حذف ۵ میلیون شغل با قاچاق

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران و به نقل از کسب و کار نیوز، با توجه به واردات ۳۸ میلیارد دلاری کشور در سال ۹۹، میزان قاچاق بیش از ۳۰ درصد کل واردات کشور ارزش داشته است. دولت راهکارش را برای مقابله با قاچاق همان ابتدا اعلام کرد. رئیس جمهور در ماه‌های ابتدایی دولت گفت: باید بازنگاهی در مبارزه با قاچاق داشته باشیم، سامانه‌ها اقدام خوبی بود که باید تکمیل شود.

سامانه‌هایی که رئیس جمهور به آن اشاره کرد در کنار هم سامانه جامع تجارت را تشکیل می‌دهند. آقای هادی معاون سازمان توسعه تجارت الکترونیک گفت: منظومه‌ای از سامانه‌ها در کنار هم سامانه جامع تجارت را تشکیل می‌دهند، این سامانه هم محلی برای دسترسی کاربران به تمام سامانه‌های زیر مجموعه است و هم بستر تبادل اطلاعات بین دستگاه‌ها خواهد بود.

سامانه جامع تجارت نقطه اتصال تمام دستگاه‌های حوزه تجارت است که قرار است سرعت و شفافیت را افزایش دهد و این افزایش شفافیت باعث کنترل قاچاق در کشور می‌شود. خسرو پور کارشناس اقتصاد دیجیتال گفت: ایجاد سامانه‌ها و ایجاد شفافیت نتیجه به کارگیری فضای آی تی است. با این فرایند از به کار گیری امضا‌های طلایی و تخلفات این چنینی جلوگیری می‌کند.

سامانه جامع تجارت در دولت قبل و در اذر ۹۹ یک بار افتتاح شد و قرار بود در کمتر از دو ماه تکمیل شود، اما این وعده محقق نشد و به دولت جدید رسید ۹ آبان سال قبل وزیر صمت وعده تکمیل این سامانه تا پایان ۱۴۰۰ را داد.

فاطمی امین وزیر صمت گفت: یکی از برنامه‌های وزارت صمت برای مقابله با قاچاق تکمیل سامانه جامع تجارت است که در حال تکمیل است؛ با توجه به برنامه ریزی‌های انجام شده تا پایان سال ۱۴۰۰ این سامانه تکمیل خواهد شد. ادعای وزیر صمت هم محقق نشد و مسئولان سامانه تکمیل آن را به سال بعد موکول کردند. در این بازه زمانی لیستی از میزان تکمیل سامانه منتشر شد که در آن گمرک کمترین و سامانه‌های وزارت صمت بیشترین فیزیکی را در اتصال به سامانه حامع تحارت داشتند.

دهقانی نیا سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق گفت: شخص اقای مخبری، معاون اول رئییس جمهور به این ورود کردند و به دستگاه‌ها مهلت داده شده تا پایان فروردین فرایند اتصال به سامانه را تکمیل کنند.خاندوزی وزیر اقتصاد گفته بود: برای دستگاه‌هایی که موفق به تکمیل سامانه در مدت اعلام شده نشدند فرصت ویژه‌ای داده شده تا سامانه را تکمیل کنند. با توجه به شرایط فعلی سامانه جامع تحارت در همین ماه‌های ابتدایی تکمیل خواهد شد.

البته رئیس ستاد مبارزه با قاچاق باور دارد که تکمیل آن بیشتر از تاریخی اعلامی وزیر اقتصاد طول خواهد کشید. مویدی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق گفت: با برنامه ریزی‌های انجام شده و طبق آخرین صحبت‌هایی که با معاون اول رئیس جمهور داشتیم دستگاه‌ها تا پایان مرداد برای تکمیل سامانه و اتصال به آن اقدام کنند. این پنجمین بار است که وعده تکمیل سامانه جامع تجارت داده می‌شود، اما هنوز تکمیل نشده است. برای پنجمین بار وعده تکمیل سامانه جامع تجارت داده می‌شود، اما هنوز این وعده محقق نشده، قاچاق سالانه ۱۲ میلیادر دلاری کشور ۵ میلیون شغل را از بین می‌برد.

در همین رابطه یک کارشناس اقتصادی به “کسب و کار” گفت: کالاهای ممنوعه عمدتاً از طریق مناطق آزاد تجاری و صنعتی، ته‌لنجی‌ها، کولبری، بازارچه‌های مرزی، تعاونی‌های مرزنشینی و سایر موارد وارد کشور می‌شوند.

حسام‌ محمدی‌فرد اضافه کرد: برای مقابله با این فرآیند که موقعیت های شغلی زیادی را تهدید می کند باید کیفیت محصولات داخلی افزایش یابد. کاهش مصرف کالاهای قاچاق و غیرقانونی در گرو افزایش کیفیت کالاهای تولید داخل است. اگر محصولات داخلی از کیفیت خوبی برخوردار باشند، تمایل به استفاده برندهای خارجی کاهش خواهد یافت و دیدگاه مردم به کالای داخلی نیز تغییر خواهد کرد.

حتما ببینید

افزایش ۱۲.۵ درصدی حمل و نقل جاده ای

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد حمداللهی با اشاره …

دیدگاهتان را بنویسید