رشد ۶۰ درصدی واردات کالاهای اساسی در ۹ماهه امسال

به گزارش خبرگزاری مهر، گمرک ایران جزئیات واردات ریز اقلام کالاهای اساسی از ابتدای سال تا تاریخ ۱۶ آذر ماه امسال و ایام مشابه سال گذشته را منتشر کرد.

بر این اساس، حدود ۶ میلیون تن ذرت در سال ۹۷ و به همین میزان نیز در سال ۹۸ وارد کشور شده است که رشد وزنی واردات این کالا در سال ۹۸ حدود ۴ درصد کاهش یافته اما به‌لحاظ ارزش بیش از ۲ درصد رشد کرده است.

براساس این آمار، در سال ۹۸ حدود ۱.۱ میلیارد دلار تجهیزات و دارو وارد شده که به‌لحاظ وزنی ۱۷ درصد رشد کرده است.

همچنین انواع دانه‌های روغنی یا سویا، در ۹ ماهه سال جاری با ۶۵۰ میلیون دلار نسبت به سال قبل با کاهش ۴۰ درصدی در ارزش واردات همراه شده است. واردات برنج خارجی نیز با بیش از یک میلیارد دلار با وزن تقریبی یک میلیون تن نسبت به سال ۹۸ حدود ۴ درصد رشد کرده است.

کدام کالاها بالای ۶۰ درصد افزایش واردات داشتند؟

واردات کنجاله سویا در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ از نظر وزنی ۶۲.۸۵ درصد و به لحاظ ارزش ۶۰.۸۳ درصد رشد داشته است. همچنین واردات شکر خام در سال ۹۸ نسبت به سال گذشته، از لحاظ وزن ۷۸۸.۶۵ درصد و از لحاظ ارزش ۶۸۸.۵۶ درصد افزایش را تجربه کرده است.

واردات کره بسته بندی نیز در امسال نسبت به سال گذشته، ۶۶.۰۸ درصد در وزن و ۵۷ درصد در ارزش، با رشد مواجه بوده است. میزان واردات کودهای شیمیایی نیز ۸۶.۵۴ درصد در وزن و ۸۹.۱۷ درصد در ارزش افزایش داشته است.

واردات لاستیک سنگین نیز ۳۲۳.۰۹ درصد در وزن و ۳۱۱.۷۵ درصد در ارزش با افزایش مواجه بوده است.

جزئیات واردات کالاهای اساسی به شرح جدول زیر است.

حتما ببینید

گمرک اصلی ترین سازمان ارائه دهنده خدمات در مرزها است

رئیس کل گمرک ایران: معاون وزیر و رئیس کل گمرک ایران ؛گمرک را اصلی ترین …