در گفتگو با اقتصاد ۲۴ بررسی شد: ضرورت برنامه ریزی در صدور مجوز مزارع رمزارز/ می‌توان شهرک‌های صنعتی تخصصی رمزارز دایر کرد

گرچه نوسانات اقتصادی چند سال گذشته باعث کم رونق شدن چشمگیر فعالیت واحد‌های صنعتی و تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی شد اما با افزایش تمایل‌ها به سرمایه گذاری در بازار رمزارز‌ها در ایران، این شهرک‌ها از زمستان گذشته یکبار دیگر طرف توجه افکار عمومی قرار گرفتند.

اقتصاد۲۴ – به رغم همه نوسانات سرمایه گذاری در بازار رمزارز‌ها این روز‌ها هنوز گرم و پرطرفدار است؛ بازاری که اطلاع دقیقی از شمار فعالان رسمی و غیر رسمی آن دردست نیست با این حال فعالان اقتصادی بخش خصوصی خواستار مشخص شدن موضع دولت در برابر راه اندازی مزارع رسمی رمز ارز در شهرک‌های صنعتی هستند.

شهرک‌های صنعتی در اقتصاد ایران جایگاه مشخص و تعریف شده‌ای دارند؛ این شهرک‌ها مناطقی هستند که به منظور توسعه صنعتی و متمرکزشدن تولیدات صنعتی در خارج از مناطق شهری است دایر شده اند؛ مطابق آمار‌های رسمی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تا خردادماه سال ۹۹ فعالیت ۹۹۶ شهرک صنعتی در سراسر کشور مصوب شده بود که از این تعداد ۸۲۲ شهرک دایر و فعال بودند.

گرچه نوسانات اقتصادی چند سال گذشته باعث کم رونق شدن چشمگیر فعالیت واحد‌های صنعتی و تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی شد، اما با افزایش تمایل‌ها به سرمایه گذاری در بازار رمزارز‌ها در ایران، این شهرک‌ها از زمستان گذشته یکبار دیگر طرف توجه افکار عمومی قرار گرفتند.

دراصل اغلب سرمایه گذاری‌های تازه صورت گرفته در بازار رمزارز ایران به اشخاصی اختصاص دارد که تمایلشان به فعالیت در بازار غیررسمی و فاقد مجوز ماینر‌های استخراج کننده رمز ارز است، اما در ماه‌های گذشته خبر‌هایی منتشر شد حاکی از تمایل سرمایه گذارانی با ماهیت خارجی به دایر کردن مزارع رمز ارز در شهرک‌های صنعتی ایران است؛ تمایلی که ریشه آن در اصل به ارزانتر بودن هزینه دسترسی به انشعاب برق صنعتی در ایران باز می‌گردد.

مزیت دایر کردن مزارع رسمی و مجوز دار رمزارز‌ها در شهرک‌های صنعتی ایران در حالی به جذابیتی در میان بازیگران خارجی اقتصاد ایران تبدیل شده است که از سال‌های دور تا به امروز شبکه توزیع انرژی و به ویژه برق سراسری ایران با محدودیتی جدیدی برای تامین همزمان نیاز همه مشترکان صنعتی و خانگی روبرو بوده است و طبق پیش بینی‌های کارشناسان انرژی میزان پایین بارش‌های آسمانی زمستان گذشته باعث خواهد شد تا برای سال ۱۴۰۰ مسئله تامین انرژی دو بخش صنعتی و مسکونی کشور به چالشی جدی تبدیل شود.

 

در همین رابطه آرمان خالقی، عضو هیات مدیره خانه صنعت و معدن ایران به اقتصاد ۲۴ می‌گوید: هرچند تا به امروز بیشتر مشتاقان فعالیت در بازار رمزارز ایران تمایل به فعالیت غیر رسمی و فاقد مجوز داشته اند، اما اگر قرار است تا از ظرفیت شهرک‌های صنعتی برای دایرکردن مزارع رسمی رمزارز استفاده شود باید این کار براساس برنامه مشخص و ضابطه‌مند صورت بگیرد.

وی ادامه می‌دهد: به صورت مشخص تامین انرژِی برق یکی از چالش‌های مشترک بخشی صنعتی و مسکونی است و تا به امروز متولیان تامین برق برای انجام این مهم بخش مسکونی را در اولویت قرار داده اند؛ با این وضعیت بدیهی است که صدور مجوز مزارع رمزارز باید مطابق الگویی باشد که در آن اصول بهره وری رعایت شده باشد؛ ایران یک کشور با هوایی اغلب گم و خشک است و برای همین دولت باید در زمان صدور مجوز‌ها بهره برداری مزارع رمز ارز به این مسئله توجه کند.

خالقی گفت: بهترین راهکار این است که در استان‌هایی با آب و هوای گرم که مصرف برق بیش از حدمتعارف است؛ مجوز دایر کردن مزارع رمز ارز به شرط تامین برق از انرژی‌های تجدید پذیر و پاک صادر شود؛ مشکل اصلی این مزارع تامین برق برای خنک نگهداشتن مزارع بیت کوین است که در نتیجه فعالیتشان گرمای بیش از حد تولید می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: در استان‌های سردسیر و با آب و هوای خنک که پایین نگهداشتن دمای دستگاه‌های ماینر راحت‌تر و کم خرج‌تر است می‌توان تا حدی بر ظرفیت برقی که از طریق شبکه سراسری و نیروگاه‌های حرارتی بدست می‌آید حساب کرد، اما اگر قرار باشد در صدور مجوز‌های مربوط به فعالیت مزارع رمزارز این مسئله نادیده گرفته شود با مشکل جدی تامین برق در سال پیشرو مواجه خواهیم بود.

عضو هیات رئیسه شبکه خانه صنعت و معدن ایران در خاتمه می‌گوید: درست است که استخراج رمزارز‌ها می‌تواند در ایران یک مزیت اقتصادی محسوب شود، اما اگر در صدور مجوز‌های رسمی توجهی به ظرفیت‌ها و محدودیت‌ها تامین انرژِی صورت نگیرد این فرصت می‌تواند به تهدیدی جدی تبدیل شود.

وی بابیان اینکه قرار بود آیین نامه مربوط به دایر کردن مزارع رمز ارز‌های رسمی و دارای مجوز دچار تغییر و اصلاح شود؛ افزود: از سرنوشت این تغییرات که برعهده دولت بود خبری نیست، اما با توجه به وضعیت پیشرو و ظرفیت‌های نسبی موجود در نواحی صنعتی ایران، می‌توان علاوه بر ظرفیت شهرک‌های صنعتی موجود امکان احداث شهرک‌های صنعتی مختص به استخراج رمز ارز‌ها را نیز بررسی کرد؛ به صورت مشخص مزارع رمز ارز ویژگی غالبی از نظر استاندارد‌های حفاظت فنی و ایمنی و زیست محیطی دارند و این اتفاقی است که سایر واحد‌های صنعتی و تولیدی بیشتر درگیر آن هستند.

حتما ببینید

افزایش ۱۲.۵ درصدی حمل و نقل جاده ای

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد حمداللهی با اشاره …