رد پای نفوذ در ممنوعیت صادرات محصولات شوینده و بهداشتی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس از مشهد، جواد نیشابوری  امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ابراز کرد: یکی از اتفاقاتی که برای صنعت شوینده محصولات بهداشتی کشور رخ داد بحث ممنوعیت صادرات این محصولات است، در مقابل شاهد عدم ممنوعیت صادرات مواد اولیه این صنعت هم هستیم.

رئیس کمیسیون  جوانان خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: این تصمیم مسؤولین باعث از بین رفتن بازار خارجی و کمبود مواد اولیه در داخل شد و بسیاری از کارخانه ها را به سمت تعطیلی پیش برد. با رایزنی‌های خانه صنعت و معدن و فعالین این حوزه شاهد رفع ممنوعیت صادرات محصولات شوینده و بهداشتی از امروز بوده‌ایم هر چند محدودیت صادرات پودر همچنان باقی است و این دستور به گمرک ابلاغ نشده است، ولی باعث اندکی خرسندی است.

وی گفت: در ۱۲ ماه گذشته حدود ۶ ماه ممنوعیت صادرات محصولات بهداشتی را داشتیم، در حالی که صادرات مواد اولیه به وفور در حال انجام بود و عموم تولیدکنندگان مواد اولیه شرکت‌ها و پالایشگاه‌های دولتی را شامل می‌شود و این اقدام باعث ضربه به تولید کمبود و افزایش قیمت شدید مواد اولیه در داخل و از بین رفتن بازارهای به دست آمده در حوزه صادرات در کشورهای همسایه شده است و حداقل ۶ ماه زمان برای بازیابی بازار های قبلی لازم است.

نیشابوری بیان کرد: حتی پیشنهاد صادرات همزمان مواد و محصولات شوینده و بهداشتی را به وزارت صنعت، معدن و تجارت و ستاد لجستیک مقابله با کرونا دادیم که با پیشنهاد ما مخالفت شد، این در حالی است که کشور ما توانسته بود در بحث مواد شوینده و بهداشتی بسیاری از رقیب‌های منطقه‌ای خود را کنار زده و اکثریت بازار را به نفع خود به دست آورد.

در بخش دیگری از این نشست، رئیس کمیسیون  جوانان خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در پاسخ به سوالی مبنی بر افزایش قیمت مواد اولیه در داخل، گفت: ما شاهد افزایش ۳۰ درصدی قیمت محصولات پتروشیمی بودیم که این باعث افزایش قیمت محصولات می شود؛ اما سازمان حمایت از مصرف کننده، شرکت‌های تولیدی را پاسخگوی به افزایش قیمت‌ها می‌داند در حالی‌که عوامل مختلفی از جمله تحریم بسیار بر افزایش هزینه تولید اثرگذار است.

وی افزود: ۷۰ درصد مواد اولیه تولید صابون به صورت چیپس صابون از خارج از کشور تامین می‌شود که با بالا رفتن قیمت دلار و بحث تحریم‌ها و سرباز زدن همکاری شرکت‌های معتبر با ایران، شرکت‌های حمل و نقل هزینه‌های بیشتری را برای انتقال به ایران می‌گیرد که همه اینها بر افزایش قیمت محصول اثر گذار است.

وی درباره اثر بورس اوراق بهادار بر تولید، تصریح کرد: بورس باعث فروش سریع کالا شده است که عملاً سود اصلی به جیب آنها می‌رود نه تولید کننده و دولت هر اقدامی که تاکنون انجام داده است نتوانسته جلوی این دلال بازی را بگیرد.

شاهد نفوذ افرادی در سیستم‌های تصمیم گیری هستیم

در ادامه نشست معاون ارتباطات یکی از شرکت‌های شوینده خراسان رضوی درباره بحث ممنوعیت صادرات و ضربه شدید این امر به تولید کنندگان، گفت: این استان قطب تولید و صادرات محصولات شوینده و بهداشتی مخصوصاً صابون رختشویی و صابون جامد بوده است. ۷۰ درصد صادرات حوزه محصولات بهداشتی از خراسان رضوی صورت می گرفت که ۴۰ درصد آن تولید این استان و ۳۰ درصد و مابقی از طریق مبادی گمرکی این استان صادر می شود، ولی محدودیت این صنعت باعث ضربه مهلک به تولید کنندگان شد. حدود ۹۳ درصد از تولیدی صابون رختشویی شرکت‌های ایرانی صادر می شود که بیش از ۶۰ درصد از پرسنل شرکت‌ها در بخش صابون مشغولند.

جواد واعظی افزود: با ممنوعیت صادرات هم بازارهای بین المللی را از دست دادیم و هم با خطر تعدیل نیرو و کاهش فعالیت شرکت‌ها مواجه شده‌ایم. هر چند طی یک سال گذشته این محدودیت‌ها در زمان های خاصی برداشته شد؛ اما باز هم تغییر چندانی و اثر مثبت قابل توجهی نداشت.

وی اضافه کرد: ما شاهد نفوذ افرادی در سیستم‌های تصمیم گیری هستیم. این افراد باعث تصمیم‌گیری‌های غیرکارشناسی و مخلِّ در تولید و در جهت منافع اندک فعالیت می‌شوند. ما با بسیاری از مسئولین و نمایندگان مجلس استان و شهر مشهد رایزنی کردیم و طبق سفرهای حضوری که به تهران داشتیم دیروز نامه‌ای مبنی بر امکان صادرات محصولات شوینده و بهداشتی صادر شد که خدا را شکر برخلاف گذشته محدودیت زمانی برای آن مشخص نشده و تا اطلاع ثانوی امکان این صادرات وجود دارد.

واعظی با اشاره به لزوم بازطراحی سیستم مالیاتی کشور و تعامل بیشتر میان سازمان امور مالیاتی با تولیدکنندگان و مشاوران اقتصادی گفت: باید به سمت تعیین منابع جدید مالیاتی برویم.

این صنعتگر پیرامون بحث شوینده‌های زیرزمینی نیز گفت: شاهد هستیم که بعضی از شوینده‌های زیرزمینی بدون مجوز و برچسب سازمان غذا و دارو با برچسب مصرف صنعتی توزیع می‌شوند و بعضا در فروشگاه‌ها و مراکز خرید خانگی به فروش می‌رسند که نیاز به نظارت جدی دستگاه ها و سازمان های ناظر دارد تا با سلامت مردم بازی نشود.

اعتباری که سال‌ها برای صنعت شوینده  به دست آورده بودیم از بین رفته است

در بخشی دیگر از این نشست  مدیرعامل یکی دیگر از شرکت‌های مواد شوینده در مشهد ابراز کرد: بعد از فروپاشی شوروی بسیاری از کشورهای استقلال یافته برای رفع نیازهای خود به ایران و به ویژه به خراسان برای تامین نیازهای خود روی آوردند.

یحیی رضایی اضافه کرد: اعتباری که سال‌ها با صرف هزینه و وقت برای صنعت شوینده و بهداشت ایران به دست آورده بودیم هم اکنون از بین رفته و بخش عظیمی از کارخانه ها فعالیت خود را متوقف کردند.

وی اضافه کرد: متاسفانه افزایش قیمت پایه مواد پلاستیکی باعث افزایش قیمت قوطی و بسته‌بندی محصولات شده است، این فقط یکی از افزایش قیمت‌های اخیر ما بوده است. حال چطور از ما انتظار دارند که قیمت محصولات را ثابت نگه داریم در حالی که همه چیز گران شده و می‌شود.

حتما ببینید

افزایش ۱۲.۵ درصدی حمل و نقل جاده ای

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد حمداللهی با اشاره …