دلایل اصلی کمبود و افزایش قیمت آرد در کشور چیست؟

قائم مقام دبیرکل خانه صمت با تاکید بر اینکه هر چقدر آزادسازی قیمت آرد با تاخیر روبرو شود، فشار اقتصادی بیشتری به کشور وارد خواهد شد، الزامات آزادسازی قیمت آرد را تبیین کرد.

تاثیر بحران اوکراین بر افزایش قیمت گندم در جهان

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران و به نقل از صنایع، با توجه به اینکه دو کشور اوکراین و روسیه دو تولید کننده بزرگ گندم در جهان شناخته می‌شوند، آغاز جنگ میان این دو کشور و خرابی‌ها ناشی از آن و از طرف دیگر، تحریم‌های غرب علیه روسیه باعث شده تا عرضه گندم در بازارهای جهانی با اختلال روبرو شود.

 در حال حاضر نیز موضوع گندم در تولید آرد و محصولات آرد‌بر بواسطه حذف یارانه آراد و آزادسازی قیمت، اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است.

در همین راستا و در ادامه سلسله نشست‌های تخصصی کارشناسان و فعالان حوزه صنعت با اصحاب رسانه، این موضوع مورد بحث و بررسی قرار گرفت که در ادامه بخشی از اظهارات قائم مقام دبیرکل خانه صنعت و معدن و تجارت که با عنوان مشکلات پیش روی صنعت غذایی کشور به ایراد سخن پرداخته است را ملاحظه خواهید کرد.

پیامدهای حذف یارانه آرد

آرمان خالقی در این نشست با اشاره به حذف ارز ۴۲۰۰ از گندم اصناف و صنایع در بودجه ۱۴۰۱ کشور، بیان داشت:

با توجه به بحران اوکراین ما شاهد آن هستیم که قیمت جهانی این محصول افزایش پیدا کرده است و از طرف دیگر، با توجه به قانون بودجه ۱۴۰۱ کشور در واقع ما به این سمت خواهیم رفت که قیمت آراد را آزاد کنیم که تاکنون به صورت یارانه‌ای و ارزان این کالا عرضه می‌شده است.

از طرف دیگر، یکی دیگر از سیاست‌های دولت این است که  گندم را به صورت تضمینی از کشاورز خرید می‌کند و با توجه اینکه نرخ خرید تضمینی گندم نیز طی چند روز گذشته پانزده هزار و پانصد تومان اعلام شد، نسبت به سال گذشته  ۳ برابر افزایش داشته است.

لازم به ذکر است، این گندم اگر تبدیل به آرد شود حدود شانزده هزار و پانصد تومان خواهد شد و زمانی که صنعت بخواهد این آرد را تحویل بگیرد، احتمالا قیمت آن شانزده  یا هفده هزار تومان خواهد بود.

 وی در ادامه تصریح کرد: صنایعی همچون ماکارونی در فرایند تولید خود شصت تا هفتاد درصد از آرد استفاده می‌کنند و وقتی قرار باشد ماده اولیه این محصول با افزایش سه برابری روبرو شود و از طرف دیگر افزایش هزینه انرژی، افزایش دستمزدها و دیگر موارد را داشته باشیم، قیمت تمام شده چنین محصولاتی با افزایش ۳۰۰ درصدی روبرو می‌شود که حداقل دو برابر قیمت فعلی در بازار است.

متاسفانه تجربه نشان داده که صنایع پایین دستی بیشترین آسیب را از افزایش قیمت‌ها خواهند خورد.

لازم به ذکر است با توجه به این شرایط، در بازار داخلی و خارجی یک افزایش قیمت را شاهد خواهیم بود که امیدواریم مسئولان کشور بتوانند این مسئله را مدیریت کند.

راهکارهای اصلاح پرداخت یارانه

وی در ادامه با بیان اینکه اگر حذف یارانه اقلامی همچون؛ گندم و ذرت هدفمند و هوشمند نباشد بسیار خطرناک خواهد بود، خاطرنشان کرد:

یارانه چنین اقلامی زیان و فشار بسیاری را بر بیت المال وارد می‌کند فلذا باید دقت کنیم، چطور می‌خواهیم در این فضایی که اقتصاد کشور را معتاد به یارانه کردیم، این اعتیاد را رفع کنیم؟

قاعدتا باید گام به گام و مرحله به مرحله اقتصاد کشور را تغییر و اصلاح کنیم و عدم وابستگی به یارانه را در محصولاتی که در اقتصاد کشور جاری هستند از دستور کار خارج کنیم.

خالقی در ادامه اضافه کرد:

یارانه باید به طبقه‌های نیازمند جامعه و برای حمایت از آنها پرداخت شود نه اینکه به همه مردم کشور پرداخت شود.

از سوی دیگر ضمن کاهش ضایعات و دورریزهای مواد غذایی، عدم بهره وری در کار و تولیدات و نگهداری ضعیف از محصولات غذایی نیز اهمیت زیادی پیدا می‌کند.

الزامات آزاد سازی قیمت آرد

عضو هیئت مدیره خانه صنعت و معدن و تجارت در ادامه، ضمن تاکید بر این موضوع که هرچقدر آزادسازی قیمت را به تاخیر بیندازیم، حجم فشاری که به اقتصاد کشور وارد شود بیشتر خواهد بود، تصریح کرد:

ما باید هرچه سریعتر این کار را انجام دهیم البته باید دقت شود که چطور این کار انجام شود.

باید روش‌های اصلاح با حضور کارشناسان بررسی و وقتی همه درباره آن به توافق رسیدند، باید اقدامات لازم انجام شود.

یکی دیگر از اقداماتی که باید با دقت در این روند انجام شود این است که این موضوع و اصلاحات مدنظر را چطور برای مردم توضیح دهیم و آنها را در جریان قرار دهیم.

به عنوان مثال باید برای مردم توضیح داد که یک قرص نان با چه قیمتی تهیه می‌شود و بابت آن دولت چه میزان یارانه پرداخت می‌کند و در نهایت آن قرص نان با چه قیمتی به دست آنها می‌رسد.حال باید برای مردم توضیح داد، این یارانه همان سرمایه بین نسلی است که با این شرایط، ما در حال مصرف کردن و در واقع نابودی آن هستیم. ما با این شرایط در واقع مثل شخصی هستیم که فرش زیر پای خود را می‌فروشد تا بتواند یک مهمانی بگیرید که این خلاف عقل و منطق است.

ما اگر با هزاران زحمت و هزینه، نفت را استخراج و به فروش می‌رسانیم، باید به‌جای اینکه پول آن را تبدیل به خوراک روزانه خود کنیم، آن را تبدیل به سرمایه گذاری مولد در کشورمان کنیم.

ضرورت همراهی مردم و رسانه‌ها

وی در ادامه، افزود: متاسفانه سالیان سال است که کارشناسان و مسئولان راجع به این موضوع اظهارنظر می‌کنند و تاکید می‌کنند که اگر مردم همراه ما شوند و فضای رسانه‌ای کشور نیز همسو باشد، می‌توانیم به این هدف مهم دست پیدا کنیم. البته طرح پایلوتی در برخی استان‌ها در حال انجام است که به اذعان دولت تاکنون خوب پیش رفته است، البته که هنوز به اتمام نرسیده است.

به عقیده بنده اگر بنا باشد این طرح اجرایی شود و یارانه‌ها به اقشار ضعیف پرداخت شود باید کرامت و شان آنها حفظ شود. نباید احساسی در مردم ایجاد شود که گویا دولت در حال پرداخت اعانه به آنها است که مرد از آن حس بدی داشته باشند.

 الزامات و اصلاحات در خرید گندم توسط دولت 

به گزارش خبرگزاری صنایع، قائم مقام دبیرکل خانه صنعت و معدن و تجارت در پایان، ضمن اشاره به خرید تضمینی گندم توسط دولت، اظهار داشت:

متاسفانه تاکنون اینطور بوده که، نرخ خرید تضمینی گندم را اعلام می‌کنیم و گندم را به هر کیفیتی که باشد از کشاورز می خریم و نتیجه این خرید، قاطی کردن گندم با خاک توسط برخی سودجویان و فروش آن به دولت بوده است.

برخی دلال‌ها نیز با سوءاستفاده، گندم را با واسطه از روستایی و کشاورز می‌خرند و با مخلوط کردن خاک و شن آنها را به دولت می‌فروشند.

حتی در این خصوص، برخی مواقع شاهد آن بودیم که برخی قاچاقچیان گندم را به صورت قاچاق وارد می‌کردند و به دولت می‌فروختند و نرخ تضمینی از دولت مطالبه و سود می‌کردند.

می‌طلبد که در شرایط و اصلاحات جدید، همه این موارد مورد توجه قرار گیرد تا در نهایت بتوانیم دستاوردهای خوبی از اصلاحات مدنظر در قیمت‌گذاری و اصلاح روش پرداخت یارانه‌ها، دریافت کنیم.

دلایل اصلی کمبود و افزایش قیمت آرد

حتما ببینید

افزایش ۱۲.۵ درصدی حمل و نقل جاده ای

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد حمداللهی با اشاره …

دیدگاهتان را بنویسید