رکود ترانزیت کالا در مرز ترکمنستان/ سخت‌گیری‌ها مانع تردد می‌شود

خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: بعد از شیوع کرونا تردد جاده‌ای در مرز ترکمنستان محدود شد و کامیون داران امکان تردد از این مسیر را نداشتند اما پس از گذشت ماه‌ها از شیوع کرونا ترکمنستان اقدام به بازگشایی مرز لطف آباد و آرتیق کرده است اما این بازگشایی با محدودیت‌های کشور ترکمنستان تأثیری در مسیر تجارت مرزی ما نداشته است.

سخت گیریهای طرف ترکمن که نه تنها برای ایران بلکه برای سایر کشورهایی که با این کشور هم مرز هستند، اعمال می‌شود، باعث شده تا مشکلاتی را برای تردد کامیون‌ها ایجاد کند و ترانزیت رونق گذشته را نداشته باشد.

تراز مثبت ۶۳۷ میلیون دلاری گمرک خراسان رضوی از ابتدای سال

امید جهانخواه در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت گمرک‌های استان گفت: بر اساس نتایج حاصل از آمار مقدماتی، میزان صادرات کالا از گمرک‌های خراسان رضوی طی هشت ماهه نخست سال جاری معادل هزار و ۷۰۸ تن و به ارزش ۸۷۳ میلیون دلار و میزان واردات استان هم، ۱۱۲ هزار تن و به ارزش بالغ بر ۲۳۶ میلیون دلار بوده که نشان دهنده تراز مثبت گمرک‌های خراسان رضوی معادل ۶۳۷ میلیون دلار است.

ناظر گمرکات خراسان رضوی با بیان اینکه کشورهای عمده مقصد صادرات، افغانستان، ازبکستان هنگ کنگ، ترکمنستان و عراق هستند، افزود: اقلام عمده صادرات شامل پسته، زعفران، مقاطع فلزی، کفپوش‌ها، مصالح ساختمانی و پیه صنعتی مورد مصرف در صنعت صابون سازی است. همچنین اقلام عمده واردات هم پنبه حلاجی نشده، مواد اولیه واحدهای تولیدی، ابریشم خام و ماشین آلات واحدهای تولیدی است که از کشورهای امارات، ازبکستان، چین و ترکیه وارد می‌شود.

تبادل کالا با کشور ترکمنستان در مرز سرخس، به صورت ریلی و جاده‌ای، به صورت محدود و با تعویض کشنده به جز کالاهای خوراکی و میوه و تره بار در حال انجام است

جهانخواه درباره وضعیت فعلی تبادل کالا با کشور ترکمنستان گفت: تبادل کالا با کشور ترکمنستان در مرز سرخس، به صورت ریلی و جاده‌ای، به صورت محدود و با تعویض کشنده به جز کالاهای خوراکی و میوه و تره بار در حال انجام است.

وی درباره وضعیت گمرک لطف آباد و آرتیق هم گفت: از ۱۱ آذر ماه کشور ترکمنستان اقدام به باز کردن این دو گمرک کرده تا با شرایط خاص و محدود مانند گمرک سرخس، تبادل کالا انجام شود ولی به دلیل عدم وجود کامیون فعلاً کالایی از این دو مرز خارج نشده است.

جهانخواه درباره وضعیت آینده این دو گمرک هم افزود: امیدواریم در آینده نزدیک وضعیت تبادل کالا با کشور ترکمنستان در گمرک‌های استان به حالت عادی بازگردد. همچنین گلایه رانندگان و مشکلات تردد و پیشنهادات مدنظر، موارد توسط گمرک و سایر دستگاه‌ها، به مراجع زیربط منعکس شده و قرار است در آینده‌ای نزدیک جلسه‌ای بدین منظور برگزار و موضوع مطرح و تصمیم گیری شود.

گمرک لطف آباد آماده خدمت رسانی است اما کامیونی وجود ندارد!

همچنین محمدعلی باقری، مدیرکل گمرک لطف آباد در گفتگو با خبرنگار مهر، هم اکنون گمرک لطف آباد با تمام امکانات و نیروهای خود در حال خدمت رسانی است اما هم اکنون به دلایل مختلف از جمله مشکلات حمل و نقل از طرف ترکمنستان و زمان بر بودن طی مسیر از گمرک‌های بندرعباس و بازرگان، کامیونی در مرز وجود ندارد.

مدیرکل گمرک لطف آباد اضافه کرد: ان شاء الله با جلسه‌ای که به زودی بین مسئولین وزارت راه ایران و ترکمنستان برگزار می‌شود، شرایط بررسی و نحوه ادامه کار در مرزها مشخص خواهد شد.

از تاریخ ۱۱ آذر کشور ترکمنستان گمرک لطف آباد را به روی ایران باز کرده اما هنوز کامیونی برای تبادل کالا وجود ندارد که علت آن می‌تواند شرایط سختگیرانه طرف ترکمنستانی باشد

در همین رابطه اسماعیل پورعابد، مدیر پایانه مرزی لطف آباد در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: از تاریخ ۱۱ آذر کشور ترکمنستان گمرک لطف آباد را به روی ایران باز کرده اما هنوز کامیونی برای تبادل کالا وجود ندارد که علت آن می‌تواند شرایط سختگیرانه طرف ترکمنستانی باشد.

مدیر پایانه مرزی لطف آباد ادامه داد: از تاریخ ۴ اسفند ماه سال گذشته و با شیوع کرونا کشور ترکمنستان مرز لطف آباد را بست و هم اکنون هم که پس از ماه‌ها این مرز باز شده، ترکمنستان قوانین سخت گیرانه ای برای جلوگیری از شیوع کرونا وضع کرده که باعث شده کامیون داران دچار مشکلاتی شوند.

کامیون‌های ایرانی حق عبور از مرز ترکمنستان را ندارند!

وی ادامه داد: از جمله این قوانین این است که کامیون‌های ایرانی حق عبور از مرز را ندارند و محموله‌ها بعد از جدا شدن از کشنده‌ها توسط کامیون‌های ترکمنستانی به داخل خاک آن کشور برده می‌شوند و مجدداً به کامیون داران ایرانی پس داده می‌شود که این مسئله با توجه به وقت گیر بودن موجب اعتراضات زیادی از طرف کامیون داران و صنف مربوطه شده است.

پورعابد اضافه کرد: البته ترکمنستان در قبال کشورهای دیگر هم مثل ازبکستان چنین دستورالعمل‌هایی را اجرا می‌کند و از این طرف کشورهایی مثل ترکیه که صادرات خود را از طریق ایران انجام می‌دهند با مشکلاتی روبرو شده‌اند.

مدیر پایانه مرزی لطف آباد با بیان اینکه تا به حال موردی مبنی بر ابتلای به کرونا در بین رانندگان نداشته‌ایم، افزود: تا قبل از شیوع کرونا تبادلات تجاری از طریق مرزها به خوبی انجام می‌شد و ترانزیت کالا بسیار رونق داشت اما بعد از آن با رکودی عمیق در این زمینه مواجه شدیم.

مدیر پایانه مرزی لطف آباد ابراز امیدواری کرد با جلسه‌ای که قرار است به زودی از طریق ویدئو کنفرانس بین طرفین ایرانی و ترکمنستانی انجام شود، مشکلات حل و فصل گردد و طرفین به جمع بندی خوبی برسند.

با توجه به اهمیت مرز ترکمنستان و صادرات و واردات کالا، حال باید منتظر این جلسه ماند و دید که آیا مشکلات تردد کامیون‌داران از مرز ترکمنستان حل می‌شود و روال تزانزیت کالا به روزهای از کرونا بازگشته و رونق می‌گیرد یا خیر.

حتما ببینید

فصل الخطاب مدیریت در تجارت خارجی کشور باید گمرک باشد 

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز: رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و …