راه‌اندازی کارخانه نیمه تعطیل روغن کاشمر بخشی از مشکل روغن را حل می‌کند رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در کشور دو کارخانه نییم یکمه تعطیل روغن داری در کاشمر و دیگری در زنجان که اگر این دو رونق بگیرند، مشکل روغن کشور حل می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از مشهد، حسن حسینی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اظهار کرد: سه عامل اصلی که از جنبه‌های مختلف به تولید ضربه زده‌اند عبارت‌اند از تحریم‌های اقتصادی، ویروس کرونا و عملکرد بد مدیران که این آخری از دوعامل دیگر برای تولید مخرب‌تر است، مثلا در باب معضل شکر ما با تعطیلی چند واحد صنعتی روبرو هستیم که چنانچه مشکل شکر آنها حل نشود، این واحدها تعطیل می‌شوند.

وی افزود: معیشت کارگران دغدغه‌ ماست، حقوق پرداختی کارگران به صورت میانگین یک‌چهارم خط فقر است و این ‌نشان‌دهنده‌ مشکلات فراوان کارگران است، وقتی کارگر در محل کار خود دغدغه هزینه‌های اولیه زندگی خود را دارد، قطعا بازده کاری‌شان پایین می‌آید و نمی‌توانند با تمام تمرکز در محل کار حاضر باشند.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره وجود اشکال در ۴۰ تا ۴۵ درصد مراکز صنعتی و اقتصادی استان، گفت: شخصا اعتقاد دارم در مسئله بخش خصوصی ما شوخی داریم، دولت بیش از ۸۰ درصد اقتصاد کشور را در دست دارد و خصوصی‌سازی‌های امروز در واقع سپردن شرکت‌ها به اقوام و دوستان سیاستمداران است، در کشورهای پیشرو شاهدیم که بیشتر اقتصاد توسط بخش خصوصی اداره و مشاوره داده می‌شود، ولی در کشور ما برعکس این اتفاق است.

وی افزود: اقتصاد ایران یک اقتصاد تمام دولتی و سیاسی است، کشور ما پر از مسئولان خوش سخن و بد عمل است، اقتصاد اصلاح نمی‌شود مگر با اصلاح ساختار اقتصاد و مشارکت دادن شرکت‌های خصوصی در امور اقتصادی، ما امروز از بانک‌ها کمک می‌خواهیم، ولی آن‌ها می‌گویند نمی‌توانیم کمک کنیم، زیرا این کار غیرقانونی است، وقتی قانون اصلاح نمی‌شود اقتصاد هم پیشرفتی نمی‌کند.

حسینی همچنین درباره سؤال خبرنگار فارس درباب ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: مشکل اصلی دانشگاه‌های مهندسی ما  عدم تربیت نیروی متخصص برای صنعت و سیستم آموزشی مدرک‌گرا است.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: جلساتی با رئیس دانشگاه فردوسی داشته‌ایم و تصمیمات مثبتی گرفته شده از جمله احداث خانه ارتباط با صنعت در دانشگاه، استفاده از پایان‌نامه‌های صنعتی و قابل اجرا، حمایت از محصولات دانش ‌تولید و پیشنهاد احداث نمایشگاه دائمی در دانشکده مهندسی است.

وی در خصوص شفاف‌سازی فعالیت‌های خانه صنعت، تصریح کرد: خانه صنعت وظیفه بازتاب مشکلات بخش خصوصی به مسئولان را دارد، اما متأسفانه هیچ اهرم قانونی قدرتی برای فشار به مسئولان متولی ندارد، ما شاهد حیف و میل شدن بودجه‌های تخصیص یافته برای واردات و حمایت از تولید در دولت هستیم، ولی از دست خانه کاری بر نمی‌آید، ما خواهان قدرت و قوانین حمایتی هستیم تا خانه صمت بتواند مطالبات خودش را پیگیری کند.

حسینی گفت: در بحث شکر خراسان رضوی اصلا شرایط خوبی ندارد، امسال تولید چغندر قند بسیار کاهش یافته بود و پاسخگوی نیاز استان نبود و متأسفانه به علت وجود سود بیشتر در واردات، به‌جای برنامه‌ریزی برای تولید داخلی، به واردات شکر روی آورده‌ایم، قیمت خریداری چغندر از کشاوران مشخص نشده و همه‌ این رفتارها باعث عدم اطمینان کشاورز می‌شود.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی اظهار کرد: تولیدکننده ما نمی‌تواند برای ۶ ماه آینده خود برنامه‌ریزی کند و این از ضعف دولت در ایجاد شرایط امن اقتصادی خبر می‌دهد، درباره قیمت روغن هم مشکلات فراوانی داریم، از ارز نیمایی گرفته تا عدم وجود هماهنگی در گمرک و توضیع ناعادلانه روغن در بین متقاضیان، ما در کشور دو کارخانه نیمه تعطیل داریم یکی در کاشمر و دیگری در زنجان که چنانچه این دو رونق بگیرند، مشکل روغن کشور حل می‌شود.

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در باب خام‌فروشی و رونق شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: جلوگیری از خام‌فروشی دغدغه رهبر انقلاب نیز است و این بیشتر به معادن ما برمی‌گردد، واردات خام به کشورهای دیگر باعث رونق صنعت آن کشورها و نابودی صنعت داخلی می‌شود، یکی از دلایل تشکیل شرکت‌های دانش بنیان، اصلاح روند خام‌فروشی بوده است.

حسینی درباره آمار و ارقام و نرخ بیکاری و تعطیلی کارگاه‌های صنعتی، عنوان کرد: آمار دقیق نمی‌توانم بدهم زیرا پارامترهای مشخصی برای سنجش کارگران و یا کارگاه‌های صنعتی وجود ندارد.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی همچنین درباره مشکل آرد و نان گفت: مداخلات بی‌موقع و نابهنگام دستگاه‌های نظارتی باعث بروز مشکل می‌شود در حالی که کشور مشکلی در زمینه تأمین آرد و گندم ندارد، حدود سه سال است قیمت نان ثابت باقی مانده در حالی که جز قیمت آرد، تمامی پارامترهای دیگر افزایش قیمت داشته و این نشان از اشکال در روند قیمت‌گذاری‌ها است.

وی در باب صادرات ریلی خاطرنشان کرد: در این زمینه اطلاع دقیق ندارم، ولی خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان درباره افزایش تعداد واگن پیگیری‌هایی داشت و بحث افزایش شدید کرایه از  ۲۰۰ دلار به بیش از یک هزار دلار هم می‌تواند از اثرات خصوصی‌سازی ناصحیح صادرات ریلی به بخش خصوصی باشد.

حتما ببینید

افزایش ۱۲.۵ درصدی حمل و نقل جاده ای

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد حمداللهی با اشاره …