ریشه مسائل امنیتی، اجتماعی و فرهنگی ایران در اقتصاد است

جلسه شورای عالی بسیج تجار به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس با حضور غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران، محمدرضا رمضانی دبیر کل، سردار میراحمدی جانشین اطلاعات امنیت ستاد کل نیروهای مسلح، زهره السادات لاجوردی نماینده تهران، محمد حیدری جانشین سازمان بسیج اصناف بازاریان و جمعی از اعضای اتاق‌های شهرستانی برگزار شد.

در ابتدای این نشست رمضانی دبیرکل اتاق ایران با گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یاد و خاطره شهدای جنگ تحمیلی گفت: ۸ سال دفاع جانانه ملت در برابر تجاوز وحشیانه دشمن باعث شد توطئه مشترک شرق و غرب برای به زانو درآوردن ملت ایران به فرصتی برای اثبات توانمندی‌های اسلام و ایران بدل شود و رشادت‌های جوانان انقلاب نظام را بیمه کرد.

دو مانع اجرای بیانیه گام دوم انقلاب در حوزه اقتصاد

در ادامه غلامحسین شافعی رئیس اتاق ایران ۸ سال دفاع مقدس را نقطه عطف در تاریخ جهان برشمرد و گفت: عظمت آنچه در قالب ایثار رزمندگان اتفاق افتاد و فداکاری‌های تک‌تک مردمان این سرزمین که در پشت جبهه‌ها در آن ۸ سال رخ داد، هیچ‌وقت یادمان نمی‌رود.

شافعی با بیان اینکه صف‌آرایی نابرابر و ظالمانه همه قدرت‌های جهانی از صدام در مقابل ایران و ارائه تجهیزات بسیار پیشرفته جنگی و اطلاعاتی همچون لکه‌ای تاریک از دامان این قدرت‌ها پاک نخواهد شد، تأکید کرد: آواره شدن صدها هزار نفر از مردم نجیب ایران و تولد خیلی از فرزندان این مرز و بوم در چادرهای آوارگان جنگی از یاد مردم نخواهد رفت. اگرچه تحریم‌های ظالمانه و پشتیبانی‌های عجیب و غریب جهان از صدام، مردم را در تنگنا قرارداد اما در راهی که باید طی می‌کردند خللی ایجاد نکرد.

او با اشاره به اینکه در یک قرن گذشته در قشون‌کشی‌هایی که به ایران شد هر بار ما بخشی از خاک خودمان را از دست دادیم بیان کرد: اما در جنگ ۸ ساله تحمیلی باوجود پشتیبانی‌های جهانی از دشمن متجاوز حتی یک وجب از خاک ما از دست نرفت و تاریخ درباره این موضوع قضاوت خواهد کرد.

شافعی با مقایسه دو بازه زمانی سال‌های ۵۰ تا ۵۶ با سال‌های ۵۸ تا ۶۵ گفت: در دوره اول به دلیل بالا رفتن درآمدهای نفتی ایران به جهش اقتصادی رسید اما به‌عکس در دوره دوم کشور با اقتصاد جنگ‌زده اداره می‌شد. این در حالی است که در دوره شاه افراد به‌اجبار سربازی می‌رفتند اما در دوره جنگ همه داوطلبانه برای حضور در جبهه‌ها آماده بودند. اینجاست که در مقایسه‌ها می‌توان ارزش را یافت. ما به‌جایی رسیدیم که یکی‌یکی شهدا را می‌آوردند و بر سر هر کوچه و خیابان حجله جوانان شهید برپا می‌شد.

رئیس اتاق ایران به بیانیه گام دوم انقلاب اشاره‌کرده تأکید کرد: اجرایی شدن بیانیه گام دوم انقلاب مسئله مهم امروز ماست. متأسفانه با وجود این اهمیت اما هیجان جامعه برای اجرایی کردن آن هنوز پایین است. همه باید برای عملیاتی کردن رهنمودهای رهبر انقلاب احساس رسالت داشته باشند. یکی از مسائل مورد تأکید رهبری در بیانیه گام دوم، توسعه اقتصاد درون‌زا و برون‌نگر و شکوفایی اقتصادی بر پایه آن بود.

شافعی ادامه داد: دو مشکل اساسی در مقابل شکوفایی اقتصاد وجود دارد. اول مشکل تحریم‌هاست که با همه تلاش‌ها برای بی‌اثر کردن آن‌ها ولی این فشارها هم مضاعف می‌شوند. اما مشکل دیگر بدون تعارف، کاملاً درونی است. مشکل درونی ما در اقتصاد ناشی از دو مسئله است. اول مشکل ساختاری اقتصاد که نویدهای خوبی درباره اصلاح آن داده می‌شود و امیدواریم این نویدها به حرف خلاصه نشوند. اما مشکل دوم مسئله ضعف مدیریت داخلی در حل این موضوع است. اگر این دو را حل کنیم حتماً می‌توانیم بخشی از بیانیه گام دوم انقلاب را دست‌کم در مسئله اقتصادی جلو ببریم.

او تأکید کرد: اغلب مسائل کشور اعم از امنیتی، فرهنگی، ازدواج و فرزند آوری و … ریشه در اقتصاد دارند. اگر رفاه عمومی ایجاد شده و اشتغال جوانان رونق بگیرد، بخشی از این مشکلات حل خواهد شد. در این صورت مطمئنم پرونده‌های قضایی به ۱۰ درصد میزان فعلی کاهش می‌یابد. به همین دلیل چندین سال است که تأکید رهبری بر حل مسئله اقتصاد متمرکز شده است.

ورود بسیج تجار به مطلوب سازی راندمان محصولات کشاورزی

در ادامه این نشست حیدری جانشین سازمان بسیج اصناف بازاریان و فعالان اقتصادی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب تأکید کرد: در این بیانیه مهم‌ترین مشکل اقتصاد وابستگی به نفت و دولتی بودن بخش‌هایی از اقتصاد برشمرده شده است که در حیطه وظایف دولت نیستند.

او گفت: هدف از تشکیل بسیج در بخش خصوصی بازگرداندن اعتماد بین دولت و بخش خصوصی است.

حیدری با اشاره به خدمات بسیج تجار گفت: تقریباً در هر فصل سه محصول با تولید زیاد روی زمین می‌مانند و هنوز دولت‌ها موفق به ایجاد ارزش‌افزوده، ماندگاری بیشتر و صادرات این محصولات نشده‌اند. اما ما در بسیج تجار تلاش می‌کنیم این مسیر را روان‌سازی کنیم. در این راستا به‌تازگی از محصول خرما شروع کردیم و خط تولید را آغاز کرده‌ایم.

او با اشاره به دائمی شدن عضویت ایران در پیمان شانگهای یادآوری کرد: ایران تقریباً ۱۵ سال در تلاش برای پیوستن به این پیمان بود. یک‌چهارم تولید ناخالص ملی دنیا در دست کشورهای عضو شانگهای است. همچنین نیمی از ذخایر اورانیوم دنیا هم در کشورهای عضو این پیمان تولیدشده و تقریباً نیمی از جمعیت دنیا ساکن کشورهای عضو پیمان شانگهای هستند. لذا ناگفته پیداست که در شرایط تحریمی امریکا چقدر این بازار و پیوستن به این پیمان می‌تواند به ما کمک کند.

حیدری تأکید کرد: اما لازمه استفاده از این موقعیت‌ها آشتی بخش خصوصی با دولت است.

باید به بخش خصوصی میدان دهیم

سردار میراحمدی جانشین اطلاعات امنیت ستاد کل نیروهای مسلح هم در بخش دیگری از این نشست با بیان اینکه تجار و بازاریان و کسبه چه در پیروزی انقلاب اسلامی و چه در دوره دفاع مقدس و چه در جنگ اقتصادی امروز نقش بی‌بدیل و سرنوشت سازی داشته و دارند گفت: اگرچه در شرایط کرونایی اخیر یکی از بخش‌هایی که بیشترین فشار اقتصادی و بیشترین فشارهای معیشتی را تحمل کرده تجار و تولیدکنندگان و کسبه هستند اما آن‌ها بیشترین اقدامات خیرخواهانه را هم انجام دادند.

میراحمدی بیان کرد: اعداد و ارقامی که از ضرر و زیان‌ها بیان می‌شود ارقام بهت‌آوری است. دولت هم به دلیل مشکلات خاص خود هیچ‌گاه قادر نشد در جهت کاهش التیام و جبران این خسارت‌ها قدم‌های مؤثر بردارد. البته ما شاهد بودیم دولت قبل تلاش‌های خود را انجام داد اما این کمک‌ها مؤثر نبود.

او ادامه داد: به‌عنوان مثال چند ده هزار کارگر شاغل در هتل‌ها بیکار شدند. هتل داران و تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی دچار مشکل شدند. بازارها چندین دوره تعطیل شدند. در این شرایط سخت معیشتی تجار و کسبه و بازاری‌ها پرچم‌دار کمک‌های مؤمنانه‌ای بودند که بسیج برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر از کرونا جمع‌آوری می‌کرد. این تلاش‌ها استمرار همان حمایت‌ها در دفاع مقدس است و کم از آن ندارد.

میراحمدی با اشاره به مسئله تورم ۵۰ درصدی، شکاف طبقاتی، بی‌عدالتی‌ها، اشتغال و رانت‌خواری‌ها و … انبوهی دیگر از مسائل فروریخته بر سر اقتصاد کشور گفت: امیدواریم دولت جدید با تلاش‌های شبانه‌روزی و برنامه‌ریزی و میدان دادن به بخش خصوصی این مسائل را حل کند.

میراحمدی تأکید کرد: ریشه بسیاری از مفاسد اقتصادی در اقتصاد دولتی است. تا اقتصاد دولتی و رانت دولتی داریم با مفاسد اقتصادی خواهیم بود. هر جا دست دولت در اقتصاد نبود و هرکجا فعالیت اقتصادی در دست بخش خصوصی بوده و شفاف بود فساد هم رخت بربسته است. باید به بخش خصوصی میدان دهیم. بخش خصوصی قادر است در جنگ اقتصادی ما را پیروز کند.

ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری از نکات مهم در توسعه اقتصادی است

در ادامه این نشست زهر سادات لاجوردی نماینده تهران با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی به‌عنوان نماینده بخش خصوصی باید بتواند در تصمیمات اقتصادی کشور سهیم باشد تأکید کرد: انتظار می‌رود توان کارشناسی اتاق ایران تقویت شود. در این صورت ارتباط با دولت و مجلس و سایر ارکان تصمیم گیر و انعکاس مشکلات بهتر انجام خواهد شد.

او با اشاره به اینکه دشمن همه تلاش خود را برای شکست ایران در جنگ اقتصادی می‌کند به برخی نکات برای مقابله با این جنگ اشاره‌کرده و گفت: خوشبختانه مجلس گام‌های خوبی برای فعال‌تر کردن فضای اقتصادی برداشته است. در این راستا تصویب کلیات قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار گام مهمی بود که می‌تواند از مهاجرت بسیاری از جوانان مستعد جویای کار جلوگیری کند.

لاجوردی با تأکید بر استفاده از ظرفیت بخش خصوصی ادامه داد: امروز باید ارتباطاتی که می‌توانیم با کشورهای مختلف همسایه داشته باشیم تقویت کنیم. متأسفانه در دولت قبل دیپلماسی اقتصادی کاملاً غیرفعال بود اما امیدواریم با دولت جدید این بخش فعال شود و از فضاهای این کشورها ازجمله سوریه نهایت استفاده را ببریم.

او با تأکید بر ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری به‌خصوص برای جوانان بیان کرد: باید تلاش کنیم سامانه جامع و بانک اطلاعاتی از وضعیت سرمایه‌گذاری، صادرات و واردات داشته باشیم.

حتما ببینید

اتاق ارومیه و اتاق بازرگانی شرقیه شمالی عمان، تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ارومیه، گفت: با امضای تفاهم‌نامه همکاری بین اتاق …