رشد تولید ۵ تا ۸۰۰ درصدی ۳۲ محصول منتخب صنعتی و معدنی

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، در محصولات صنعتی و در دسته خودرویی‌ها در همه بخش‌ها در مقایسه با فروردین ماه ۹۹ شاهد رشد بودیم، به‌طوری که تولید خودروی سواری با ۵۴ هزار و ۸۰۰ دستگاه رشد ۱۳۴.۳ درصدی، وانت با سه‌هزار و ۷۲۳ دستگاه رشد ۱۳۶.۷ درصدی، اتوبوس، مینی‌بوس و ون با ۷۷ دستگاه رشد ۳۵۲.۹ درصدی و کامیون، کامیونت و کشنده با ۳۰۳ دستگاه و رشد ۲۶۹.۵ درصدی همراه بود.

کمباین، شاگرد اول رشد تولید

در دسته ماشین‌آلات کشاورزی، کارخانجات داخلی با تولید ۲۷ دستگاه کمباین رشد ۸۰۰ درصدی ثبت کردند که بیشترین رشد مجموع کالاهای صنعتی و معدنی در یک ماهه منتهی به اردیبهشت‌ماه است.

در این دسته، تولید تراکتور نیز با ۸۶۱ دستگاه، رشد ۴۰ درصدی در هم‌سنجی با پارسال ثبت کرد.

رشد ۶۶.۳ درصدی تولید روغن ساخته شده نباتی (با ۱۵۷.۲ تن)، رشد ۴۷.۵ درصدی تولید کاغذ (با ۷۶.۷ هزار تن)، رشد ۱۴.۵ درصدی تولید کارتن (با ۲۹.۴ هزار تن)، رشد ۸۸ درصدی تولید نئوپان (با ۷۳.۸ هزار مترمکعب)، رشد ۱۵.۵ درصدی تولید فیبر (با ۱۳۵.۷ هزار مترمکعب)، رشد ۲۲.۱ درصدی تولید سموم آفات نباتی (با یک‌هزار و ۹۰۰ تن)، رشد ۶۶.۳ درصدی تولید روغن صنعتی و موتور تصفیه اول (با ۳۹ هزار و ۶۰۰ تن)، رشد ۵.۲ درصدی تولید محصولات پتروشیمی (با پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تن) و رشد ۶۲.۵ درصدی تولید الکتروموتور (با ۴۷۰ هزار و ۵۰۰ دستگاه)، دیگر آمار مطرح در این حوزه است.

رشد تولیدات صنعت نساجی به‌جز الیاف اکریلیک

در دسته تولیدات مربوط به صنعت نساجی و پوشاک، به‌جز الیاف اکریلیک که با افت ۱۶.۶ درصدی (تولید ۵۵۰ تنی) همراه بود سایر تولیدات رشد داشتند، به‌طوری که نخ فیلامنت پلی‌استر با ۲۰ هزار و ۵۰۰ تن تولید (رشد ۳۶.۷ درصدی)، الیاف پلی استر با ۱۱ هزار و ۹۰۰ تن (رشد ۱۹ درصدی) و نخ سیستم پنبه‌ای و ترکیبی الیاف مصنوعی با ۲۲ هزار تن تولید (رشد ۱۴۴.۴ درصدی) ثبت کردند.

همچنین در نخستین ماه سال ۱۴۰۰، تولید دو میلیون و ۷۰۰ هزار فوت‌مربع چرم (رشد ۴۵.۹ درصدی) و هشت میلیون و ۷۰۰ هزار زوج انواع پایپوش و کفش (رشد ۷۴ درصدی) به ثبت رسید.

رشد تولید لوازم‌خانگی

بر اساس آمارهای یاد شده در فروردین‌ماه امسال ۱۰۲ هزار و ۴۰۰ دستگاه انواع یخچال و فریزر در کشور تولید شد. این آمار در هم‌سنجی با پارسال رشد ۱۱۵.۲ درصدی نشان می‌دهد.

برپایه این آمارها، در نخستین ماه از سال ۱۴۰۰ شرکت‌های داخلی ۶۸ هزار و ۷۰۰ دستگاه ماشین لباس‌شویی تولید کردند. این میزان تولید در مقایسه با مدت مشابه پارسال رشد ۶۸.۹ درصدی داشته است.

همچنین در تولید کولرآبی نیز رشد ۶۴.۷ درصدی به ثبت رسید و شرکت‌های داخلی موفق به تولید ۱۱۱ هزار و ۸۰۰ دستگاه از این کالا شدند.

 

رشد تولید ۹ محصول از ۱۰ محصول منتخب معدنی

بررسی آمارهای تولید (مقدماتی) کالاهای منتخب معدنی و صنایع معدنی نیز حاکی است از بین ۱۰ محصول منتخب این بخش، به‌جز آلومینا که افت ۷.۹ درصدی ثبت کرد و ۱۹ هزار و ۲۰۰ تن تولید داشت، سایر انواع محصولات با رشد ۱۶ تا ۱۰۲ درصدی در هم‌سنجی با فروردین‌ماه ۹۹ همراه بودند.

بر این اساس، در مدت یاد شده ۲ میلیون و ۶۲۰ هزار تن فولاد خام تولید شد که رشد ۱۷.۱ درصدی آن در مقایسه با فروردین ماه ۹۹ داشته است.

تولید ۲ میلیون و ۳۲ هزار و ۴۰۰ تن محصولات فولادی (رشد ۱۶.۶ درصدی) ، تولید ۲۵ هزار و ۶۰۰ تن کاتد مس (رشد ۳۶.۵ درصدی) و تولید ۴۱ هزار و ۲۰۰ تن شمش آلومینیوم (رشد ۴۵.۷ درصدی) از جمله این آمارهاست.

در نخستین ماه امسال چهار میلیون و ۹۷۳ هزار و ۸۰۰ تن سیمان تولید شد که در مقایسه با فروردین ۹۹ رشد ۳۳.۵ درصدی نشان داشته است، همچنین در این مدت همچنین تولید کنسانتره ذغال‌سنگ با رشد ۵۸ درصدی به ۱۲۰ هزار و ۷۰۰ تن رسید.

رشد ۷۰.۶ درصدی تولید کاشی و سرامیک، رشد ۲۱.۲ درصدی تولید شیشه جام و افزایش ۱۰۲.۸ درصدی تولید ظروف چینی، از دیگر آمار قابل ذکر است.

حتما ببینید

افزایش ۱۲.۵ درصدی حمل و نقل جاده ای

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد حمداللهی با اشاره …