است. من فکر می کنم مهمترین کار، همین است. چون بحث ارتزاق، معیشت، سفره مردم و بهداشت مردم مطرح است. انتظار ما صنعتگران از وزیر این است که به وضعیت کارگران رسیدگی کنند. بالاخره یک ضلع از شرکای اجتماعی ما، کارگران ما هستند. در این مملکت، کارگران ما شرایط بسیار بدی دارند.

ما انتظار نداریم که وزیر، شروع کند به عوض کردن معاون و مقامات دیگر. ما دیدیم در زمانی که سرپرست برای وزارت صنعت و معدن، منصوب شد تغییرات زیادی ایجاد شد

*جنابعالی فعال بخش صنعت و معدن هستید. الان بخش صنعت و معدن دقیقاً چه انتظاری از وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت دارد؟
وظیفه وزیر، راهبری است و انتظار ما این است که برنامه این وزارتخانه را اجرا کند. ما انتظار داریم وزیر جدید، دست به همه چیز برای تغییر آنها نزند. ما انتظار نداریم که وزیر، شروع کند به عوض کردن معاون و مقامات دیگر. ما دیدیم در زمانی که سرپرست برای وزارت صنعت و معدن، منصوب شد تغییرات زیادی ایجاد شد.

ما می خواهیم وزیر جدید، برنامه های موجود را دنبال کند. امروزه مشکل ارز در حوزه صنعت و معدن، بزرگترین مشکل صنایع است. صنعتی که صادرات داشته، باید تکلیفش معلوم شود که ارز حاصل از صادرات را چه کار کند.

الان بحث ارز صادراتی، حاشیه بسیار بزرگی در کنار بخش صنعت و معدن است. مساله ارز حاصل از صادرات و واردات باید حل شود و باید این موضوع با راهکارهای مناسب حل شود. صادر کننده ای که صادرات داشته، باید تشویق شود و اگر می خواهیم تجهیزات دیگری وارد شود با ارز آن صادر کننده تسویه شود.

وزارت صنعت و معدن باید از گمرک بخواهد که کالاها و مواد اولیه صنعتگران که در گمرک دپو شده و به همین دلیل صنعتگران ما دچار مشکل هستند، ترخیص شود. البته واقعاً برای چند ماه آینده نمی شود انتظار خاصی از ویر صنعت و معدن داشت ولی امید ما این است که یک حرکت بزرگ مثل همان زمان شیوع کرونا، صورت بگیرد.

الان ۹۰ هزار واحد صنعتی در این کشور، بلاتکلیف هستند. صنعتگران ما نمی دانند وقتی که صبح از خواب بیدار می شوند کارش را با چه قیمت ارزی جلو می برد. وزارت صنعت، معدن و تجارت، بار سنگینی به دوش دارد و مسئولیت بازرگانی کشور را هم به عهده دارد

*افزایش تولید ماسک در موقعیتی بود که گرفتن مجوزهای تولید الزامی نبود و حتی اجازه دادند که خودرو سازان هم ماسک تولید کنند. برخی شرکت های خودرو سازی، ماسک تولید کردند.
بالاخره ما در یک جنگ هستیم و از طرفی، ما در حال شناسایی واحدهای تولیدی راکد هستیم. ما باید برای فعال شدن این واحدها فکر کنیم.

*در روز پنجم مهر امسال، آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به همراه رئیس بانک مرکزی و چند وزیر دولت به بندرعباس سفر کرده و ضمن بازدید از بند شهید رجایی، درباره رفع معضل کالاهای دپو شده در گمرک تصمیم گیری کردند. آیا این نوع اقدامات کافی نیست که می گویید مواد اولیه صنعتگران در گمرک دپو شده؟

ما می گوییم وقتی این مشکل حل شود به بخش صنعت و معدن کمک شده و کار دیگری نمی توانیم انجام بدهیم. البته امیدواریم این مشکلات برطرف شود. من به عنوان یک طرفدار یا یک آدم مخالف صحبت نمی کنم. من در اصل، بیماری هستم که نیاز به دارو دارم، نیاز به درمان دارم، نیاز به پزشک باتجربه دارم

الان ۹۰ هزار واحد صنعتی در این کشور، بلاتکلیف هستند. صنعتگران ما نمی دانند وقتی که صبح از خواب بیدار می شوند کارش را با چه قیمت ارزی جلو می برد. وزارت صنعت، معدن و تجارت، بار سنگینی به دوش دارد و مسئولیت بازرگانی کشور را هم به عهده دارد.

مسئولان این وزارتخانه باید با مسئولان بانک مرکزی صحبت کرده و بالاخره تکلیف را معلوم کنند. این طور نمی شود که صنعتگر ما هر رزو بیدار شود و قیمت ارز بالا برود. الان نرخ دلار به حدود ۳۰ هزار تومان رسیده است. البته دلار ۳۰ هزار تومان نشده بلکه ریال این مملکت، بی ارزش شده.

*این نرخ دلار نزدیک ۳۰ هزار تومان به نفع صادرات ایران نشده؟
من اعتقاد ندارم که افزایش نرخ ارز به نفع صادرات است. البته برخی می گویند بالا رفتن نرخ ارز، به نفع صادرات است. چگونه ممکن است یک تولید کننده که صادرات دارد افزایش نرخ ارز به نفعش باشد ولی کارگر او در عذاب و مضیقه باشد.

بعضی مواقع هم که تولید کنندگان می گفتند نرخ ارز باید به طور جهشی بالا برود، من مخالف بودم و مصاحبه های من در این زمینه وجود دارد. من می گفتم صادرات، فایده دارد ولی این که به خاطر گرانی ارز و بدبختی پول و ریال ما، بهره مند شویم حالت خوبی نیست. در عین حال، مگر چند درصد از واحدهای تولیدی ما صادرات ندارند؟ البته قبول داریم که تحولاتی رخ داده و مقداری صادرات داریم. این نشان می دهد که خیلی از واحدها نیز تکان خورده و موفقیت هایی داشته اند.

من اعتقاد ندارم که افزایش نرخ ارز به نفع صادرات است. البته برخی می گویند بالا رفتن نرخ ارز، به نفع صادرات است. چگونه ممکن است یک تولید کننده که صادرات دارد افزایش نرخ ارز به نفعش باشد ولی کارگر او در عذاب و مضیقه باشد

*بعد از این که آقای رزم حسینی رای اعتماد مجلس را برای وزارت صنعت، معدن و تجارت گرفتند، جنابعالی پیام تبریکی صادر کردید و اعلام آمادگی کردید که به به عنوان تخصصی ترین تشکل و فراگیرترین تشکل صنعتی و معدنی ایشان کمک کنید.

با این حال، در هفته های قبل گفته بودید که دولت در حال ضربه زدن به صنعت و تولید است. این تناقض را چگونه می خواهید حل می کنید؟

وقتی صاحب کشتی، پشت سکان آن ناخدا و کاپیتان نمی گذارد و ما هم در این کشتی نشسته ایم، از چه چیزی تعریف کنیم. من گفتم با شرایطی که وجود دارد، صنعت ما ضربه می خورد. من به طور مکرر، در این زمینه صحبت کرده ام که چطور است که بزرگترین وزارتخانه کشور، بدون متولی است. ما بیانیه ای برای رئیس جمهور نوشتیم و با فریاد گفتیم نمی شود این طور کار کنیم. امروزه بانک ها، بخش صنعت را بیچاره کرده اند. متولی بخش صنعت و معدن، وزیر است و او باید اطلاعات کامل را از ما بگیرد و به هیات دولت ببرد.

ما به عنوان بخش خصوصی به دولت راه پیدا نمی کنیم و این وزیر است که باید به مجلس برود و بگوید این قانونی که برای بهبود فضای کسب و کار و بهبود رتبه ایران وضع کرده اید، چقدر اجرا شده. حرف ما این است. من هم نه سیاسی فکر می کنم و نه سیاسی هستم. ما به دنبال یک ناخدای خوب هستیم. چرا که صنعت ما می تواند موتور محرکه اقتصاد کشور باشد.

*الان و با رای اعتماد به آقای رزم حسینی، فرد مطلوب برای این وزارتخانه انتخاب شده؟
من این طور نگفتم ولی آقای رزم حسینی، بالاخره در دو دوره استاندار استان های بزرگ کرمان و خراسان رضوی بوده و موفق هم بوده است. ما امیدواریم در دوره باقی مانده از دولت آقای روحانی نیز، بتواند راهکارهای مناسب ارائه کند و با توجه به این که در این بخش، نیروها و فعالان بسیار زیادی هستند این نیروها می توانند مدیریت را تقویت کنند.

موفقیت در این زمینه مشروط به این است که وزیر با بخش خصوصی همکاری، مشروط به این است که اگر دوباره به تلفن آقای رزم حسینی زنگ زدیم، تلفن ما را بی پاسخ نگذارد و مشروط به این است که ما هم نظرات خودمان را به ایشان ارائه کنیم و ایشان هم از نظرات درست ما استفاده کنند.

حتما ببینید

افزایش ۱۲.۵ درصدی حمل و نقل جاده ای

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد حمداللهی با اشاره …