حکمرانی آب بر مبنای قدرت، تاریخ و فرهنگ ضروری است

نشست تخصصی «گردشگری، قنات ایرانی، میراث جهانی» در اولین مدرسه زمستانی آب با حضور دانشجویان نخبه از سراسر کشور و با همکاری کمیته آب و گردشگری کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق، مؤسسه تحقیقات آب وزارت نیرو، دانشگاه علوم و تحقیقات، شهرداری تهران، انجمن روابط عمومی ایران، پایگاه میراث جهانی قنات ایرانی، مرکز بین‌المللی قنات و سازه‌های تاریخی آبی و نشریه تخصصی مهرآب، در اتاق ایران برگزار شد.

علی‌اکبر عبدالملکی رئیس کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق ایران در این نشست ایران را گهواره تمدن کاریزی توصیف کرد و گفت: قنات به مثابه یک سازه شگفت‌انگیز تأمین و انتقال آب، نمایانگر توانمندی فنی و مهندسی ایرانیان باستان است. سازه‌ای که ریشه در اقلیم ما دارد و نمادی از فرهنگ سخت‌کوشی و خستگی‌ناپذیری نیاکانمان و تصویری از تأثیر متقابل طبیعت بر فرهنگ و فرهنگ بر طبیعت است. فناوری قنات آن‌چنان کارکردی مناسبی داشته که مرزهای میهن ما را درنوردیده و به بسیاری از کشورهای جهان منتقل شده است.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران افزود: اگرچه همه چیز به گردشگری مربوط است، اما هیچ پدیده‌ای به اندازه آب نمی‌تواند تأثیر شگرفی بر گردشگری داشته باشد و در این میان گردشگری قنات که سرشار از جلوه‌های بصری سازه‌ای و فناوری‌های نرم است، جایگاه والایی دارد.

او با اظهار تأسف از اینکه گردشگری آبی هنوز جایگاه خود را در پهنه گردشگری کشور پیدا نکرده گفت: کمیسیون گردشگری اتاق ایران از چندی پیش اقدام به تشکیل کمیته آب با حضور جمعی از متخصصان و علاقه‌مندان نموده که در همین مدت کوتاه نیز اقدامات ارزشمندی به عمل آورده است.

در ادامه نشست خسرو رفیعی رئیس انجمن روابط عمومی ایران و مدیر مسئول نشریه مهرآب قنات را مظهر استعداد، دانش و توانمندی ایرانیان توصیف کرد و گفت: مسئولان باید دو حرکت بزرگ برای نگهداری از آب باید را در نظر بگیرند و را در اولویت قرار دهند: ۱ – آبخوان‌داری ۲ -استفاده از فناوری‌های نوین و آموزش آن به مردم جهت استفاده بهینه و عمومی‌شدن این ابزار.

عباس نیکزاد دبیر کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق بازرگانی ایران گفت: درحالی‌کــه در بســیاری از صنایــع شاهد آلودگی محیط زیست هستیم در گردشگری با سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و آموزش می‌توان علاوه بر منافع اقتصادی، ارتباط خوب انسان با محیط زیست را برقرار کرده و بستری برای صلــح و ثبات رقــم زد و در عین حال روند توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع فراهم آورد.

دیری معاون مسیل‌ها و قنوات اداره کل امور خدمات شهری شهرداری تهران قنات‌های فعال تهران را معرفی و با اشاره به اینکه سالانه ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب از تهران خارج می‌شود و ۸۰۰ کیلومتر قنات در تهران وجود دارد، بر لزوم به روز شدن اطلس قنات‌ها و ظرفیت‌های گردشگری آبی ایجاد شده توسط قنوات و سازه‌های همجوار آن‌ها همچون آسیاب‌ها در تهران تأکید کرده و مقرر شد مسیرهای گردشگری آبی در کلانشهر تهران به عنوان پایتخت کشور جهت معرفی بیشتر آن‌ها و ایجاد کسب‌وکارهای وابسته شکل گیرد.

در ادامه این نشست ولی تیموری مشاور عالی کمیسیون گردشگری اتاق، ایروانی و سیاری از اعضای کمیته آب و گردشگری نیز مطالبی در خصوص برنامه‌ریزی راهبردی توسعه گردشگری آبی مطالبی را ارائه کرده و بر لزوم حکمرانی آب بر مبنای قدرت، تاریخ، فرهنگ و مسائل اجتماعی تأکید کردند.

 افزایش سهم درآمد پایدار از توسعه گردشگری، اشتغال‌زایی و برخورداری، بالندگی فرهنگی-تاریخی، مهاجرت معکوس، اقتصاد محلی پویا، همبستگی جامعه محلی رونق گردشگری مسیرها همکاری و مشارکت دست‌اندرکاران از چشم‌اندازهای اجرایی این نشست عنوان شد.

حتما ببینید

اتاق ارومیه و اتاق بازرگانی شرقیه شمالی عمان، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، گفت: با امضای تفاهم‌نامه همکاری بین اتاق …