رشد عجیب واردات از عراق | علاقه ترک ها به کالاهای ایرانی افزایش یافت؟

به گزارش روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران و به نقل از همشهری انلاین، واردات از کشور عراق عراق در ۱۱ ماه امسال، با یک میلیارد و ۴۹ میلیون دلار بوده و در این مدت ۷۸۰ درصد رشد داشته که میزان رشد آن بسیار زیاد و عجیب است.

اگر چه واردات یک میلیارد و ۴۹ میلیون دلاری از این کشور، رقم زیادی محسوب نمی شود اما از آنجا که طی سال های اخیر عراق جزو کشورهای عمده وارد کننده کالا از ایران محسوب می شده است، افزایش ۷۸۰ درصدی ارزش واردات از این کشور، بسیار چشمگیر محسوب می شود. طی این مدت صادرات ایران به عراق رشدی ۲۰ درصدی داشته و به رقم  هشت میلیارد و ۲۲۲ میلیون دلار رسیده است.

پیش از این سخنگوی گمرک در خصوص واردات از عراق خاطرنشان کرد: رتبه سال گذشته عراق در تأمین کالاهای مورد نیاز ایران ۲۶ بود که با توافقات صورت گرفته بین تهران و بغداد، با افزایش فروش کالا به ایران همراه بوده و در حال حاضر بعد از امارات، چین، ترکیه، آلمان، سوئیس، روسیه، هند و انگلستان، با رشد ۱۷ پله‌ای در رتبه نهم قرار گرفته است.

لطیفی، عمده واردات ایران از عراق را کالاهای اساسی اعلام کرد. به گفته او، بیشترین  کالاهای وارد شده ب کالای اساسی یا مواد غذایی هستند که به ترتیب گندم معمولی، ذرت دامی، کنجاله سویا، جو، روغن خام و شکر قرار دارند که بیشترین وزن و ارزش  واردات از عراق به این نوع کالاها مرتبط است.

وی در خصوص صادرات نیز گفت: بیشترین کالاهای صادرشده به عراق نیز محصولات شیلاتی، دامی، لبنی، کشاورزی و غذایی و همچنین ماشین‌آلات، مواد معدنی و مصالح ساختمانی  است.

رشد رقم صادرات ایران به ترکیه

اما در سوی دیگر تجارت، رشد رقم صادرات ایران به ترکیه را باید مد نظر قرار داد. رقم صادرات ایران به ترکیه با پنج میلیارد و ۶۰۷ میلیون دلار با رشد چشمگیر ۱۵۱ درصدی، بوده است. واردات از این کشور نیز طی همین مدت، رشدی ۲۲ درصدی داشته است. اما مقایسه ۵ میلیارد و ۶۰۷ میلیون دلار صادرات ایران به ترکیه در برابر ۴ میلیارد و ۷۰۳ میلیون دلار واردات از این کشور نشان دهنده مثبت بودن تراز تجاری ایران با این کشور است.

چندی قبل رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه اعلام کرد که هر چند میزان تبادلات تجاری میان دو کشور ایران و ترکیه افزایش یافته است اما هنوز هم ناچیز است. به گفته مهرداد سعادت دهقان، بیشتر اقلام صادراتی ما به ترکیه مواد اولیه و خام، خشکبار و محصولات کشاورزی بوده، کالای ساخته شده بین اقلام صادراتی ما بسیار کم است. واردات ولی از این کشور بیشتر کالای ساخته شده بوده است.

همچنین به گفته رییس اتاق بازرگانی تبریز در برنامه ریزی کلان اعلام شده که تجارت مشترک سالانه میان دو کشور ایران و ترکیه می‌تواند به ۳۰ میلیارد دلار برسد اما در عرصه عمل فاصله زیادی تا برنامه‌های کلان وجود دارد.

یونس ژائله با بیان اینکه در نگاه تجاری این دو کشور یک تضاد منافع وجود دارد، توضیح داد: ما در سال‌های گذشته نفت و گاز و محصولات نفتی به ترکیه صادر کرده‌ایم که البته میزان آنها در سال‌های گذشته کاهش یافته است و در مقابل نیز ترک‌ها علاقه دارند که محصولات تولیدی خود را به ایران صادر کنند اما با توجه به اینکه در بعضی از آن حوزه‌ها ما در داخل کشور نیز تولیدات خوبی داریم، امکانش وجود ندارد.

رییس اتاق بازرگانی تبریز ادامه داد: برای مثال در حوزه محصولات نساجی، ترکیه تولیدات گسترده‌ای دارد اما ما در ایران نیز محصولات زیادی تولید کرده‌ایم که افزایش واردات از ترکیه با منافع تولیدی ما تضاد پیدا می‌کند و از این رو امکان افزایش تعاملات از این مسیر محدود است.

اوضاع تجارت ایران با ۱۵ کشور همسایه

بر اساس جدیدترین گزارش روح الله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران از اوضاع تجارت ۱۱ماهه امسال ایران با ۱۵ کشور همسایه، از ابتدای سال تا پایان بهمن ماه، ۹۲ میلیون و ۲۵۶ هزار و ۲۱۹ تن کالا به ارزش ۴۶ میلیارد و ۲۴۵ میلیون و ۷۱۶ هزار و ۶۳ دلار بین ایران و ۱۵ کشور همسایه تبادل شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۶ میلیون و ۷۱۲ هزار تن کالا و ۱۳ میلیارد و ۷۸۳ میلیون دلار بیشتر تبادل شده که با رشد ۲۲ درصدی در وزن و ۴۲ درصدی در ارزش کالاهای تبادل شده همراه بوده است.

 ۷۰ میلیون و ۲۵۹ هزار و ۶۳۶ تن کالا به ارزش ۲۳ میلیارد و ۵۲۸ میلیون و ۴۲۸ هزار و ۲۵۷ دلار، سهم صادرات ایران به کشورهای همسایه بوده که ۱۳ درصد در وزن و ۲۸ درصد در ارزش نسبت به مدت مشابه رشد داشته است.

 در خصوص میزان صادرات به کشورهای همسایه نیز عراق با هشت میلیارد و ۲۲۲ میلیون دلار و رشد ۲۰ درصدی، ترکیه با پنج میلیارد و ۶۰۷ میلیون دلار و رشد ۱۵۱ درصدی، امارات با یک میلیارد و ۹۱۲ میلیون دلار و رشد یک درصدی، افغانستان با یک میلیارد و ۶۵۵ میلیون دلار و کاهش ۲۱ درصدی و پاکستان با یک میلیارد و ۱۲۹ میلیون دلار و رشد ۲۵ درصدی، به ترتیب پنج مقصد صادرات کالاهای ایرانی به همسایگان بود.

طبق این گزارش، عمان با ۶۳۸ میلیون دلار و رشد ۶۳ درصدی، روسیه با ۵۳۹ میلیون دلار و رشد ۲۰ درصدی، آذربایجان با ۴۹۲ میلیون دلار و رشد پنج درصدی، ترکمنستان با ۳۰۰میلیون دلار و رشد ۱۶۰ درصدی، ارمنستان با ۲۷۹ میلیون دلار و کاهش دو درصدی، قزاقستان با ۱۶۵ میلیون دلار و رشد ۴۳ درصدی، کویت با ۱۳۹ میلیون دلار (بدون تغییر)، قطر با ۱۲۵ میلیون دلار و کاهش ۲۱ درصدی، بحرین با ۸.۱ میلیون دلار و رشد ۱۱ درصدی و عربستان با ۴۲۹ هزار دلار در رتبه های بعدی خرید کالای ایرانی در بین همسایگان قرار دارند.

واردات از کشورهای همسایه نیز این گونه بوده که از ابتدای سال تا پایان بهمن ماه، ۲۱ میلیون و ۹۹۶ هزار و ۵۸۳ تن کالا به ارزش ۲۲میلیارد و ۷۱۷ میلیون و ۲۸۷ هزار و ۸۰۶ دلار، کالای مورد نیاز کشور  از طریق کشورهای همسایه تامین شد که نسبت به مدت مشابه، ۶۵ درصد در وزن و ۶۲ درصد در ارزش افزایش داشته است.

بر این اساس، امارات با فروش ۱۴ میلیارد و ۵۶۶ میلیون دلار و رشد ۷۲ درصدی، ترکیه با ۴ میلیارد و ۷۰۳ میلیون دلار و رشد ۲۲ درصدی، روسیه با یک میلیارد و ۴۵۱ میلیون دلار و رشد ۵۲ درصدی، عراق با یک میلیارد و ۴۹ میلیون دلار و رشد ۷۸۰ درصدی و عمان با ۵۱۵ میلیون دلار و رشد ۲۷ درصدی، پنج کشور تامین کننده کالاهای مورد نیاز کشور در بین همسایگان بودند.

پاکستان با ۲۵۱.۶ میلیون دلار و رشد ۵۸ درصدی، قزاقستان با ۵۶.۳ میلیون دلار و رشد ۵۷ درصدی، آذربایجان با ۳۵.۸ میلیون دلار و رشد ۶۶ درصدی، ترکمنستان با ۳۰ میلیون دلار و رشد ۶۴ درصدی، ارمنستان با ۱۸.۲ میلیون دلار و رشد ۲۱ درصدی، افغانستان با ۱۷.۹ میلیون دلار و رشد ۴۷۶ درصدی، کویت با ۱۳.۳میلیون دلار و رشد ۹۴ درصدی، قطر با ۷.۸ میلیون دلار و کاهش یک درصدی و بحرین با ۱.۴ میلیون دلار و رشد ۳۷۹ درصدی به ترتیب دیگر  تامین کنندگان  کالاهای مورد نیاز کشور در بین همسایگان در ۱۱ ماهه سال ۱۴۰۰ بوده‌اند.

حتما ببینید

افزایش ۱۲.۵ درصدی حمل و نقل جاده ای

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد حمداللهی با اشاره …

دیدگاهتان را بنویسید