آخرین خبرها

حل و فصل موانع واردات در مقابل صادرات

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از کنفدراسیون صادرات ایران، طبق اطلاعیه‌ای از سوی اتاق ایران مطرح شد: به اطلاع اعضای محترم اتاق ایران می‌رساند که پیرو اطلاعیه قبلی از طرف کمیته بررسی و حل و فصل موانع و مشکلات رویه واردات در مقابل صادرات، نتایج جدید زیر با توجه به پیگیری‌های به عمل آمده از طرف این کمیته در اتاق ایران و در راستای تسهیل در فرایند واردات در مقابل صادرات و دیگر حوزه‌های مرتبط حاصل شده است. لذا خواهشمند است در صورت بروز مشکلات و موانع در هر یک از حوزه‌های ذیل مراتب را با ارائه مدارک و مستندات مربوطه به صورت مکتوب با «معاونت فنی و خدمات بازرگانی اتاق ایران» طرح نمایند تا امکان پیگیری موردی از طریق اتاق ایران حاصل گردد.

آن دسته از تولیدکنندگان که مواد اولیه یا کالای واسطه‌ای وارداتی آن‌ها ذیل گروه ۴ قرار می‌گیرد و به همین خاطر مشکلاتی برای آن‌ها به وجود آمده است، و درخواست تغییر اولویت گروه کالای مورد نظر را دارند، مراتب را با ذکر کد تعرفه کالای مورد نظر اعلام نمایند.

«مرکز تماس سامانه جامع تجارت» به شماره ۷۵۴۹۲۰۰۰ آماده پاسخگویی در خصوص مسائل و مشکلات موجود در حیطه عملکرد این سامانه و همچنین سامانه نیما می‌باشد.

چنانچه با هر گونه مشکلاتی در خصوص رویه واردات در برابر صادرات خود یا غیر مواجه هستند موارد را به همراه اسناد و مدارک مربوطه به «معاونت فنی و خدمات بازرگانی» اتاق ایران ارسال نمایند.

با توجه به پیگیری‌های به عمل آمده از طرف این کمیته در اتاق ایران و در راستای تسهیل در فرایند واردات در مقابل صادرات و کاهش زمان واردات مواد اولیه و واسطه‌ای مرتبط با واحدهای تولیدی (در حوزه‌های ثبت سفارش، عملیات بانکی، و تشریفات گمرکی)، بانک مرکزی ساز و کار اجرایی بسته تسهیل واردات مواد اولیه و واسطه‌ای بخش تولید از محل ارز حاصل از صادرات را به شرح زیر تهیه و به وزارت صنعت، معدن و تجارت ابلاغ کرد:

این بسته در راستای مصوبات قبلی مرتبط با بازگشت ارز حاصل از صادرات ارائه می‌گردد. لذا کلیه مصوبات مذکور همچنان به قوت خود باقی است.

اقدامات وزارت صنعت، معدن وتجارت در حوزه ثبت سفارش:

تولیدکنندگان و بازرگانان دارای قرارداد با واحدهای تولیدی، برای نیاز واحدهای تولیدی مشمول این بسته می‌باشند.

کدهای تعرفه کالاهای مشمول این بسته که شامل مواد اولیه و واسطه‌ای بخش تولید است، توسط وزارت صمت تعیین می‌گردد. امکان انتخاب ارز حاصل از صادرات برای تعرفه مشمول این بسته (در اولویت ۱ و ۲) فراهم می‌گردد.

بعد از درخواست مجوز متقاضی، حداکثر طی یک روز کاری، پرونده بررسی و تعیین تکلیف می‌گردد.

سقف و سابقه واردکننده برای واردات این کالاها کنترل نمی‌گردد.

اقدامات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در حوزه عملیات بانکی:

گواهی ثبت آماری حداکثر ظرف مدت یک روز کاری صادر می‌گردد.

وثیقه مورد نیاز جهت رفع تعهد ارزی از حداکثر ۳۵ درصد به حداکثر ۱۵ درصد کاهش و نحوه دریافت آن می‌تواند به صورت چک، سفته و یا ترکیبی از این موارد به تشخیص بانک عامل قبول گردد.

مدت زمان مجاز جهت رفع تعهد ارزی از زمان صدور اعلامیه تأمین ارز از ۳ ماه به ۶ ماه افزایش می‌یابد.

اقدامات گمرک جمهوری اسلامی ایران در حوزه تشریفات گمرکی:

پیش از اظهار، امکان پذیرش نمونه برداری کالاهایی که نیاز به اخذ و ارائه مجوزهای قانونی دارند فراهم می‌گردد و مجوز ترخیص سازمان مربوطه، صرفاً با ذکر شماره کوتاژ و به صورت سیستمی صورت می‌پذیرد.

امکان حمل یکسره بر اساس تقاضای صاحب کالا فراهم می‌گردد.

چنانچه در زمان رسیدن این کالاها به اماکن گمرکی یا مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، ثبت سفارش اعتبار داشته باشد، تمدید ثبت سفارش جهت انجام تشریفات گمرکی (حتی زمان اظهار) مورد نیاز نمی‌باشد.

اظهارنامه‌های این کالاها، به مسیر سبز سیستم انتخاب مسیر اظهارنامه هدایت شده و ظرف همان روز اظهار امکان صدور پروانه الکترونیکی و خروج کالا فراهم می‌گردد.

بررسی ارزش این اظهارنامه‌ها با عنایت به قرارگیری در مسیر سبز اظهارنامه، بعد از ترخیص کالا انجام می‌شود.

امکان اعطای تسهیلات در پرداخت حقوق ورودی از جمله پذیرش ضمانت‌نامه بانکی معتبر یا ترخیص نسیه (نگهداری از کالا صرفاً به میزان حقوق ورودی و عوارض متعلقه) فراهم می‌گردد.

تلورانس قابل قبول در ارزش، وزن و تعداد کالا با فرض ثابت بودن شرح تجاری به ۱۰ درصد افزایش می‌یابد.

امکان ترخیص کالاهای مورد نیاز فوری به شرط ارائه مجوزهای قانونی با صدور حکم فراهم می‌گردد.

امکان ترخیص شبانه‌روزی کالاهای مشمول این بسته که تشریفات گمرکی آن‌ها به اتمام رسیده فراهم می‌گردد.

حتما ببینید

دولت از مشوق‌های مالیاتی برای بهبود فضای کسب‌وکار حمایت کند

رئیس اتاق اهواز با اشاره به موضوع معافیت مالیات ارزش‌افزوده شرکت حمل‌ونقل کالا، گفت: مشوق‌های …