رئیس خانه صمت خراسان رضوی: اقتصاد ایران دلال‌گونه شده است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: ایران تحریم است اما آیا تمام مسائل را می‌توان به تحریم‌ها ارتباط داد؟ در حال حاضر اقتصاد ایران به یک اقتصاد دلال‌گونه تبدیل شده است.

حسن حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص ترمزهای توسعه اقتصادی خراسان رضوی اظهار کرد: تنها بخشی از ترمزهای توسعه اقتصادی در خراسان رضوی بیشتر از سایر استان‌ها است وگرنه باید در ابتدا ترمزهای توسعه اقتصادی کشور را ارزیابی کنیم، زیرا استان خراسان رضوی هم جزیی از کشور است. برخی از مسائل در خراسان رضوی سخت‌گیرانه‌تر بوده و ممکن است مسائل دیگری در سایر استان‌ها سخت‌گیرانه باشد.

بلاتکلیفی بخش خصوصی، عامل بزرگ عدم توسعه اقتصادی کشور

وی افزود: یکی از مسائلی که عامل بزرگی برای عدم توسعه اقتصادی کشور محسوب می‌شود، بلاتکلیفی بخش خصوصی است. در کشور تعیین تکلیف نشده که بخش خصوصی در کجای کار قرار دارد، زمانی تعیین تکلیف خواهد شد که بدانیم اقتصادمان از چه نوعی است. در کشوری زندگی می‌کنیم که بیش از ۸۰ درصد اقتصاد آن دولتی بوده و حتی در ۲۰ درصد باقیمانده نیز بخش خصوصی وابسته به دولت است و به طور آزادانه فعالیت ندارد، از همین رو نمی‌توان انتظار داشت که اتفاق به خصوصی رخ دهد.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: اتفاق خاص همین است که پس از ۴۰ سال اقتصاد دولتی، کماکان به دنبال حل مشکلات کمبود روغن و شکر هستیم. دلیل اصلی نیز این است که اقتصاد درستی نداشته‌ایم. اقتصاد یک علم است. به عنوان مثال در حال حاضر که طب سنتی مطرح شده، وقتی بخواهیم عمل قلب باز روی بیماری انجام دهیم، طب سنتی دیگر معنی پیدا نمی‌کند. در ابتدای انقلاب هیجاناتی بوده که در حال حاضر شاهد نتیجه آن هستیم.

حسینی خاطرنشان کرد: در تمام دنیا مردم برندسازی می‌کنند اما ما از همان ابتدا برندهای ملی خود را از بین بردیم. در حال حاضر جایگاه کفش ملی و پارس‌خزر کجاست؟ اگر منصفانه قضاوت کنیم دید عالمانه و دید علمی مبتنی بر علم اقتصاد حول مسائل اقتصادی کشور نداشته‌ایم. توسعه همزمان با رشد اقتصادی رخ می‌دهد. رشد اقتصادی نیز وقتی مردم سرمایه‌گذاری کنند به وجود می‌آید. رشد اقتصادی باید همراه با تولید باشد. اگر امسال کشوری ۱۰ درصد رشد اقتصادی داشته یعنی اقتصادش نسبت به سال قبل خود ۱۰ درصد وضعیت بهتری دارد. آیا تاکنون این اتفاق در کشور ما رخ داده و یا هم اکنون در حال رخ دادن است؟

اقتصاد ایران به یک اقتصاد دلال‌گونه تبدیل شده است

وی بیان کرد: درست است ایران تحریم بوده اما آیا تمام مسائل را می‌توان به تحریم‌ها ارتباط داد؟ در حال حاضر اقتصاد ایران به یک اقتصاد دلال‌گونه تبدیل شده است. یک عدد پژوپارس توسط کارخانه بیش از ۱۰۰ میلیون قیمت‌گذاری شده، در حالی که در بازار بیش از ۲۰۰ میلیون تومان قیمت دارد. یعنی بیش از دو برابر قیمت کارخانه، واسطه‌ها در این میان سود می‌برند. محصولات کشاورزی نیز به همین شکل است و زمانی که به دست مصرف کننده می‌رسد، قیمتش چند برابر می‌شود.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی عنوان کرد: دولت در یک جاهایی خودش هم دلالی می‌کند. چه معنایی دارد که خیلی از مسائل را با قیمت خلیج فارس بسنجیم؟ مگر اداره‌جات به کارکنان خود به دلار و یا نرخ خلیج‌فارس حقوق می‌دهند، در حالی که اکثر هزینه‌ها به طور غیر مستقیم با نرخ خلیج ‌فارس و بورس تغییر می‌کند؟

حسینی اضافه کرد: بورس و خلیج‌ فارس زمانی جایگاه دارد که درآمد افراد بر اساس نرخ خلیج‌ فارس و بورس باشد. مگر در سال جاری حقوق کارگران چه میزان رشد کرده است؟ حداقل دستمزد یک کارگر دو میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است. یک کارگر با این دستمزد چگونه زندگی کند؟ تمام این موارد ترمز توسعه اقتصادی کشور بوده که به نوعی امنیت سرمایه‌گذاری را تنگ کرده است. اگر در جایی هم سرمایه‌گذاری شده باشد، در کنار رانت وجود داشته است.

وی تصریح کرد: در سال گذشته حدود ۱۴۰ درصد، کسانی که در طلا سرمایه‌گذاری کردند، سود برده‌اند، آن وقت چرا باید کسی در تولید سرمایه‌گذاری کند؟ در کدام تولید ۱۵ درصد سود خالص وجود دارد؟ تعجب می‌کنم که عده‌ای در کشور مدام فریاد می‌زنند که خودروهای ثبت‌ نامی خود از سال‌ گذشته را هنوز تحویل نگرفته‌اند اما هر چند مدت شاهد ثبت ‌نام ایران‌خودرو و سایپا برای فروش جدید خودروهای خود هستیم. چرا این دو شرکت تعهدات قبلی خود را انجام نمی‌دهند؟

فوندانسیون اقتصاد ایران را باید علمی پایه‌گذاری کنند

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: باید اقتصاد را بر اساس اصول علمی پایه‌گذاری کنند. سخت‌ترین کار در احداث یک ساختمان، اجرای فوندانسیون آن است. اگر فوندانسیون درست اجرا شود، ساختمان نه نشست خواهد کرد و نه در برابر بحران‌های طبیعی از بین نخواهد رفت. اقتصاد این کشور باید از پایه مقاوم‌سازی شود.

حتما ببینید

افزایش ۱۲.۵ درصدی حمل و نقل جاده ای

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد حمداللهی با اشاره …