رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در هفته پژوهش و فناوری اعلام کرد: توسعه زیرساخت های پژوهشی، وابستگی کمتر و موفقیت کشور در ابعاد مختلف

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفتگو با خبرنگار ما بمناسبت هفته پژوهش، لزوم توجه بیش از پیش به جایگاه پژوهش و فناوری در کشور و تاثیری که این مهم می تواند بر توسعه و پیشرفت کشور داشته باشد را بیان کرد.

سید عبدالوهاب سهل ابادی اظهار کرد: ۲۵ آذرماه، روز پژوهش و فناوری را بویژه خدمت همه پژوهشگران و محققان دلسوز کشور، تولید کنندگان با نقش خلاقانه خود در تولید، صنعتگران و معدنکاران و همه مردم شریف کشورمان تبریک عرض میکنم و امیدوارم پیامد فعالیت ها و تلاش های خلاقانه آنها در ابعاد مختلف بتواند برای کشور ثمربخش باشد.

سهل آبادی با اشاره به نامگذاری ۲۵آذر بعنوان روز پژوهش و فناوری، گفت: از سال های ۷۹، با توجه به اهمیت نقش پژوهش در امر پیشرفت و توسعه، هفته ای به این عنوان اختصاص یافت و هرسال در این هفته، گزارشاتی از ابتکارات و عملکرد در طول سال گذشته ارائه می گردد.

رئیس خانه صمت ایران در ادامه سخنان خود از نحوه تخصیص بودجه به پژوهش و فناوری انتقاد کرد و گفت: علیرغم همه صحبت هایی که می شود، متاسفانه در کشور ما در ارتباط با پژوهش و فناوری اعتباراتی در نظر گرفته نمی شود. چنانچه، اکنون طبق گزارشات، مشاهده می کنیم در کشور اعتباری کمتر از یک درصد به پژوهش و فناوری تخصیص داده میشود.

وی با اذعان به اینکه در مباحث تسلیحاتی و صنایع نظامی بیشترین موفقیت را در کشور داشته ایم، عنوان کرد: علت موفقیت ما در این بخش این است که بیشترین فعالیت های پژوهشی به مباحث نظامی اختصاص یافته است.

سهل آبادی در بیان اهمیت پژوهش و فناوری در جهان امروز، لزوم توجه بیشتر مسئولان کشور به ابعاد گسترده پژوهش و فناوری در بخش های مختلف کشور را توصیه نمود و افزود: توسعه زیرساخت های پژوهشی به ما کمک می کند تا در سال های آتی بتوانیم وابستگی کمتر و موفقیت های بیشتری در زمینه های مختلف در کشور داشته باشیم.

وی در پاسخ به این پرسش که خانه صنعت، معدن و تجارت چه کمک هایی می تواند به پژوهشگران جوانی که در این عرصه وارد شده اند، بکند، گفت: آنچه در جهات مختلف باید مورد عنایت قرار دهیم، توجه به جوانان و تقویت این ظرفیت در کشور است. بنده در جایگاه خود، در اتاق بازرگانی، خانه صمت و خانه کارفرمایان، زمینه هایی را برای وارد میدان شدن جوانان فراهم نموده ام و توانستیم شاهد موفقیت های چشمگیری توسط جوانان باشیم.

سهل آبادی در صحبت از فعالیت های مختلف تیمی جوانان، همایش ها و برنامه هایی که در زمینه رشد و بالندگی جوانان بویژه در اصفهان صورت گرفته است، بیان کرد: تیم جوانان ما در اصفهان، یکی از موفق ترین تیم های کشور بوده و اکنون، نماینده کشور ایران در “جی سی آی”(jCI) است. وی، “جی سی آی” را یک اتاق بین المللی و نهادی ارزشمند در سطح جهان نامید و افزود: خوشبختانه جوانان اصفهانی توانسته اند دفتر آن را در اصفهان و شعباتی در دیگر استان های کشور راه اندازی کنند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت در ادامه سخنان خود در زمینه پژوهش و فناوری، فعالیت شرکت های دانش بنیان بویژه در بحران کرونا را ستودنی خواند و گفت: در حالیکه محدودیت و تنگناهایی در کشور وجود دارد ولی عزیزان ما در شرکت های دانش بنیان توانسته اند بسیاری از کارها را به کارستان تبدیل سازند که این حاصل فعالیت های علمی و پژوهشی مختلفی است که بدست توانمند جمعیت جوانان این مرزوبوم تحقق یافته که امروز در تنگنای حرف و بحث است.

حتما ببینید

افزایش ۱۲.۵ درصدی حمل و نقل جاده ای

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد حمداللهی با اشاره …