دبیرکل خانه صنعت معدن و تجارت جوانان ایران: بخش معدن نیازمند استراتژی برای بلندمدت است

دبیرکل خانه صنعت معدن و تجارت جوانان ایران گفت: باید به فکر استراتژی در اقتصاد معدن، اکتشاف و مقوله های استخراج، فرآوری و تولید محصول نهایی برای بلندمدت باشیم.

“شهرام شریعتی” در گفت و گو با خبرنگار سایت خبری- تحلیلی معدن ۲۴ افزود: امروز شاهدیم با توجه به حرکت جهان به سمت فناوری های های تک (High Tech) و علوم فضایی و نظامی، فلزات غیر آهنی جایگاه جدیدی برای خود یافته و فاصله شان هر با سایر فلزات معنادار و بیشتر شده است.

وی گفت: وقتی می بینیم فلزات غیرآهنی چقدر در زندگی روزمره انسانها وارد شده و رسوخ کرده، به اهمیت بالای آنها بیشتر پی می بریم، این در حالی است که در کشور ما فناوری معدنی در مقوله استخراج و در نهایت، تولید شمش درجا زده و برنامه دیگری نداریم.

شریعتی خاطرنشان کرد: در کشور ما هر چقدر که توانایی فروش داشته باشیم عملیات استخراج و اکتشاف انجام می شود، هر‌چند اکتشافات عمومی خاص کشور ما نیست و کشورهایی نظیر روسیه، استرالیا، آمریکا و اروپا نیز این اقدام ها را انجام می‌دهند، اما ما تحت عنوان اکتشافات عمومی باقی ماندیم.

وی با بیان‌ اینکه در کشور ما چیزی به نام استراتژی اکتشاف وجود ندارد، ادامه داد: برخلاف آنچه ایمیدرو ادعا می کند، این سازمان متولی اکتشافات معدنی در کشور نیست، بلکه در این زمینه سال ها از دنیا عقبیم، فقط اکتشافات عمومی می‌کنیم اما به دنبال سایر منابع خاص نیستیم.

دبیرکل خانه صنعت معدن و تجارت جوانان ایران اظهار داشت: در ایران ابتدا یک محدوده در اختیار گرفته می شود و پس از آن عملیات اکتشاف آغاز می شود، نتیجه هرچه باشد فرقی نمی کند!

وی ادامه داد: امروز به‌جز مس، سرب و روی، در سایر فلزات غیر آهنی نظیر کرومیت و منگنز عملکرد ضعیفی داشتیم و این رویه در خصوص سایر فلزات غیرآهنی نظیر نیکل، کبالت و کروم نیز وجود دارد.

شریعتی تصریح کرد: ما بزرگترین معادن کشورمان را در باطله های سرب و روی زنجان که عناصری همچون کبالت، نیکل و کروم در دل خود دارد، به عنوان یک ذخیره ۱۷ میلیون تنی روی زمین گذاشته و از آن استفاده نمی کنیم.

وی افزود: ما در آلومینا استراتژی نداریم، همواره به دنبال تهیه بوکسیت برای تامین خوراک کارخانه جاجرم هستیم، در حالی که حد فاصل قزوین تا زنجان، آلومینا و حد فاصل دامغان تا سمنان، سرباره داریم.

دبیرکل خانه صنعت معدن و تجارت جوانان ایران خاطر نشان کرد: ما به‌جز چند معدن بزرگ و انجام کارهای عمومی در آهن، مس و برخی دیگر از عناصر، برنامه خاصی نداریم، مشکل اساسی آنجاست که کار کارشناسی انجام نمی‌شود و کار کارشناسی تنها در قالب مصاحبه‌ها، رادیو تلویزیون و دانشگاه‌ها است، اما در اجرا مدیران به دنبال حاشیه امنیت هستند.

وی بیان داشت: مدیران، سرب و روی و آهن را مناسب ترین عرصه ها برای حفظ جایگاه شان می بینند و در این شرایط، چرا باید مثلا به سراغ آلومینا بروند که پروژه‌ای ریسکی است و پس از چند ۱۰ میلیارد تومان تعریف پروژه و صرف هزینه، احتمالا به زمین خواهد خورد.

شریعتی گفت: امروز ایمیدرو به دنبال اکتشاف نیست، بلکه در وظایف سازمان زمین شناسی دخالت می‌کند و این سازمان را به سازمانی منفعل تبدیل کرده که توان قبل را ندارد.

وی ادامه داد: مدیران به سراغ پروژه های دیسکی نظیر آلومینا، منگنز، تنگستن و غیره نمی روند، بلکه سراغ چیزی می روند که حاشیه امنیت شان حفظ شود و قدرت کار عملیاتی گسترده از آنان گرفته شده است.

دبیرکل خانه صنعت معدن و تجارت جوانان ایران خاطر نشان کرد: امروز شرکت ملی صنایع مس، یک شرکت در تراز جهانی است، همچنین معادن مهدی آباد و انگوران نیز معادنی در کلاس و تراز جهانی اند، اما واقعیت این است که از چند دهه پیش تاکنون دیگر  معدن در حد و اندازه‌های انگوران، سرچشمه یا گل گهر نداشتیم.

وی تصریح کرد: دلیل اینکه همه معادن یادشده خوب بودند، این بود که پایه و اساس خوبی داشتند و آمریکایی ها، روس ها و اروپایی ها در این مناطق عملیات اکتشافی انجام دادند و در نهایت معادن امروز را شاهدیم.

شریعتی اظهارداشت: امروز هر چند در مس کشورهای قدرتمند جهان هستیم و در آهن در منطقه آسیای جنوب غربی حرف‌هایی برای گفتن داریم، اما در سایر فلزات غیرآهنی با توجه به قابلیت ها و امکانات و پول نفتی که برای توسعه آنها سرازیر شده، کارهای مناسبی نداشتیم.

وی افزود: لازمه فعالیت های اقتصادی این است که سیاست کلان در بخش معدن داشته باشیم و روال اکتشاف، استخراج، فرآوری و تولید  محصول نهایی باید در مسیر روبه رشد باشد.

دبیرکل خانه صنعت معدن و تجارت جوانان ایران تاکید کرد: معدن، یک عرصه سیاسی نیست بلکه یک موهبت خدادادی است و همچون نفت باید خط آن ثابت بماند.

وی تاکید کرد: در بخش معدن نباید از مدیران سیاسی استفاده کنیم، اما مدیرانی که لزوماً معدنی نباشند هم می‌توانند به یاری این بخش بشتابند تا خط رشد تولید ناخالص داخلی را در این بخش همواره رو به رشد ببینیم.

حتما ببینید

افزایش ۱۲.۵ درصدی حمل و نقل جاده ای

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد حمداللهی با اشاره …