در واگذاری‌های گذشته، شاهد تصدی‌گری دولت با عنوانی دیگر هستیم

روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران به نقل از اتاق ایران آنلاین:

نخستین رویداد بین‌المللی خصوصی‌سازی در اقتصاد ایران با حضور رئیس‌جمهور برگزار شد. در این نشست بر لزوم آسیب‌شناسی روند واگذاری‌ها در ۲۰ سال گذشته تاکید شد.

سند راهبردی تحول دولت با ۳۷ موضوع از ابتدای دولت سیزدهم مورد توجه دولت قرار گرفته که یکی از این ۳۷ موضوع، روند خصوصی‌سازی است. بر اساس این سند، آسیب‌شناسی روند خصوصی‌سازی، نقط قوت و ضعف آن، بهبود روند ارزش‌گذاری‌ها، نظارت‌ها و در مجموع کل فرآیند مربوطه باید ملاک عمل قرار گیرد و متحول شود.

به دنبال اجرایی شدن سند راهبردی، سازمان خصوصی‌سازی، اولین رویداد بین‌المللی خصوصی‌سازی در اقتصاد ایران برگزار کرد تا در این چارچوب و نشست‌های تخصصی که در طول سه روز برگزاری همایش ترتیب داده شده، راه‌های بازنگری موثر در روند خصوصی‌سازی مشخص شود.

در این همایش، ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور با انتقاد از روند خصوصی‌سازی‌ها، آنچه تاکنون اتفاق افتاده را تصدی‌گری دولت با عنوانی دیگر، دانست و ادامه داد: باید به بخش خصوصی واقعی میدان داده شود و دنبال اصلاح بسترهای فسادزا در کشور باشیم و اجازه ندهیم تخلفی در اقتصاد رخ دهد. محور کار دولت رونق بخشیدن به تولید و فضای کسب‌وکار است و در این مسیر افزایش سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و افزایش بهره‌وری باید رخ دهد.

او با بیان این‌که قرار است در کشور تصمیم‌های سختی بگیریم، گفت: شاید برخی موافق نباشند؛ اما این نگاه نقادانه، کشور را به افق روشنی که پیش‌روی اقتصاد است رهنمود می‌کند.

رئیسی بر نقش هدایت‌گر، نظارت‌گر و حمایت‌گر دولت در اقتصاد اشاره و تاکید کرد: چنان‌چه دولت بخواهد موفق شود باید در راستای همین سه مورد عمل کند و دخالت‌ها و تصدیگری‌ها را کنار بگذارد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه بازنگری به تابلوی خصوصی‌سازی یک ضرورت است، تصریح کرد: هدف پافشاری بر سیاست اصل ۴۴ قانون اساسی، اقتصاد مقاومتی و میدان دادن به بخش خصوصی واقعی است؛ چرا که بسیاری از اوقات گفته می‌شود خصوصی‌سازی صورت گرفته؛ اما دولت با تابلو یا بی‌تابلو حضور دارد که نمونه آن واگذاری به سازمان تامین اجتماعی، برخی بانک‌ها و برخی شهرداری‌ها است که این موضوع تداوم تصدی‌گری دولت با عناوین دیگر محسوب می‌شود.

رئیسی ادامه داد: اگر بخش خصوصی اعلام کرد که فضا برای فعالیت قابل پذیرش است ایرادی ندارد؛ اما اگر اعلام کند میدان برای این بخش وجود ندارد این یک ایراد اساسی است.

بر اساس اظهارات او پس از آنکه کارخانه‌ای واگذار می‌شود دولت بخش خصوصی را رها می‌کند در حالی که تازه در آن زمان وظیفه دولت شروع می‌شود و باید در کسوت یک ناظر و حامی وارد عمل شود؛ بنابراین سازوکار متناسب با این نگاه باید تنظیم شود. عدم موفقیت واحدی که به بخش خصوصی واگذار شده است پیام خوبی ندارد و باید دید که چه کنیم پیام‌های منفی به پیام‌های مثبت تبدیل شود.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دنبال عبرت‌ گرفتن هستیم باید با عبرت‌ گرفتن از گذشته، آینده را ترسیم کرد چه در حمایت از بخش خصوصی و چه در توانمندسازی این بخش. از طرف دیگر نباید دچار افراط و تفریط شویم. نگاه باید واقعی باشد و بایدها و نبایدها را در این رابطه تنظیم کرد. بر این بایدها و نبایدها نیز همه و بیش از همه دولت‌مردان باید ملتزم باشند.

رئیسی با بیان این‌که برخی گمان می‌کنند اگر یک خصوصی‌سازی دچار مشکل شود کل فرآیند باید متوقف شود، گفت: این موضوع درست نیست بلکه این کشتی باید اصلاح شود و در این راستا باید از دانشگاه‌ها و فعالان اقتصادی کمک گرفته شود. این موضوع مورد تاکید بنده است که هر کسی صاحب‌نظر محسوب می‌شود اما نظرش با ما متفاوت است حتما نظرات خود را ابراز کند تا به نقطه مشترک برسیم.

حتما ببینید

افزایش ۱۲.۵ درصدی حمل و نقل جاده ای

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد حمداللهی با اشاره …

دیدگاهتان را بنویسید