رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی: نحوه تامین شکر و روغن صنایع خراسان رضوی نیازمند بازنگری است

حسن حسینی عصر سه‌شنبه در نشستی با خبرنگاران در مشهد افزود: عدم تعادل قیمت بین شکر تولید داخل و شکر وارداتی با ارز نیمایی باعث بلاتکلیفی تولیدکنندگان در حوزه مواد غذایی برای تعیین قیمت تمام شده محصول شده است.

وی اضافه کرد: از ۶ ماه قبل که ارز ۴۲۰۰ تومانی شکر حذف شد واحدهای تولیدی در تامین شکر مورد نیاز خود دچار مشکل شدند و دولت آنها را مکلف کرد که شکر مورد نیاز خود را از محلی که کارخانجات قند، شکر را خریداری و تبدیل به قند می‌کنند تهیه نمایند.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: امسال تولید چغندرقند در خراسان رضوی در حد کفایت نبود تا واحدهای تولیدی بتوانند شکر مورد نیاز استان را تامین کنند و اکنون هم میزان چغندرقند و شکر تولیدی استان به انتها رسیده است.

حسینی با بیان این که چقندرقند ۲ نوبت در فصول بهار و پاییز کشت می‌شود افزود: شرایط خراسان رضوی به نحوی است که امکان تولید چغندر قند به حد کافی وجود دارد و به جای اینکه دولت یارانه به واردات شکر بدهد، نرخ تضمینی برای خرید چغندرقند از کشاورز را افزایش دهد تا تولید آن توجیه اقتصادی برای کشاورز داشته باشد.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: نرخ شکر تولید داخلی کارخانجات کشور هر کیلوگرم ۶۸ هزار ریال است اما نرخ مصوب شکر وارداتی هر کیلوگرم ۱۱۵ هزار ریال است که واحد تولیدی مواد غذایی برای تامین شکر خود باید ۱۱۵ هزار ریال برای هر کیلو پرداخت نماید.

حسینی افزود: این در حالی است که واحد تولیدی برای سال جاری نرخ پایه محصول خود را براساس شکر با قیمت هر کیلو ۶۸ هزار ریال بسته است اما با نرخ مصوب ۱۱۵ هزار ریال شکر، قیمت تمام شده محصول این واحد تولیدی ۴۰ درصد افزایش می‌یابد.

وی اضافه کرد: در صورتی که مابه التفاوت بین نرخ ۶۸ هزار ریالی با نرخ ۱۱۵ هزار ریالی به کشاورز یا کارخانه دار داده شود هم تولید چغندرقند توجیه اقتصادی برای کشاورز می یابد و شکر مورد نیاز استان را تامین می‌کند و هم تولیدکننده‌ای که شکر مصرف می‌کند متضرر نمی‌شود.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه متاسفانه سود بیشتر مربوط به واردات کالاست تا اینکه یک کالا در داخل کشور تولید شود افزود: از سوی دیگر اگر قرار است بخشی از نیاز کشور به شکر از محل واردات تامین شود، یک تعادل قیمت بین شکر تولیدی و شکر وارداتی از سوی دولت ایجاد شود تا واحد تولیدی از بلاتکلیفی خارج شود.

حسینی با بیان اینکه در آخرین نشست ستاد تنظیم بازار کشور ۲۹ هزار و ۵۰۰ تن شکر به خراسان رضوی اختصاص یافت افزود: شکر مورد نیاز استان از محل منابع استراتژیک و تولید کارخانجات تامین می‌شود، سهمیه اخیر استان در شکر، توزیع نشده و تولیدات شکر کارخانجات استان نیز به پایان رسیده است و چشم امید همه واحدهای تولیدی خراسان رضوی که شکر ماده اولیه مصرفی آنهاست به شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه است.

نایب رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران عدم به موقع اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی از سوی دولت را یک آسیب دانست و گفت: نرخ تضمینی محصولات کشاورزی بسیار دیرهنگام مشخص می شود به عنوان مثال گندم در ابتدای پاییز کاشته می‌شود اما نرخ آن در اسفندماه تعیین می‌گردد.

حسینی افزود: متاسفانه اعلام دیرهنگام نرخ محصولات باعث بلاتکلیفی کشاورز در میزان کشت محصول خود می‌شود و نمی‌تواند برآورد درستی نسبت به کشت و برداشت محصولاتی مانند چغندرقند و گوجه فرنگی داشته باشد و در نهایت این موضوع باعث کاهش کشت و ضرر اقتصادی تولیدکنندگان می‌شود.

وی در خصوص کمبود روغن مورد نیاز واحدهای تولیدی خراسان رضوی هم گفت: تاکنون چندین نامه از سوی خانه صنعت برای وزیر صنعت معدن و تجارت مبنی بر توزیع ناعادلانه روغن بین استانها ارسال شده و از آن وزیر درخواست شده است که روغن خام کارخانجات خارج از خراسان رضوی که موظف به تامین روغن سهمیه این استان هستند به واحدهای تولیدی خراسان رضوی داده شود.

وی اظهار داشت: هم اینک ۲ واحد تولیدی از چهار واحد روغن کشی خراسان رضوی در حالت تعطیل یا نیمه تعطیل هستند و اگر سهمیه روغن خراسان رضوی به این واحدها داده شود هم آنها فعال شده و هم کمبود روغن در استان جبران می‌شود.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در خصوص نرخ بالای گوشت در بازار گفت: این سوال در خصوص گوشت وارداتی مطرح است که چرا گوشتی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌‍شود باید با قیمت بالا به فروش برسد و این موضوع نیاز به بررسی بیشتری از سوی دولت دارد و این مطالبه بخش خصوصی است.

حسینی به مشکل واحدهای تولیدی شوینده‌ها در کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به شیوع کرونا دولت، صادرات محصولات شوینده را به خارج از کشور ممنوع کرده است، در حالی که صادرات مواد اولیه تولید شوینده‌ها ممنوع نشده است و به کشورهای همجوار صادر می‌شود.

وی افزود: ایران در حوزه تولید مواد شوینده و بهداشتی از نظر و کیفی قادر به تامین نیاز چندین کشور است و دلیلی برای صادرات مواد اولیه تولید شوینده به خارج از کشور نیست، زیرا با این اقدام هم تولیدکنندگان ایرانی مشتریان خود در آن کشورها را از دست می‌دهند و هم تولیدکنندگان آن کشورها با در اختیار داشتن مواد اولیه و فناوری تولید شوینده‌ها به رقیبی برای تولیدکنندگان ایرانی تبدیل می‌شوند.

او با تاکید بر اینکه لازم است دولت در تصمیم گیریهای اقتصادی سهمی برای فعالان بخش خصوصی در نظر گیرد ادامه داد: هنوز در این کشور همه چیز دولتی اداره می‌شود و تشکلهای بخش خصوصی فقط مطالبه گر و انعکاس دهنده مشکلات به دستگاه‌های اجرایی هستند و اهرم قانونی در اختیار ندارند.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در پاسخ به سوالی در خصوص تعامل بین این خانه با دانشگاه‌های استان گفت: این خانه تفاهم‌نامه‌های مختلفی با دانشگاه‌های دولتی، آزاد و غیرانتفاعی استان منعقد کرده و تعامل دو سویه در خصوص آشنایی دانشجویان با فضای صنعتی، آموزش دانشجویان و کارکنان واحدهای تولیدی و تولیدات مورد نیاز واحدها توسط دانشجویان برقرار شده است.

حسینی در این نشست همچنین از راه اندازی کلینیک مرکز داوری در خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با موافقت معاون قضایی رییس کل دادگستری استان خبر داد که بزودی افتتاح خواهد شد.

حتما ببینید

افزایش ۱۲.۵ درصدی حمل و نقل جاده ای

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد حمداللهی با اشاره …