رییس خانه صنعت، معدن و تجارت فارس در گفت وگو با ایراسین: دولت از دخالت در امور واردات و صادرات دست بردارد/ قوانین غیر کارآمد، کشتی اقتصاد را به گِل نشانده است

سهراب شرفی در گفت‌وگو با ایراسین با بیان این مطلب در ادامه اظهار کرد: دولت در ایران نه تنها تاجر خوبی نیست بلکه در تولید و واردات نیز توانمندی لازم را نداشته؛ پس باید از دستورات تحکمی دست بردارد و امور را به دست بخش خصوصی بسپارد. زیرا این بخش توانایی آن را دارد که بازار کشور در بخش‌های مختلف از جمله ارز به شرایط تعادلی برساند و هم اینکه واردات و صادرات را کنترل کرده و ساماندهی کند.

به عقیده وی، در شرایط فعلی که بحران اقتصادی کشور را فراگرفته و رکود نیز در بسیاری از بخش‌ها حاکم شده است، دولت باید دست از تصدی‌گری بردارد. در واقع دولت با کمترین دخالت می‌تواند روند اقتصادی کشور را تسهیل کند.

شرفی افزود: همچنین دولت باید نقش نظارتی با دید مثبت داشته باشد نه مچ گیری. زیرا زمانی که دولت نگاهی این چنینی داشته باشد مردم راه‌های مختلفی برای دور زدن قانون پیدا می‌کنند که خود باعث به وجود آمدن فسادهای بسیاری می‌شود، اما اگر شرایط برای انجام امور اقتصادی، تجاری، صنعتی و … فراهم باشد، دیگر کسی به دنبال دور زدن قانون نخواهد رفت و در نتیجه مجرای خلاف نیز بسته خواهد شد.

به گفته این کارشناس امور اقتصادی ، اکنون می بینیم درآمد نفتی کشور کاهش پیدا کرده است که در نتیجه آن بسیاری از مدیران دولتی به نوعی قدرت خود را از دست داده اند و کاری از عهده آنها بر نمی‌آید؛ زیرا دولت در حوزه ثروت سازی تا به امروز تبهری نداشته و در واقع مدیریت هزینه را طی سال‌های گذشته انجام داده است.

وی افزود: این در حالیست که ایران منابع بسیار زیادی بجز نفت را در خود جای داده، اما تا به امروز تنها منابع نفتی مورد استفاده قرار گرفته اند.

شرفی ادامه داد: ریشه مشکلات کشور را نمی‌توان تنها تحریم عنوان کرد؛ زیرا مشکل ما نگاه دولتی به ویژه در حوزه قانون است است. زیرا به دلیل نداشتن نگاه مناسب، دولت به دنبال ثروت آفرینی و دستاورد در پرتو خلاقیت‌ها نرفته است. در واقع وجود قوانین غیر کارآمد و نگاه دولتی که امروز بهم گره خورده اند، کشتی اقتصاد کشور را به گِل نشانده است.

حتما ببینید

افزایش ۱۲.۵ درصدی حمل و نقل جاده ای

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد حمداللهی با اشاره …