رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران به ایراسین گفت: افزایش معنادار پرداخت ضمانتنامه‌ها به‌جای انجام پروژه / تولید زنجیره‌ای است که باید برای تک تک حلقه‌های آن برنامه داشته باشیم

سیدعبدالوهاب سهل‌آبادی در گفتگو با ایراسین با تاکید بر اهمیت حفظ زنجیره تولید در سراسر کشور گفت: از اواسط سال گذشته سیاست‌های غیرکارشناسی از سوی مسئولان امر در بخش تولید باعث شده کارآفرینان و تولیدکنندگان با مشکلات عمده‌ای روبروشوند که این موانع توان تولید را از آنها گرفته است.

سهل‌آبادی در ادامه افزود: در افکار عمومی مطرح شده که تحریم‌ها باعث کمبود کالاها یا تعطیلی واحدهای تولیدی شده است درحالی که مشکلات و سوء مدیریت‌های داخلی امروز بیشتر از تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه اقتصاد کشورمان به بدنه تولید ضربه زده و متاسفانه هیچ کسی هم مسئولیت به عهده نمی‌گیرد.

وی تاکید کرد: تولید و فعالیت‌های‌ مرتبط نیازمند برنامه‌ریزی است و هرگز یکشبه نمی‌توان در این بخش تصمیم‌گیری کرد؛ درحالی که برخورد مسئولان مربوطه دقیقا چنین نگاهی به تولید دارند و در جلسات مشورتی، اگر تشکیل شود؛ هرگز به صدای بخش خصوصی و تولیدکنندگان توجه نمی‌کنند و این بی‌توجهی بدون تردید تبعات نگران کننده‌ای در آینده نزدیک ایجاد می‌کند. به عنوان مثال یکباره واردات یا صادرات کالایی ممنوع اعلام می‌شود درحالی که هیچ یک از مدیران نمی‌دانند یا نمی‌خواهند بدانند با این برخورد چه خسارت بزرگی به تولیدکننده یا صادرکننده زده می‌شود؟

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران به خبرنگار ما گفت: نوسان‌های نرخ ارز و سیاست‌های ارزی بانک مرکزی و وزارت صمت در بسیاری از بخش‌های تولیدی امروز اخلال به‌وجود آورده که تولیدکنندگان را عملا زمینگیر کرده است، درحالی که مقام معظم رهبری حداقل طی ۴ سال اخیر شعار سال را همواره مرتبط با حمات از تولید انتخاب فرموده‌اند.

به گفته سهل‌آبادی بخشش مبلغ قبوض آب و برقِ یک واحد صنعتی را نمی‌تواند حمایت نامید چون اغلب واحدهای تولیدی امروز به دلیل سوء مدیریت‌های گذشته با زنجیره‌ای از مشکلات روبرو شده‌اند که قبض آب و برق کوچکترین حلقه آن است و مسئولان باید برای تک تک حلقه‌های این زنجیر مثل تسهیلات ارزان قیمت، مالیات، مواد اولیه، بیمه‌تامین اجتماعی و … برنامه‌ریزی کرده و راهکارهای منطقی و اصولی ارایه کنند.

سهل آبادی معتقد است اصلی‌ترین معضل تولیدکنندگان و پیمانکاران در بخش‌های مختلف ناتوانی تامین مواد اولیه و عدم نقدینگی کافی جهت ادامه تولید است و به همین دلیل پرداخت ضمانت‌نامه‌ها به خریداران از سوی تولیدکنندگان روند افزایشی معناداری به خود گرفته که باید مسئولان توجه ویژه به آن داشته باشند، چون اگر این دومینو به حرکت خود ادامه دهد عملا چرخ تولید آنهم در سال رونق تولید از حرکت باز خواهد ایستاد.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران تصریح کرد: وزارت صنعت به عنوان متولی اصلی تولید در کشور باید با استفاده از نقطه‌نظرات کارشناسی بخش خصوصی واقعا نه روی کاغذ از تولیدکنندگان و کارآفرینان حمایت کند، به این دلیل که بی‌توجهی به تولید با درنظر گرفتن مشکلات فعلی مساوی با افزایش نرخ بیکاری و کمبود قابل توجه کالا در سطح بازار است.

سهل‌آبادی اظهار کرد: تولیدکنندگان و کارآفرینان ایران با درنظر رسالتی که برعهده دارند و به واسطه فرامین مقام معظم رهبری تا امروز تلاش کردند با استفاده از هر شیوه‌ای که امکان داشت چرخ تولید را در حرکت نگهدارند اما وقتی کاهش قابل توجه مواد اولیه در بخش‌های مختلف دیده می‌شود و کمبود نقدینگی وجود دارد ادامه این روش تقریبا غیرممکن شده است.

وی به خبرنگار ما گفت: کارآفرین، صنعت‌گر و تولید کننده یکشبه به تولید و سهم بازار خود نرسیده است بنابراین کاملا  به ادامه فعالیت خود متعصب است و تا آخرین لحظه تلاش می‌کند این زنجیر از هم گسسته نشود، اما واقعیت این است که منابع و توان مبارزه با مشکلات محدود است و زنگ خطر به صدا درآمده است.

تولیدکننده به دنبال ثبات اقتصادی است

سهل آبادی تاکید کرد: تولیدکنندگان به هیچ عنوان از افزایش یا کاهش قیمت دلار استقبال نمی‌کنند این گروه از جامعه تنها نیازمند ثابت هستند چون در این شرایط است که می‌توانند برای آینده خود برنامه‌ریزی کنند نه امروز که اگر کالایی بفروشند نمی‌دانند آیا می‌توانند مواد اولیه همان کالا را با قیمت قبلی بیابند یا خیر؟

به گفته رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران افق‌های اقتصادی مقابل تولیدکنندگان و کارآفرینان به هیچ عنوان روشن نیست و این فضای مبهم مناسب توسعه و رونق تولید شناخته نمی‌شود به همین دلیل است که مسئولان و متوالیان در این زمینه تلاش کنند تا مشکلات و موانع را از مقابل تولید حذف کنند .

وی تصریح کرد: امروز تولیدکنندگان با تمام مشکلات کالایی را تولید می‌کنند و با سود منطقی و قانونی روانه بازار می‌کنند، اما برای تولید مجدد همان کالا هنگامی که به دنبال مواد اولیه می‌روند باید درخوشبینانه‌ترین حالت مثلا ۲۵ درصد قیمت بالاتری بپردازند؛ خوب این امری کاملا طبیعی است که قیمت تمام شده کالا به همان نسبت اضافه می‌شود، اما برخی نهادها تاکید دارند تولیدکننده باید با همان قیمت قبلی کالا را عرضه کند و به غیر از این با او به عنوان متخلف برخورد قانونی می‌شود.

سهل‌آبادی معتقد است تولیدکنندگان با سابقه و آنهایی که امروز علی‌رغم تمام مشکلات پای کار ایستاده‌اند هرگز اخلالگر اقتصادی نیستند و علاقه‌ای هم به گرانی کالاهای خود ندارند چون می‌دانند وقتی قیمت منطقی باشد رونق فروش و سود بالاتری دارند پس نباید با اجرای سیاست‌های غیرمنطقی تولید را زمینگیر کرد، بلکه لازم است مشکلات در سرمنشاء درست خود برطرف شوند.

حتما ببینید

افزایش ۱۲.۵ درصدی حمل و نقل جاده ای

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد حمداللهی با اشاره …